וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחד נעלם": הרגע שבו הוכרז "קוד חניבעל" אחרי חטיפת גולדין. האזינו

7.7.2015 / 17:00

שנה למבצע "צוק איתן", מפרסם צה"ל את ההקלטות מהדקות הדרמטיות שאחרי ההיתקלות בפאתי רפיח, שבמהלכה נהרגו שלושה לוחמים ונחטף אחד. המח"ט נשמע בקשר: "הוכרז חניבעל, קדימה - תחתרו למגע". צפו בתיעוד מקסדת המ"פ

עריכה: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

ההקלטות מ"יום שישי השחור" יוצאות לאור: שנה אחרי מבצע "צוק איתן" ברצועה עזה, חושף היום (שלישי) צה"ל קטעי אודיו מרשת הקשר, מהרגעים הדרמטיים בפאתי רפיח, אחרי ההיתקלות הקטלנית עם מחבלי חמאס, שגבתה את חייהם של שלושה לוחמי צה"ל. בקשר הצה"לי נשמעות השיחות בין המפקדים, וההודעה על "קוד חניבעל", עם ההבנה שסגן הדר גולדין נחטף.

התאריך הוא 1 באוגוסט 2014. באותן שעות נכנסה לתוקף הפסקת אש זמנית בין צה"ל לחמאס. במפקדה מתקבלת ההודעה על היתקלות מהכוח בפיקודו של מפקד סיירת גבעתי רס"ן שראל בניה, אשר עסק בפעילות בשטח. כוח מצומצם בפיקודו יצא לסריקות אחרי תצפיתן שעמד על מבנה דו-קומתי ברפיח. זמן קצר לאחר כניסת הפסקת האש, התקדם הכוח לעבר המבנה, אולם אז נפתחה לעברו אש - שממנה נהרגו בניה, הקשר ליאל גדעוני וסגן הדר גולדין, שנחטף לתוך מנהרה. לאחר שסגן מפקד הסיירת, סגן איתן פונד, הגיע אל המבנה - הוא נכנס לתוך המנהרה והכריז על "קוד חניבעל". בהקלטה נחשף כאמור השיח בין מפקדיה הבכירים של חטיבת גבעתי לאור המצב.

על אף ההתפתחויות הקשות, בתחילת הקטע נשמעים הכוחות מגדוד הסיור (גדס"ר) כשהם עסוקים בעיקר להבין מה התחולל בתוך המבנה ומה עלה בגורל הפצועים. מפקד גדוד הסיור, סגן-אלוף אלי ג'ינו מדווח בקול רגוע על הפצועים ומבקש להעביר אל המקום כוח חילוץ. לאחר מכן הוא מסביר לפיקוד הבכיר כי הכוח נתקל באזור החממות, מבקש סיוע במודיעין מהאוויר ומעריך כי המחבלים ברחו מערבה.

עוד בנושא
יום שישי השחור: האם חמאס ארב לגבעתי ברפיח?
בשדות של ניר-עם ושל נחל עוז כבר לא גדלים שרידי רקטות
סגן איתן קיבל צל"ש בעינים דומעות - אלופי המטכ"ל קמו והריעו

קצין המודיעין של גדס"ר גבעתי, רס"ן ד', מדווח על מחבל אחד שהתאבד, ועוד מחבל אחד שמנהלים איתו מגע - כפי הנראה ביריות. מפקד חטיבת גבעתי אלוף עופר וינטר נשמע בקשר מזהיר את הכוחות כי המקום רווי במנהרות וכי יש לנטרל אותן ברגע שיסתיים הליך פינוי הפצועים. תוך כדי חילופי ההודעות מבקש וינטר לדעת האם זוהה פיר המנהרה והתשובות בשטח מבשרות רע. קצין האג"מ מדווח כי "הוכרז קוד חניבעל" מאחר ולא מוצאים את אחד הפצועים.

מפקד חטיבת גבעתי, שמבין את גודל ההחלטה שואל: "הוכרז חניבעל?". עונה לו קצין האג"מ: "חיובי, הוכרז חניבעל". מרגע זה הופך קולו של וינטר לדרמטי: "קדימה. תתחילו לעבוד על זה. קדימה, תחתרו למגע לשם (למבנה, א"ב) כמה שיותר...". מפקד הגדס"ר מעדכן כי הוא חותר למגע ומתגבר את האזור גם בטנקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשן מיתמר מעל רפיח בזמן החטיפה. בתמונות הקטנות: הדר גולדין, בניה שראל, ליאל גדעוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תנסה לשחזר את האירוע. מי נפגע?", שואל אותו אל"מ וינטר, וסא"ל ג'ינו ממקד אותו באמצעות מפה היכן המבנה נמצא. וינטר עסוק בשיחה להבין מי יצא לסריקות ומי נפצע בהיתקלות. "אנחנו מאבטחים את המרחב. מאתרים פה את הפיר ומנסים לרדת אליו", משיב לו סא"ל ג'ינו ומוסיף "מתקדמים מערבה לכבוש שטחים שולטים".

וינטר שואל שוב אם יש מישהו בתוך המבנה וסא"ל ג'ינו משיב כי מדובר בכוח קטן, ששניים מתוכו נפצעו ושאחד חסר. לדבריו יש עוד שני פצועים באורח קל. ואז הוא נשמע אומר: "אחד נעלם...".

סיקור מיוחד: דוח האו"ם על מבצע "צוק איתן"

אל"מ וינטר מנחה לחתור למגע כדי להבין כמה שיותר מהר מה התחולל שם ומה מצב החיילים. בזמן הזה סגן מפקד הסיירת כבר ירד לתוך המנהרה והבין כי סגן גולדין נחטף. סא"ל ג'ינו מדווח למח"ט, "התקדמנו בתוך המנהרה. הכיוון הולך לכיוון כללי צפון מערב". שניות ספורות לאחר מכן מתחילה פעולה רחבה מאוד של חטיבת גבעתי עד פאתי רפיח שתכליתה לסכל את אירוע החטיפה. אלה שעות שזכו בכלי התקשורת לכינוי "יום שישי השחור" ברפיח, נוכח ההרעשה הכבדה, ועשרות ההרוגים בקרב הפלסטינים.

מחר יתקיים טקס בחטיבת גבעתי שבמהלכו ימסור סא"ל אלי ג'ינו את הפיקוד על גדוד הסיור של החטיבה הסגולה לידי סא"ל ניר בן חמו, הקצין שנטל את הפיקוד על סיירת גבעתי רגעים אחרי שהתקבלה הדיווח בפאתי רפיח כי מפקד סיירת גבעתי נהרג בקרב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully