וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מונע קיבוץ ניר דוד מהציבור להיכנס לנחל שעובר בתחומו?

14.7.2015 / 11:50

תביעה אזרחית הוגשה נגד הקיבוץ בטענה שהוא מונע מהציבור לגשת לנחל עמל, ובכך עובר על "חוק המים", לפיו המקורות הם קניין הציבור. "מדובר בהתנהלות בריונית ובחוסר תום לב"

נחל עמל בקיבוץ ניר דוד. שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי",
"הכניסה אסורה". נחל עמל/שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי"

קיבוץ ניר דוד שבעמק בית שאן מונע מהציבור את הגישה לנחל עמל, הידוע גם כנחל אסי - כך עולה מתביעה שהוגשה אתמול (ראשון) על ידי חמישה תושבי האזור לבית משפט השלום בבית שאן. "אנו, העותרים, אזרחי מדינת ישראל אשר ביקשו לממש את זכותם הטבעית וליהנות ממשאב טבע נדיר ויפה, אך המשיבה מנעה מהם את הכניסה למקום", נכתב בכתב התביעה.

התובעים, שני תושבי בית שאן ושלושה תושבי מרכז הארץ, טוענים כי בתשובה לפניותיהם, מסר להם הקיבוץ שמדובר בשטח פרטי, וכי "הכניסה לזרים אסורה". אלא שלטענתם, הנחל והדרכים המובילות אליו אינם שטח פרטי אלא שטח ציבורי. הקיבוץ הוקם בשנת 1936, כהתיישבות "חומה ומגדל" ראשונה בעמק בית שאן.

עוד בוואלה!NEWS:
עסקת הקוקאין הגדולה, הסכסוך וההחלטה: רוזנשטיין חייב למות
אחיו של הדר גולדין בוושינגטון: "באתי להחזיר את אחי"
גלאון קראה לשרון גל "דפוק" – והוצאה מהמליאה יחד עם חברי מרצ

נחל עמל בקיבוץ ניר דוד. שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי",
"אמור להיות נגיש לכלל הציבור". נחל עמל/שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי"

בכתב התביעה שניסח צבי זקס מבני ברק, הנמנה עם קבוצת התובעים, נטען כי חוק המים קובע שמקורות המים הם קניין הציבור וכי סגירת דרכי הגישה לנחל שבתוך הקיבוץ, ומניעת כניסה לכבישים הציבוריים, פוגעת בקניינו של הציבור. "משעה שקיבוץ ניר דוד מונע את הכניסה לציבור הרחב, הרי שמדובר בפגיעה אנושה בזכויות הכלל של הציבור", נכתב. "קיבוץ ניר דוד, בהתנהלות בריונית ובחוסר תום לב, מונע מהציבור מלעשות שימוש במשאב טבע נדיר ביופיו".

עוד טוענים התובעים כי "נחלי הארץ הם ערך טבע, נוף ומשאב חברתי, תיירותי, היסטורי, רוחני ואקולוגי חיוני". לדבריהם, "נחלי ישראל היוו מאז ומתמיד חלק אינטגרלי של הנוף התרבותי של ארץ ישראל. המרחבים הציבוריים לאורך הנחלים מהווים ציר מרכזי של שטחים פתוחים, על מנת לאפשר לאוכלוסיות עירוניות מגע בלתי אמצעי עם הטבע, כמפלט לסביבה האורבנית הסואנת, ובכך הם משמשים כשטחי פנאי ונופש לציבור. הנחלים, כמו היערות, שייכים לעם בישראל. הגישה לנחלים, לרבות שטחי הפנאי הסמוכים אמורים להיות נגישים לכלל הציבור". נביעת הנחל ב"גן השלושה" (הסחנה), הנמצאת סמוך לקיבוץ, דווקא פתוחה לקהל הרחב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"הגיע הזמן לעשות צדק"

נסים זמיר, פעיל חברתי מבית שאן, הנמנה גם הוא עם קבוצת התובעים, אמר כי הם מעוניינים להביא את הנושא לבית המשפט משום שקיבוץ ניר דוד "אינו מבין את המשמעויות ואינו מוכן להתפשר בנושא". זמיר הוסיף כי לו וליתר התובעים "אין עניין לקלקל את יחסינו הטובים עם חברי הקיבוץ, נהפוך הוא, אנו רוצים שבית המשפט יבחן את הנושא לעומק. הגיע הזמן לעשות צדק בנושא חשוב זה שהוזנח שנים רבות".

מאבק דומה התרחש באזור לפני חמש שנים, אז נאבקה קבוצת תושבים מבית שאן בהקמת פארק המעיינות הסמוך לקיבוץ, בטענה שהקמתו תמנע מעבר כלי רכב לעבר משולש המעיינות שממערב לבית שאן - עין שוקק, נחל הקיבוצים ועין מודע. הפארק הוקם בסופו של דבר, ובינתיים התגייסו זמיר וחבריו למאבק חדש, שמעורר מחדש מתחים מהעבר שהיה נדמה שהתפוגגו.

מהנהלת הקיבוץ נמסר: "טרם קיבלנו את התביעה ואנו תמהים על עצם הגשתה. נוכל להתייחס אליה לאחר שנקבל אותה ונלמד אותה בצורה מסודרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully