וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "העולם הפך בטוח יותר"; רוחאני: "פרק חדש נפתח"

בעולם בירכו על הסכם הגרעין, משר החוץ של סין ועד לנשיא סוריה בשאר אסד. קרי: "היינו נחושים להצליח, והעקשנות השתלמה". זריף: "לא מושלם, אך רגע היסטורי". מתקני הגרעין יפעלו תחת פיקוח ואמברגו הנשק יוסר בעוד שמונה שנים

עריכה: ניר חן

- עיקרי ההסכם: מתקני הגרעין יפעלו תחת פיקוח בתיאום עם האיראנים; אמברגו הנשק יוסר בעוד שמונה שנים; הסנקציות יוסרו מינואר 2016
- אובמה: "יהיו השלכות חמורות להפרת ההסכם"
- קרי: לסבא"א תהיה גישה "יום-יומית" לאתרים שנחשדים בפעילות גרעינית
- רוחאני: "הצלחנו לסכל את המזימות של ישראל לחבל בשיחות"
- רוסיה: "איראן תמשיך בפיתוח גרעיני מבלי לאגור אורניום מועשר"
- ביקורת בערב הסעודית ובירושלים: "יתדלק את מכונת הטרור"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס היום (שלישי) בצהריים לראשונה להסכם הגרעין שהושג בין המעצמות לבין איראן. "ההסכם הזה אינו מבוסס אמון, הוא מבוסס עובדות", אמר אובמה. "היום עצרנו את התפשטות הנשק הגרעיני באזור. העולם הפך לבטוח יותר. בזכות משא ומתן נחוש, איראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני". עוד ציין אובמה כי "יהיו השלכות חמורות לכל הפרה של ההסכם. בלי הסכם, הסיכוי למלחמה נוספת במזרח התיכון גובר - עם הסכם, יש לנו עדיין את כל האופציות שקיימות היום".

בהתייחסות לביקורת על ההסכם בוושינגטון, אמר אובמה: "אני מאמין שיהיה זה לא אחראי להתנגד להסכם, אולם בנושא כזה, חשוב שלעם האמריקני ולחברי הקונגרס תהיה הזדמנות לבחון את פרטי ההסכם". הוא הוסיף כי "עסקות כאלה לא עושים עם חברים, אך אני בטוח שההסכם יעשה את ארצות הברית ואת בעלות בריתנו בטוחות יותר". כמו כן, אובמה הבהיר: "אטיל וטו על כל הצעת חוק שתמנע את יישום העסקה".

"העסקה הזאת לא מסיימת את כל דאגותינו בנוגע לאיראן", הוסיף. "נמשיך בסנקציות שלנו בנוגע לתמיכת איראן בטרור. נמשיך לתמוך בביטחונה של ישראל, ונמשיך לפתח את השותפות עם מדינות המפרץ הפרסי". אובמה קרא לעם האיראני לצאת ל"דרך חדשה חיובית", ולנטוש את האיומים להשמיד את ישראל.

עוד בוואלה חדשות:
שגריר צרפת בישראל: "אם איראן לא תעמוד במחויבויות ההסכם לא יעמוד"
"מזכיר את ההסכם עם צפון קוריאה": דף המסרים של נתניהו לשרים
יעלון: "טרגדיה"; שלח נגד נתניהו: "נכשל בסוגיה שניכס לו"

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בנאום שנשא: "חודש רמדאן הוא חודש של ברכה. שמעתי שאנשים רבים התפללו שאיראן תצליח בשיחות להסכם הגרעין, ואללה קיבל את תפילותיהם". לדבריו, "היום אנחנו בצומת גורלי בהיסטוריה של מדינתנו ושל המהפכה. פרק חדש נפתח. הסנקציות לא היו יעילות, אבל הן שינו את חייהם של אנשים".

רוחאני חזר וטען כי תכנית הגרעין האיראנית היא למטרות מחקר בלבד. מוקדם יותר, אמר שר החוץ האיראני זריף במסיבת עיתונאים קצרה בווינה: "זו עסקה לא מושלמת, אבל אנחנו פותחים פרק חדש של תקווה. מדובר ברגע היסטורי".

לקריאת ההסכם המלא - לחצו כאן

"בהסכם הזה הצלחנו גם לסכל את המזימות של ישראל לחבל בשיחות", הוסיף רוחאני. "תושבי איראן שמחים היום, כך גם תושבי רצועת עזה, הגדה המערבית, ירושלים ולבנון, משום שהאשמות חסרות שחר שלפיהן איראן מפתחת נשק גרעיני הגיעו לסיומן, נשק כזה הוכרז כאסור מבחינה איסלאמית הלכתי. איראן מעולם לא ניסתה לפתח נשק גרעיני, ולעולם לא תחפש להשיג נשק כזה, עם או בלי הסכם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מתייחס להסכם הגרעין 14.7.15. רויטרס
אובמה, היום/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מסר כי כי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תהיה גישה "יום-יומית לאתרים חשודים", ושב על דבריו של אובמה: "אם איראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוחזרו באופן מידי".

"היינו נחושים להצליח, ואני מאמין שהעקשנות השתלמה", הוסיף קרי, לקול תשואות של חברי משלחתו בווינה והעיתונאים במקום. הוא הבהיר כי ההסכם שהושג הוא "ההסכם הטוב שחיפשנו".

קודם לכן אישרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי הושג הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות. "היום הוא יום היסטורי. לכבוד הוא לנו להכריז שהגענו להסכם בסוגיית הגרעין", אמרה בהצהרה רשמית בווינה. "זו לא רק עסקה, זו עסקה טובה. טובה לכל הצדדים".

"יצרנו את התנאים לבניית אמון, ופתחנו פרק חדש ביחסים שלנו. זו תוצאה של מאמץ משותף", הוסיפה שרת החוץ האירופית. "איש לא חשב שזה יהיה קל, החלטות היסטוריות לעולם אינן כאלה. התגברו על כל הרגעים הקשים. ידענו שיש לנו את האחריות לדור שלנו ולדורות הבאים".

מוקדם יותר היא ציינה בחשבון הטוויטר שלה: "סיימנו, יש לנו את ההסכם". החתימה על הסכם באורך מאה עמודים, הכולל חמישה נספחים, מגיעה אחרי 12 שנה של מבוי סתום, 22 חודשי משא ומתן ישיר ו-17 ימים אינטנסיביים בווינה.

השרים שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
שרי החוץ, היום בווינה/רויטרס

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, מסר: "אני בטוח שההגבלות על המחקר והפיתוח שהוטלו על איראן במסגרת ההסכם יאריכו על זמן הפריצה לפצצה, וזו תמיד הייתה הדאגה הראשונית שלנו". הוא הוסיף כי ההסכם לא "יגביר את סכנות החימוש הגרעיני" וטען כי מדובר בהזדמנות עבור איראן לשפר את יחסיה עם המערב.

שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, מסר היום כי הוא מתכנן לבקר באיראן בעקבות החתימה על ההסכם, וגם נשיא סוריה בשאר אסד הצטרף למברכים על ההסכם. שר החוץ של סין, וונג יי, הוסיף כי ההסכם יחזק את המערכת הגלובלית למאבק בחימוש הגרעיני.

מנגד, בכיר בערב הסעודית הביע ביקורת על ההסכם וטען כי "הרצון הטוב רק הוביל אותנו לקצור ענבים חמוצים". לדברי אותו גורם, ההסכם עלול להביא לערעור נוסף של המצב הביטחוני במזרח התיכון.

נתניהו: "טעות בקנה מידה היסטורי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בצהריים התייעצות ביטחונית מיוחדת בירושלים. זאת, כדי לדון בפרטי הסכם הגרעין עם איראן. בפתח פגישתו עם שר החוץ של הולנד, ברט קונדרס, אמר נתניהו כי "ההסכם הזה הוא טעות בקנה מידה היסטורי לעולם". לדבריו, "כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי ראש הממשלה, בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני, נעשו ויתורים מפליגים. "איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים שבאמצעותם היא תוכל לתדלק את מכונת הטרור, את ההתפשטות ואת התוקפנות שלה במזרח התיכון ובעולם כולו", הוסיף נתניהו. לדבריו, התחייבותו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני עומדת בעינה. "אני אומר לכל המנהיגים בישראל: עכשיו הזמן לשים בצד את הפוליטיקה הקטנה ולהתאחד מאחורי הנושא הגורלי ביותר לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל".

- נתניהו על הסכם הגרעין: "טעות היסטורית, נמנע מאיראן נשק גרעיני". לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

מטרתו של ההסכם היא להגביל את תכנית הגרעין האיראנית ולפקח עליה כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. המשמעות בפועל היא שאם איראן תחליט לפנות אל תכנית צבאית, ייקח לה יותר משנה כדי להכין פצצה, בניגוד למצב היום, שבו היא מסוגלת להעמיד פצצה תוך חודשיים-שלושה. לשם כך, איראן נדרשת לצמצם משמעותית את האורניום המועשר שברשותה, את כמות הסרכזות והיא מתחייבת לא לפתח תכנית מחקר מתקדמת.

נחתם מתווה בין איראן לסבא"א

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר הבוקר כי הוא חתם על הסכם המתווה לפיקוח על אתרי הגרעין, כשלצדו חתם ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי. "המסמך נחתם בשם איראן על ידי סגן הנשיא, מר עלי אכבר סאלחי. זהו צעד משמעותי לקראת הבהרת הסוגיות הבולטות ביחס לתכנית הגרעין של איראן", אמר אמאנו. "מפת הדרכים מבוססת על הסכם המסגרת מנובמבר 2013". אמאנו טען שישנו הסכם נפרד בנוגע לפיקוח על המתקן הצבאי בפארצ'ין. ממשרד החוץ של רוסיה נמסר כי איראן תמשיך בפיתוח גרעיני, אולם ללא אגירה של אורניום מועשר.

באיראן יצאו המונים לרחובות כדי לחגוג את ההסכם שמשמעותו הסרת הסנקציות הכלכליות הקשות מתחילת 2016. בישראל ראש הממשלה גינה את ההסכם וכינה אותו "טעות בקנה מידה היסטורית". בהמשך היום נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא איראן חסן רוחאני יישאו דברים בעקבות ההסכם. מעניין לבחון אם יהיו סתירות בין הדברים שלהם.

שיחות הגרעין. טוויטר, אתר רשמי
נשיא איראן חסן רוחאני מברך על ההסכם באמצעות חשבון הטוויטר שלו על ההסכם/אתר רשמי, טוויטר

לפי ההסכם, לפקחים של סבא"א תהיה גישה לאתרים שחשודים בפעילות גרעינית תוך 24 ימים בלבד. לפקחים תותר גישה חד-פעמית לאתר הצבאי בפארצ'ין, והם ככל הנראה יורשו לראיין מדעני גרעין. זאת למרות התנגדותה של טהראן למתן גישה לפקחי האו"ם לאתרים צבאיים ולראיין מדענים. מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לאמץ את ההסכם בימים הקרובים, והצעדים המפורטים בהסכם, כולל ההגבלות על תכנית הגרעין האיראנית והקלה בסנקציות, יושלמו במהלך החצי הראשון של שנת 2016.

בנוסף לכך, אם איראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוחזרו תוך 65 יום. הקביעה אם איראן הפרה את הסנקציות תתקבל בוועדה שתכלול את שבע המדינות החתומות על ההסכם (ארה"ב, איראן, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת), כלומר יהיה בה רוב למדינות המערב.

איראן תחויב לחשוף את כל ניסויי הגרעין שערכה עד היום. אמברגו הנשק יימשך לעוד חמש שנים, מה שיעכב את תכנית ההצטיידות של איראן בטילים בליסטיים וימנע ממנה לחמש את בני בריתה, בהם החזבאללה והחות'ים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully