וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם צבאי: הנער הסתובב והחזיק משהו, המח"ט חש סכנה

מקור המעורה בחקירת האירוע שבו ירה אל"מ ישראל שומר למוות במוחמד אל-כסבה בן ה-17, טוען כי הסרטון של "בצלם" לוקה בחסר וכי הקצין פתח בנוהל מעצר חשוד בהתאם להוראות. "אין בסרטון כדי לקבוע עובדות"

צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

גורם צבאי התייחס אמש (ראשון) לסרטון של ארגון "בצלם", שבו נראה מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, יורה למוות בנער הפלסטיני מוחמד אל-כסבה, ואמר כי התיעוד לוקה בחסר. מצפייה בסרטון עולה השאלה מדוע הקצין פתח אש לעבר הפלסטיני על אף שהצעיר נראה נמלט מהמקום, ומדוע נורה בפלג גופו העליון - בניגוד לכללים לפתיחה בירי. על כך השיב הגורם שמתחקיר האירוע עולה כי בעת המרדף הקצר אחרי הפלסטיני בן ה-17, הסתובב האחרון לעבר אל"מ שומר בעודו מחזיק דבר מה והעלה את חששו של הקצין. הגורם הסביר כי בשל כך ביצע שומר נוהל מעצר חשוד, שבסופו נהרג אל-כסבה.

מח"ט בנימין סיפר בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) כי רק הוא ירה בחשוד, שטרם המרדף השליך סלע על שמשת הג'יפ הצבאי שבו נסע. גורם המצוי בפרטי החקירה אמר הערב לוואלה!NEWS כי הקצין פעל בהתאם למצופה ממנו.

"הקטע הקריטי לא מופיע בסרטון. המח"ט פעל במצב של סכנת חיים והוא ירה לא על מנת להרוג. אם לא הייתה נתיחה - איך קבעו שהיה ירי בגב? מדובר במקרה לא פשוט. המח"ט טוען לירי מידתי. האם החשוד התכופף בזמן הירי? אין תמונה", אמר.

לקריאה נוספת:
עדויות: הפלסטיני נורה 3 פעמים; צה"ל: "המח"ט פעל כשורה"
אלוף פיקוד המרכז: "מגבה באופן מלא את מח"ט בנימין"

מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
האם פעל בהתאם להוראות פתיחה באש? אל"מ ישראל שומר, בחודש שעבר/ניב אהרונסון

גורם צבאי נוסף התייחס לפרסום הסרטון ואמר כי יש לקחת את המובא בו בערבון מוגבל. "צפינו בסרטון כמה פעמים ואין בו כדי לקבוע עובדות. ברור לכולם שהמח"ט חש סכנה ממשית לחייו. יש לאפשר למצ"ח להשלים את החקירה שלא מתבססת רק על הסרטון, שבשלב מסוים לא רואים בו את המתרחש. יש עוד ראיות שיש להתייחס להן", הדגיש.

על פי הודעת דובר צה"ל, אל"מ שומר חש בסכנת חיים ממשית בתקרית בעיירה א-ראם שמצפון לירושלים, בסמוך למחסום קלנדיה, לפני שבוע וחצי. בשל כך, נמסר, הוא יצא מהג'יפ שבו נסע וביצע נוהל מעצר חשוד. לפי ההנחיות לכוחות הביטחון בשטחי יהודה ושומרון, עליהם לנטרל את האיומים ברגע שהם חשים בסכנת חיים ממשית. הטענות שמעלים הגורמים הצבאיים מסבירים לכאורה את הפער בין המופיע בסרטון להודעה של דובר צה"ל מיד לאחר התקרית הקטלנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הג'יפ הלא ממוגן שנרגם באבנים, סמוך למחסום קלנדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הנוהל, בכל מקרה מוות של פלסטיני בידי אש צה"ל נפתחת אוטומטית חקירה של מצ"ח. כך קרה גם במקרה זה. העובדה שאל"מ שומר נחקר תחת אזהרה איננה דבר מפתיע, שכן בכל מקרה שבו נחקר אדם החשוד בביצוע עבירה, הגוף החוקר חייב להזהירו שדבריו יכולים לשמש נגדו.

הסרטון מתחקיר "בצלם" יהווה חלק מחומר החקירה של מצ"ח בנדון. גורם המעורה בחקירה אמר כי "ללא ספק הסרטון מעלה שאלות על ההתנהלות, אך עדיין מוקדם לומר מה משקלו כיוון שחלק מהאירוע לא תועד במצלמה".

(עדכון ראשון: 21:38)

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully