וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי סנודן חושפים: ישראל התנקשה בחייו של יועצו הבכיר של אסד

על פי מסמך של ה-NSA, כוחות של שייטת 13 הורדו לחוף באזור טרטוס שבסוריה בשנת 2008 וירו למוות בגנרל מוחמד סולימאן. לפי גורמים אמריקנים, המידע הגיע ל-NSA דרך האזנה לקווי טלפון ישראליים

צילום מסך

(תיעוד של תקיפה בסוריה אשר יוחסה לישראל, ינואר האחרון)

מסמכים של הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (ה-NSA), אשר נחשפו על ידי אדוארד סנודן, חושפים כי כוחות של שייטת 13 הם אלה שהתנקשו בגנרל הסורי מוחמד סולימאן - יועצו הבכיר של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, בשנת 2008. המסמך שנחשף הוא ערך בגרסת המודיעין האמריקני לוויקיפדיה, "אינטליפדיה". בערך נכתב כי ההתנקשות היא "מבצע של יחידות העילית של חיל הים הישראלי", וכי מדובר ב"מקרה הידוע הראשון שבו ישראל מתנקשת בחיי גורם שלטוני רשמי".

לפי המסמכים, קבוצה קטנה של כוחות העילית הישראליים הורדו לחוף באזור עיר הנמל טרטוס שבסוריה ב-1 באוגוסט 2008, וירו למוות בגנרל הסורי בעת שאכל ארוחת ערב בבית הקיט שלו. לאחר שסולימאן נורה בראשו ובצווארו, היחידה הישראלית נמלטה חזרה לים.

עוד בוואלה חדשות:
70 האקרים מ-18 מדינות נעצרו ונחקרו במבצע של להב 433 וה-FBI
שר החוץ הבריטי מגיע להגן על ההסכם: "ישראל מעדיפה קיפאון"
תיעוד: לוחמי ימ"מ עוצרים את המחבל שרצח את דני גונן

חיל הים משתלט על הסירה "מריאן" שהייתה בדרכה לעזה, יוני 2015. דובר צה"ל
"כוחות של חיל הים התנקשו בחייו של סולימאן באזור טרטוס שבסוריה"/דובר צה"ל

סולימאן היה יועץ צבאי ומודיעיני בכיר של אסד, וככל הנראה היה אחראי על מאמצי הממשל הסורי בסיוע העברת כלי נשק מאיראן לחיזבאללה. כמו כן, גופי מודיעין שונים חושדים כי סולימאן היה אחראי על בניית מתקן הגרעין הסורי בדיר א-זור, אשר הושמד בתקיפה אווירית בשנת 2007, אשר יוחסה לישראל.

על פי שלושה גורמים שעבדו בעבר במודיעין האמריקני, רמת הסיווג של המסמך מצביעה על כך שה-NSA קיבל פרטים על ההתנקשות דרך מעקבים אחר שיחות טלפון של גורמים בצה"ל. המידע במסמך מסווג כ-SI - דבר המצביע על כך שהמידע נאסף דרך מקורות סיגינטיים. "לעיתים התאפשרה לנו הגישה למערכות התקשורת של הצבא הישראלי", אמר אחד הגורמים. לדבריו, המידע המצוי בתוך ה-NSA הנוגע למעקב אחר יחידות צה"ל הוא רגיש ביותר, משום שישנו שיתוף פעולה בין שני גופי המודיעין

נשיא סוריה בשאר אסד, פברואר 2015. AP
סולימאן היה יועצו האישי. נשיא סוריה בשאר אסד/AP

"ייתכן ולישראל היו סיבות טובות להרוג את סולימאן", אמרה פרופ' מארי אלן אוקונל, מרצה לחוק בינלאומי באוניברסיטת נוטרדאם שבאינדיאנה. "אך תחת החוקים הבינלאומיים, ברור כי במצב שבו הייתה סוריה ב-2008, לא הייתה להם כל זכות לעשות זאת תחת חוקי המלחמה הבינלאומיים. באותה התקופה לא היה עימות חמוש בין שתי המדינות. לא הייתה להם כל זכות להרוג את גנרל סולימאן".

לפי מסמך מסווג של משרד החוץ האמריקני, אשר פורסם באתר "ויקיליקס", במהלך החקירה הסורית הנוגעת להתנקשות נמצאו 80 מיליון דולרים במזומן בביתו של סולימאן. "נטען כי אסד היה מזועזע מהתגלית וחשש כי סולימאן בגד בו. על כן, הוא שינה את החקירה מפיענוח הרצח לבירור הדרך שבה השיג סולימאן את כמויות הכסף הגדולות", נכתב במסמך.

בשנה שעברה אמר מזכ"ל חיזבאלה חסן נסראללה במסיבת עיתונאים כי ישראל רצחה את סולימאן. לטענתו, ההתנקשות קשורה למעורבותו של סולימאן במלחמת לבנון השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully