וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לוטן חשב שהוא עושה טובה למשפחת מנגיסטו, אבל זו חובתו"

11.7.2015 / 12:11

ח"כ איל בן ראובן, שעמד בראש עמותת "לחופש נולד", מתח ביקורת חריפה על התנהלותם של האחראי על השבת הנעדרים ושל ראש הממשלה נתניהו מול משפחת השבוי. "כל השיח בינו לבין המשפחה די הדהים אותי"

צילום: באדיבות חדשות 10

ח"כ, אלוף (במיל') איל בן ראובן (המחנה הציוני), שעמד במשך ארבע שנים בראש עמותת "לחופש נולד" שפעלה להחזרת שבויים ונעדרים, מתח אתמול (שישי) ביקורת חריפה על התנהלותו של האחראי על השבת הנעדרים, אלוף-משנה במיל' ליאור לוטן, אמש בפני משפחתו של אברהם מנגיסטו שמוחזק ברצועת עזה. "זה רע מאוד, ואני אומר את זה למרות שאני מכיר אותו היטב ויודע שהוא איש מעשה, לוחם בסיירת מטכ"ל ובחור מצוין. זו טעות גדולה", אמר בן ראובן, שעמד במשך שנים בקשר עם משפחות שבויים.

לדבריו, השיחה שלו עם משפחת מנגיסטו, שפורסמה בחדשות 10 ובה הוא נשמע מסה לשכנע את המשפחה לשמור על פרופיל נמוך ולהימנע מפרסום הפרשה, הייתה פספוס מרכזי במהות התפקיד. "כששמעתי שהוא קיבל את ההובלה של הנושא, אמרתי שזה האיש הנכון במקום הנכון. אבל להערכתי, הוא פספס בדבר אחד מאוד מרכזי. הוא הוא בא מתוך הנחה שהוא עושה טובה למישהו, וזו טעות", אמר. "למעשה, אתה עושה את חובתה של מדינת ישראל. כל השיח הזה, לבוא מנקודה של 'אם אתם רוצים, נעשה ככה', די הדהים אותי".

עוד בנושא:
ראש הממשלה נתניהו בדרכו לבית משפחת מנגיסטו באשקלון
בעקבות הסערה סביב לוטן: נתניהו הזמין את משפחת מנגיסטו לפגישה
שחזור ההסתננות לעזה - רק 4 חודשים אחרי שמנגיסטו עבר את הגבול

אימו של אברהם מנגיסטו בוכה לאחר מסיבת העיתונאים באשקלון. יוני 2015. AP
"כל השיח הזה הוא רע, אבל הוא התנצל והייתי מסתפק בזה". אמו של אברה/AP

הוא הוסיף כי למרות הטעות החמורה, לוטן הוא עדיין האדם המתאים ביותר לתפקיד ואין צורך לדרוש ולפטר אותו. "כל השיח הזה הוא רע, הוא לא במקום והוא טעות גדולה של ליאור. עם זאת, הוא התנצל ואני הייתי מסתפק בזה. דרישה לפטר אותו, למשל, זה לא לעניין", אמר. "השאלה היא איך להחזיר את הבחור הזה הביתה וליאור הוא האיש הנכון לעשות את זה. הוא למד את הלקח ואני בטוח שהוא יעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר".

בן ראובן התייחס גם לצו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה במשך עשרת החודשים האחרונים, ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה לאורך התקופה הזאת. "יש לשקט שנשמר בעשרת החודשים האחרונים היגיון מעשי לעצם העניין. אם אברה נמצא אצל חמאס, צריך להבין שמאתמול המחיר עולה. הדבר פורסם ויש לחץ, והם יתחילו לשחק את המשחק אם הוא אצלם", אמר. "לשקט יש מטרה, הוא מאפשר לעשות דברים רבים בצורה חשאית, הכשל הוא בקשר עם המשפחה. כשעושים דבר כזה צריכים להיות בקשר רצוף עם המשפחה, כולל ראש הממשלה, ואם נכון שרק אתמול ראש הממשלה דיבר איתם - זה דבר שהוא לא יכול להיות. כשרבין היה ראש הממשלה, שבוע היה פרק הזמן המקסימלי שלקח לו לשוחח עם משפחה של נעדר שפנתה אליו. זו הייתה ההנחיה שלו לצוותו, וכך צריך להתנהג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בשטח האויב: שני אזרחים ישראלים מוחזקים ברצועת עזה. באדיבות המשפחה
"על משפחה אי אפשר לכפות שקט". אברהם מנגיסטו/באדיבות המשפחה

לגבי צו איסור הפרסום עצמו, בן ראובן הבהיר כי הדבר אינו מופרך, אולם לדבריו, הבעיה טמונה בעובדה שראש הממשלה לא הסביר למשפחה את ההיגיון מאחורי הצו. "צריך להבין שעל משפחה אי אפשר לכפות שקט", אמר. "אם בא ראש הממשלה ומסביר למשפחה את ההיגיון מבחינה מבצעית, ושעדיף לא לפרסם את זה, אז זה בסדר. המשימה להחזיר אותו היא לפני הכול, ואם השקט מועיל למשימה זו, כך צריך לעשות. כנראה בדיוק בנקודה הזו של הקשר עם המשפחה היה כשל גדול".

בן ראובן הבהיר כי לא ניתן להשוות בין מקרי השבי השונים לאורך ההיסטוריה, משום שכל מקרה הוא ייחודי. "בעניין רון ארד, לדוגמה, המשפחה ידעה וקיבלה עדכונים מהמערכת הביטחון וביקשו מהם שישמרו על שקט. אחרי שנתיים הוא נעלם והתברר בהמשך שיכולנו להחזיר אותו במחיר שכל אחד היה מרוצה ממנו ביחס למחירים ששילמנו על שבויים אחרים בהמשך", הוא נזכר. "לכן, לא ניתן ללמוד ממקרה למקרה, ויש הבדלים ביניהם. גם במקרה טננבוים, שהיה ראש המטה שלי ונפילתו בשבי הייתה בזויה, היה צורך לעשות הרבה כדי לשחררו רק בגלל כל המידע שהוא החזיק בראשו מתוקף תפקידיו השונים בעבר. פה, מדובר באזרח שחצה את הגבול מרצונו וגם לזה יש משמעות, אבל חייבים להיות בקשר עם המשפחה ולעדכן אותם בכל צעד ולהסביר להם מה נעשה".

הנקודה ממנה חצה אברהם מנגיסטו את הגדר  ועבר אל רצועת עזה, יוני 2015. שי מכלוף
"מדובר באזרח שחצה את הגבול מרצונו ויש לזה משמעות". הגבול שדרכו עבר מנגיסטו לרצועת עזה/שי מכלוף

הוא הוסיף כי המורכבות של התפקיד של לוטן גדולה מאוד, וכי יש להכיל את המצב העגום שמשפחת השבוי שרויה בו. "זה משימה מאוד מורכבת לקבל, בין השאר בגלל הצורך להיות בקשר עם המשפחה ולעדכן אותה. צריך להבין שהמשפחה תמיד צודקת. להכיר בסבל שלה", אמר. "אי ודאות כזו, זה סבל איום ונורא שקשה להבין, והתחושה שלא עושים מספיק היא תמיד נכונה מבחינת המשפחה. לכן, צריך להרגיש ולהבין את הרגישות הזו".

הטענות לגזענות במסגרת הטיפול במנגיסטו ובמשפחתו שגויות בעיניו של בן ראובן, ולדבריו יש להסיר את ההתייחסות אליהן בכל הקשור בפרשה. "אני כופר בכך שיש הבדל בטיפול בשבוי, בין אם הוא אתיופי, אשכנזי או אחר – אין הבדל. הגורמים שעוסקים בעניין לא מונעים מכך", אמר. "אני חושב שלמען התיקון צריך לעשות מאמץ גדול ולהוריד את הפן הזה מהשיח כי הוא לא נכון. מי שמנסה לומר זאת שוגה".

אללין מנגיסטו, אביו של אברהם מנגיסטו, אשקלון, 9 ביולי 2015. לירון מולדובן, מערכת וואלה!
"אין הבדל בטיפול אם הוא אתיופי או אשכנזי". אביו של מנגיסטו/מערכת וואלה!, לירון מולדובן

כעת, בן ראובן מסביר שצריך לגרום לחמאס להבין שאברהם איננו נכס עבורו, כי אם נטל. "בסופו של דבר, יש פה עניין הומניטרי, ואסור להתעסק בנושא המחיר והחלפת שבויים ואסירים", אמר. "יש דברים אחרים, כמו למשל הכנסת המוצרים ממדינת ישראל לרצועת עזה. ישראל היא המקור היחיד למוצרים האלה, ואם לא ישחררו אותו, יש צורך לנצל את העניין ולהקשות על החמאס בנושא עד שהם יבינו שיש עליהם נטל ולא נכס. חשוב גם לציין שיש הבדל בין חייל צה"ל ששלחתי לקרב ונפל בשבי, לבין אזרח שחצה את הגדר מרצונו - למרות שרצונו פה זה סיפור מורכב יותר - אבל בכל מקרה, יש הבדל, ואסור בשום שלב לדבר על עסקה של החלפת שבויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully