וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפראס: "הגשנו הצעה להסכם עם אירופה"; הולנד: "לא רציני"

בתום ועידת מדינות גוש האירו אמר ראש ממשלת יוון כי הגיש הסכם המבוסס על קיום רפורמה בתמורה לסיוע כלכלי. הולנד אמר כי על יוון להציג "הצעה מהימנה ורצינית" ומדינות האיחוד העניקו ליוון אולטימום להגשת ההצעה עד יום ראשון

צילום: רויטרס, עריכה: ליאור קירשנר

ראשי מדינות גוש האירו התכנסו היום (שלישי) לוועידת חירום בבריסל, על מנת לדון במשבר הכלכלי ביוון. כוכב הוועידה, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, פנה לעמיתיו בבקשה נואשת נוספת לסיוע כלכלי, לאחר שבשבוע שעבר המדינה הוכרזה חדלת פרעון וביום ראשון האחרון חבילת הסיוע האירופית נדחתה ברוב גדול במשאל העם ביוון. הבנקים במדינה סגורים כבר קרוב לשבוע, והבנק האירופי המרכזי לא מוכן לחדש את המימון לאתונה בשלב זה.

בתום הפגישה אמר ראש הממשלה ציפראס כי ממשלתו הגישה הצעה להסכם לאירוגרופ ולמועצת האיחוד האירופי. לדבריו, ההצעה גובשה על ידי פוליטיקאים בכירים באתונה והיא כוללת "רפורמה מהימנה וצודקת מבחינה חברתית, בתמורה להתחייבות לכסות את צרכיה הכלכליים של יוון בטווח זמן בינוני על ידי חבילת השקעות חזקה אשר תתמודד עם בעיות משמעותייות כמו אבטלה, במקביל להתחלת שיחות יסודיות וארגון מחדש של החוב". ציפראס הוסיף כי השיחות בוועידה התנהלו "באווירה טובה" וציין כי הוא מצפה שההגעה להסכם תתרחש במהירות. "התהליך יחל בשעות הקרובות במטרה להגיע להסכם עד סוף השבוע לכול המאוחר".

אך למרות הצהרתו של ציפראס, לא ברור אם מדובר בהצעה רצינית אשר הוגשה באופן מסודר ובכתב, או שמדובר בכוונות בלבד ובמתווה כללי שהוצהר בעל פה במהלך הפגישה. נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי יוון עדיין צריכה למסור "הצעה מהימנה ורצינית", אשר מוכיחה שברצונה להישאר בגוש האירו.

עוד כתבות בנושא:
ליוונים נמאס: אירופה חייבת להקשיב לקריאת המצוקה מאתונה
ניצחון לציפראס במשאל העם: "חזית חזקה במו"מ עם אירופה"
פאשיסטים ובעלי הון: המרוויחים הגדולים מהמשבר ביוון

ועידת גוש האירו, בריסל, יולי 2015. רויטרס
ראש הממשל ציפראס, היום/רויטרס

מדינות גוש האירו העניקו ליוון אולטימטום עד סוף השבוע כדי להציג הצעה להסכם, וביום ראשון צפויים מנהיגי האיחוד האירופי להתכנס ולאשר את ההצעה, אם אכן תגובש עד אז ותאושר על ידי הנושים – הנציבות האירופית, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי. "המציאות היא שנותרו לנו חמישה ימים", אמר נשיא מועצת האיחוד האירופי, דונאלד טאסק. "עד כה התחמקתי מלתת תאריך יעד, אך היום עלי להבהיר כי תאריך היעד הסופי נגמר השבוע". נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר, אמר כי הרשויות מוכנות לכל תרחיש – כולל מצב שבו יוון תצא מגוש האירו או אפילו מהאיחוד האירופי

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידת גוש האירו, בריסל, יולי 2015. רויטרס
מרקל בוועידת גוש האירו, בריסל/רויטרס

בנוסף, מי שנחשבת ליריבתו המרה של ציפראס בכל הנוגע למשבר הכלכלי האחרון ולמגעים עם האיחוד האירופי, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, טענה כי לפי שעה, אין בסיס לחידוש המשא ומתן עם אתונה. עם זאת, מרקל הבהירה: "זה לא עניין של כמה שבועות, אלא של ימים בודדים" שיש למדינות אירופה להציל את יוון מהתמוטטות כלכלית מוחלטת.

מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד נועדו אמש בפריז, ובסיום פגישתם הבהירו כי "הדלת פתוחה" לעסקה להציל את יוון מהידרדרות ומהאפשרות של יציאה מגוש האירו. עם זאת, חלק ממנהיגי מדינות האיחוד האירופי הבהירו היום כי סבלנותם עומדת לפקוע. "עם הממשלה היוונית, זה תמיד 'מחר'", אמרה נשיאת ליטא דליה גריבוסקיטה.

שרי האוצר של אירופה נגד עמיתם היווני

שרי האוצר של מדינות האירו התלוננו כי עמיתם היווני החדש, אוקלידס צקאלוטוס, שמונה אתמול לתפקיד לאחר התפטרותו של יאניס ורופאקיס, לא הגיע לפגישה עם הצעה חדשה. "אני מתרשם ש-18 שרי אוצר חשו בבהילות של המצב, ויש אחד שלא", טען שר האוצר של בלגיה, יוהאן ון אוברטוולדט. גם הקנצלרית מרקל הבהירה בשיחה עם ציפראס כי על ממשלתו להציג הצעות משכנעות, לאחר הדחייה של ההצעה האירופית בתחילת השבוע.

ירון דייסלבלום, העומד בראש "אירוגרופ", איגוד שרי האוצר של גוש האירו, אמר כי מחר יערכו השרים שיחת ועידה, על מנת לדון בבקשה יוונית לתכנית ביניים לסיוע כלכלי. דייסלבלום הבהיר כי שרי האוצר עדיין ממתינים למכתב מאתונה עם הצעה ברורה. בתגובה לכך, טען גורם ממשלתי ביוון: "באמת 'אין לנו הצעות', או שהם לא אוהבים את ההצעות שלנו?".

נשיאת ליטא דליה גריבוסקיטה בוועידת גוש האירו, בריסל, יולי 2015. רויטרס
נשיאת ליטא בוועידה בבריסל/רויטרס

מוקדם יותר אמר נשיא הנציבות האירופית יונקר בדיון בפרלמנט האירופי: "יש כאלה באיחוד האירופי שפועלים בחשאי או בגלוי להוצאת יוון מגוש האירו". יונקר לא התייחס לגורמים ספציפיים, אולם דבריו ככל הנראה כוונו, בין היתר, לשר האוצר הגרמני וולפגנג שובלה, שבשבוע שעבר הציע יציאה יוונית "זמנית". יונקר הוסיף כי הוא עושה לילות כימים על מנת לחדש את המגעים, והביע ביקורת על הגישה האגרסיבית של אתונה, בהתייחסות לטענתו של שר האוצר היוצא ורופאקיס כי האיחוד האירופי מתנהג כ"טרוריסטים".

דגל יוון בכיכר המרכזית באתונה, יוון, יולי 2015. רויטרס
דגלי יוון בכיכר סינגאתמה המרכזית, אתונה/רויטרס
שר החוץ של יוון אוקלידס צקאלוטוס, יולי 2015. רויטרס
שר האוצר החדש של יוון/רויטרס
ועידת גוש האירו, בריסל, יולי 2015. רויטרס
נשיא הנציבות האירופית יונקר, בריסל/רויטרס
ועידת גוש האירו, בריסל, יולי 2015. רויטרס
משמאל: ציפראס, נשיא הבנק האירופי המרכזי, נשיא צרפת הולנד ויונקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully