וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמאס שב לנהל שיחות עם ישראל על הנעדרים; מנגיסטו בריא ושלם"

16.7.2015 / 8:50

בכירים פלסטיניים מסרו לוואלה!NEWS כי התחדשו המגעים להשבתם של שני הישראלים שנכנסו לרצועה. חמאס ממשיך להביע את רצונו בהפסקת אש ארוכת טווח, בין היתר באמצעות טוני בלייר. הלילה: צה"ל תקף מערכת תצפית של חמאס

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

(נתניהו מתייחס לסוגיית הנעדרים בישיבת הממשלה, השבוע)

חמאס שב לנהל שיחות עם ישראל על השבת שני האזרחים הישראלים שנכנסו לרצועת עזה, אברהם מנגיסטו והצעיר הבדואי - כך מסרו אתמול (רביעי) גורמים פלסטינים בכירים לוואלה!NEWS. לפי הגורמים, מנגיסטו מוחזק בידי הארגון כשהוא בריא ושלם, ומסר דומה הועבר מחמאס לישראל. זאת בניגוד לטענות שהשמיע חמאס בימים האחרונים ולפיהן מנגיסטו חצה את הגבול למצרים דרך המנהרות ברצועה. גורמים בחמאס סירבו להתייחס לדברים בשיחה עם וואלה!NEWS. מנגיסטו נכנס בחודש ספטמבר שעבר לרצועת עזה, לאחר שחצה את גדר הגבול בחוף זיקים, ועד שבוע שעבר הוטל צו איסור פרסום על הפרשה.

במקביל, ממשיך חמאס לשלוח מסרים לישראל בדבר רצונו להגיע להסכם הפסקת אש ארוך-טווח, "תהדיא". זאת באמצעות מתווכים בינלאומיים שונים, בהם שליח הקוורטט לשעבר, טוני בלייר, שביקר כמה פעמים בדוחא, בירת קטאר.

בלייר, כפי שהתפרסם גם בכלי תקשורת שונים, נפגש שם עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. מקורות פלסטינים וישראלים מסרו לוואלה!NEWS כי השניים נפגשו לפחות שלוש פעמים, גם בזמן ששימש שליח הרביעייה הבינלאומית, אך גם לאחר פרישתו מתפקיד רשמי בסוף חודש יוני.

עוד בוואלה!NEWS:
צירוף מקרים? הרחוב של משפחת מנגיסטו שופץ לאחר שנים של הזנחה
אביו של הבדואי המוחזק בעזה: גורמים במגזר פועלים להשיבו
חמאס: טוני בלייר מתווך בנושא השבויים ברצועה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחדשו המגעים לשחרורם. הצעיר הבדואי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין הנושאים שהעלה משעל בפניי בלייר היו סוגיית שני הישראלים שבעזה, גופותיהם של סגן הדר גולדין ושל סמל-ראשון אורון שאול, הסרת המצור מעל הרצועה וכן הקמת נמל ימי ושדה תעופה. ברביעי דווח באחד מעיתוני המפרץ כי בשבוע הבא צפויות התפתחויות בנושא, אולם בישראל מכחישים כי ישנה אפשרות להגיע להסכם מסוג זה עם חמאס. במפגשים בין גורמי ביטחון בכירים ישראליים ופלסטיניים הועבר לרשות הפלסטינית מסר כי אין בכוונת ישראל לאפשר הקמת נמל ימי או שדה תעופה משיקולים ביטחוניים.

באחת הפגישות בין משעל לבלייר הביע ראש הלשכה המדינית את מורת רוחו של הארגון מהתנהלות מצרים ביחס לחמאס, ואף ביקש להיפגש עם שרי חוץ מהאיחוד האירופי. על פי משעל, חמאס דורש במסגרת הפסקת אש כוללת עם ישראל להפעיל את המעבר הבטוח בין עזה והשטחים, אך הוא הדגיש כי הסכם התהדיא אינו כולל את הגדה המערבית מבחינת חמאס. משעל דרש עוד כי ישראל תשחרר את חברי הפרלמנט מטעם חמאס שעדיין נמצאים בכלא הישראלי, וכן את כל חברי הארגון ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו מחדש לאחר חטיפת שלושת הנערים, ביוני שעבר.

משעל אף הציג את המתווה שלו לשיקום הרצועה: ועדה נורבגית תפקח על השיקום, בעוד שוועדה שבדית-שוויצרית תדאג לתשלום משכורותיהם של פקידי חמאס. בעזה יוקמו תחנות כוח לייצור חשמל - בנוסף לזו שכבר פועלת - ומפעלים לטיהור מים ותתחיל הצבת היסודות להקמת הנמל ושדה התעופה. בלייר מצדו הדגיש כי הוא נמצא בקשר עם ממשלת ישראל ועם הממשל האמריקני.

בלייר בחר שלא להגיב לדברים.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
הציג שורת דרישות בפני בלייר. ראש הלשכה המדינית חאלד משעל/AP

רק ביום שני הבהיר שר הביטחון, משה יעלון, כי ישראל לא תבצע עסקת חילופי אסירים לשחרור הנעדרים. "שני ישראלים מוחזקים בעזה, שניהם עברו ביוזמתם, אחד בספטמבר והשני באפריל האחרון ושניהם לא בריאים בנפשם", אמר יעלון בכנס עשור להתנתקות של המכון הישראלי לדמוקרטיה ועיתון "מקור ראשון". "אנחנו ניסינו גם דרך הפעילות שלנו וגם דרך האיפול התקשורתי להביא לחזרתם הביתה על בסיס הומניטרי. כמובן שאיננו מדברים על עסקה. עסקה לא על הפרק ואנחנו דורשים מחמאס להחזיר אותם ללא תנאים".

בינתיים, נורתה הלילה רקטה מרצועת עזה, והתפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מצה"ל נמסר כי בתגובה לירי תקף כלי טיס מטרת טרור בצפון הרצועה. היום אישר גורם ביטחוני כי כלי הטיס תקף תורן ועליו מצלמה המשמשת את חמאס לאיסוף מודיעין על פעילות כוחות הצבא בצפון רצועת עזה.

ההערכה במערכת הביטחון היא כי חמאס לא ביצע את הירי, אלא "ארגון סורר" ברצועה. עם זאת, מדובר צה"ל נמסר כי הצבא "רואה את האירוע בחומרה ולא יסבול כל ניסיון פגיעה באזרחי מדינת ישראל. ארגון חמאס הוא הכתובת ועליו האחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully