וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר מתווך בין חמאס וישראל? הגז הטבעי מעניין אותו יותר

12.7.2015 / 19:02

בכיר בחמאס אמר לסוכנות ידיעות רוסית כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר מתווך בין הארגון לישראל בנושא הנעדר אברהם מנגיסטו, אולם בירושלים לא מכירים ערוץ תיווך כזה. את בלייר, בכל מקרה, מעסיק יותר התיווך בסוגיית הגז הטבעי

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

בסוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" מפי מקור בכיר בחמאס, כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, מתווך בין הארגון לישראל בכול הנוגע לעניינו של האזרח הישראלי אברהם מנגיסטו. המקור הבכיר אמר לסוכנות הידיעות הרוסית כי בלייר נועד לאחרונה עם בכירים בארגון ודן עמם בגורלו של האזרח הישראלי, וכי במקביל, הוא שוחח בנושא עם גורמים בכירים בישראל.

עם זאת, את הדיווח הרוסי כדאי לקחת בעירבון מוגבל, או לחלופין "עם גרגר מלח", כמאמר הפתגם. אם בלייר אכן משמש כמתווך בין חמאס לישראל, הוא כנראה עושה זאת מבלי שאף גורם רשמי בישראל שעוסק בסוגיה יהיה מודע לכך. בלייר אמנם נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשבועיים בלשכתו שבכנסת, אך הפגישה הוקדשה כנראה לסוגיות אחרות שהעסיקו את בלייר ונתניהו בשבועות האחרונים, הרבה יותר מאשר גורלו של מנגיסטו.

עוד בוואלה חדשות:
תיעוד: מח"ט בנימין יורה למוות במיידה האבנים
בשל תקלה במערכת: אזעקות נשמעו בכל רחבי הצפון
חשד: העיר לצעירים בבריכה - והותקף באלימות כשבתו בידיו

טוני בלייר – 12 באוקטובר, קהיר. רויטרס
איש לא הופתע מסיום תפקידו כשליח הקוורטט. בלייר/רויטרס

בלייר הודיע לפני כחודשיים באופן רשמי על סיום תפקידו כשליח הקוורטט למזרח התיכון, תפקיד שאותו מילא במשך שמונה שנים. ההודעה הגיעה אחרי חודשים ארוכים של שמועות ופרסומים על כך שבלייר בדרך החוצה, ואיש לא הופתע ממנה. הגוף שבלייר שימש כשליחו הוקם בשנת 2002, והוא מאגד את ארצות הברית, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם. המטרה של הקמתו הייתה ליצור תיאום בינלאומי הדוק בנושא תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, אבל בהיעדר תהליך מדיני אמיתי בשנים האחרונות (למעט ההבלחה הקצרה של ג'ון קרי בחורף שעבר), הקוורטט הפך במהרה לגוף בלתי פעיל, שלא נפגש באופן מסודר מזה כשנתיים.

בכירים ברשות הפלסטינית תיארו את בלייר בשנת 2012 במילים "חסר תועלת", ובמבחן התוצאה, נראה כי הם צדקו. תקופתו כשליח הקוורטט, שכללה עשרות גיחות קצרות לאזור, לא הובילה לפריצת דרך או להתקדמות כלשהי בתחום המדיני. בשלב מסוים, בלייר החליט להפנות את עיקר מרצו לפיתוח כלכלי ברשות הפלסטינית ובעזה, אבל גם בנושא הזה רוב הדברים החיוביים שהתרחשו, כדוגמת הקמת העיר הפלסטינית רוואבי, נעשו ללא מעורבות משמעותית מצדו. בנוסף, היוזמות שהוא עצמו הרבה לדבר עליהן, וביניהן הקמת אזורי תעשייה חדשים בגדה המערבית, מעולם לא יצאו אל הפועל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שליח הקוורטט טוני בלייר נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א סיסי בארמונו – קהיר, 12 ביולי 2014. רויטרס
בלייר משמש גם כיועץ הכלכלי של נשיא מצרים. בלייר בפגישתו עם עבד א-פתאח א-סיסי, יולי 2014/רויטרס

בשנה האחרונה לכהונתו בתפקיד, ספג בלייר ביקורת ציבורית לאחר שהעיתון הבריטי "גרדיאן" חשף כי במקביל לתפקיד כשליח לענייני תהליך השלום הבלתי-קיים, הוא החל לשמש כיועץ כלכלי בכיר עבור נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי. על פי הפרסום ב"גרדיאן", בלייר מונה לתפקיד מטעם חברת השקעות גדולה באבו-דאבי, נסיכות נפט עשירה שראש הממשלה הבריטי לשעבר ידוע בקרבתו לשליטיה.

נוסף על המינוי מעורר התהיות שקיבל במצרים, העיתון הבריטי "טלגרף" חשף לפני כחודש כי בלייר ביצע עבודת שתדלנות מול משרד האוצר הבריטי לקידום עסקת נדל"ן ענקית בעיר מנצ'סטר, אשר צפויה להניב רווח של מאות מיליוני לירות שטרלינג לשליטי אבו-דאבי. את עבודת השתדלנות הוא עשה לא בכובעו המדיני כ"שליח לתהליך השלום", אלא בכובעו העסקי כיו"ר קבוצת העסקים "בלייר ושותפיו", שפועלת בלונדון ומעניקה שירותי ייעוץ ושתדלנות לגופים כלכליים מובילים ברחבי העולם.

בכירים בישראל וברשות הפלסטינית טוענים כי כבר במהלך השנה האחרונה לתפקידו כשליח הקוורטט, בלייר התעניין בפועל ביוזמות העסקיות השונות שהוא מעורב בהן הרבה יותר מאשר בקידום התהליך המדיני. הפעם היחידה שבה הוא הפך לפתע לגורם רלוונטי הייתה תוך כדי מבצע "צוק איתן", כאשר הוא הציע לשמש כאיש קשר בין ראש הממשלה נתניהו לבין נשיא מצרים א-סיסי. על רקע תפקידו החדש כיועץ המיוחד של א-סיסי, הוא הצליח אמנם לשפר מעט את התקשורת בין שני המנהיגים, אבל מהר מאוד התברר שנתניהו והנשיא המצרי מעדיפים לדבר ישירות אחד עם השני - דבר שהם עושים לעיתים קרובות בשנה האחרונה, ועל כן אין הם זקוקים לבלייר כמתווך ביניהם.

פגישת נתניהו ובלייר: "מפגש פרידה" או דיון בנושא הגז?

אז אם בלייר לא באמת מתווך בין ישראל לחמאס על גורלו של אברהם מנגיסטו, למה בכל זאת אירח נתניהו את בלייר בלשכתו בכנסת לפני כשבועיים, באחד הימים הלחוצים ביותר מבחינתו, תוך כדי המשבר סביב מתווה הגז? באופן רשמי, הפגישה בין השניים הוגדרה כ"מפגש פרידה" על רקע סיום תפקידו של בלייר. עם זאת, קשה לדמיין את נתניהו מקדיש זמן לחיבוקים ומילות סיכום נרגשות באמצע המשבר הפוליטי הקשה ביותר שממשלתו ידעה מאז הבחירות, אבל אי אפשר לפסול את האפשרות שזה מה שקרה שם.

מצד שני, לבלייר יש היסטוריה "בעייתית" גם בכל הנוגע לתחום הגז הטבעי. בשנת 2011 התעוררה נגדו ביקורת ציבורית קשה בבריטניה לאחר שנחשפו מסמכים המעידים על כך שהוא פעל לקדם את הפעלתו של שדה הגז הגדול לחופי רצועת עזה, השייך לחברת "בריטיש גז". הטענה הייתה ש"בריטיש גז" היא לקוח מרכזי ומועדף של בנק ההשקעות JP MORGAN, ושאותו בנק, לגמרי במקרה, משלם לטוני בלייר כשני מיליון לירות שטרלינג בשנה בעבור שירותי ייעוץ. בנוסף, לתפקידו הנוכחי של בלייר כיועץ הכלכלי של נשיא מצרים יש קשר הדוק לסוגיית הגז הטבעי, שכן מצרים היא אחת המועמדות המובילות לקלוט גז טבעי מישראל, אולי במסגרת עסקה משולשת יחד עם אחת ממדינות דרום אירופה.

ההדלפה על תפקידו של בלייר כמתווך בין ישראל לחמאס נראית, אם כן, כמו ספין ותו לא. לעומת זאת, מי שבהחלט עשוי להיות מעורב במגעים הוא השליח המיוחד של האו"ם לאזורנו, הדיפלומט הבולגרי ניקולאי מלדאנוב, שביקר ברצועת עזה בחודש שעבר וניסה לקדם יוזמה להפסקת אש ארוכת טווח בין חמאס וישראל. בניגוד לבלייר, למלדאנוב יש יכולת אמיתית להעביר מסרים בין שני הצדדים, והוא מתמקד בעיקר בתפקיד שלו, ולא בקידום יוזמות עסקיות כאלה ואחרות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully