וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם ביוון: מסתמן ניצחון מוחץ למתנגדי ההסכם עם גוש האירו

לאחר ספירת 91% מהקולות עולה כי 61.4% מהציבור היווני הצביע נגד תכנית הסיוע של גוש האירו. ראש הממשלה ציפראס מעוניין לשוב למשא ומתן, אך בינתיים מנהיגי גוש היורו ייוועדו ביום שלישי. חשש מירידות חדות בבורסות ושחיקה של האירו. עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

00:24 לאחר ספירת 91% מהקולות: 61.4% ל"לא"

בתום ספירת 91% מקולות הבוחרים במשאל העם שנערך אתמול (ראשון) ביוון, מסתמן ניצחון ברור למחנה ה"לא", עם 61.4% מהקולות. 38.6% הצביעו "כן", לקבלת תכנית הסיוע של האיחוד האירופי. 62.3% מתוך כעשרה מיליון בעלי זכות הבחירה הצביעו במשאל העם.

23:45 מרקל והולנד מתכוונים לכנס פגישת חירום של מנהיגי היורו ביום שלישי

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד שוחחו בטלפון והסכימו שמנהיגי מדינות גוש האירו צריכים לכנס פגישת חירום ביום שלישי, בעקבות תוצאות משאל העם ביוון. כך מסר דובר ממשלת גרמניה, שהוסיף שמרקל והולנד הסכימו שאין לכבד את תוצאות משאל העם.

23:35: ציפראס: "יש לנו דמוקרטיה מוכחת שאי אפשר לסחוט אותה"

ראש ממשלת יוון פנה בנאום לאומה כדי לחגוג את נצחונו. "היום יוון הוכיחה שאי אפשר לסחוט דמוקרטיה. היוונים קיבלו החלטה אמיצה, כזו שתשנה את המיקוח מול אירופה", אמר אלכסיס ציפראס שנשמע מפויס: "אני מבין שהמצביעים לא נתנו לי מנדט נגד אירופה, אלא מנדט למצוא פתרון לטווח ארוך". הוא אף הזהיר שאין פתרונות קלים, אבל הוסיף ש"אפשר למצוא פתרונות הוגנים, אם שני הצדדים מעוניינים בכך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

23:23 לאחר ספירת 70% מהקולות: 61.5% ל"לא". מנהיג האופוזיציה התפטר

אנטוניס סמאראס, ראש האופוזיציה ומנהיג מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", שכיהן כראש ממשלת יוון עד הבחירות האחרונות, הודיע על התפטרותו. "המפלגה שלנו זקוקה להתחלה חדשה", אמר סמארס בהצהרה ששודרה בטלוויזיה, "אני מתפטר מראשות המפלגה 'הדמוקרטיה החדשה'". אחרי ספירת 70% מהקולות, הפער נותר בעינו ואף גדל.

22:50 לאחר ספירת שני שליש מהקולות: 61% הצביעו "לא", 39% הצביעו "כן"

מאז תחילת ספירת הקולות נשמר אותו הפער בין שני המחנות. כולם כבר השלימו עם ניצחון ממשלת יוון והפסד של גוש האירו שיצטרך לשוב ולהתדיין עם ציפראס וורופאקיס.
ראשי מדינות אירופה הגדירו את בכירי הממשלה יוונית כ"זגזגנים" ו"לא אמינים", בזמן שאלה השיבו בהאשמות קשות משלהם, כשוורופאקיס טען שגוש האירו משתמש בשיטות טרור נגד יוון.

22:40 ורופאקיס: "היוונים אמרו "לא" לחמש שנים של צביעות"

שר האוצר היווני תקף את מדינות גוש האירו כשהגדיר את חמש השנים האחרונות כ"שנים של צביעות". ורופאקיס הוסיף: "העם היווני העביר מסר ברור - די לקיצוצים, כן לרפורמות אמיתיות. ניצחון ה"לא" הוא ניצחון של "כן" לאירופה דמוקרטית".

לדבריו, ממחר תנסה ממשלת יוון להגיע למכנה משותף עם הנושים בניסיון לפתור את המשבר ולהגיע להסכם הוגן במהרה.

22:31 - סגן שר הכלכלה של רוסיה: "יוון עושה צעד לקראת יציאה מגוש האירו"

סגן שר הכלכלה של רוסיה אלכסיי ליקאצ'ב התייחס לתוצאות משאל העם ביוון. "יוון עושה עוד צעד לקראת יציאה מגוש האירו", אמר, "יציאת יוון מגוש האירו תהיה כטיפול בהלם בעבור האיחוד האירופי, אם הוא ידע להפיק לקחים". לדבריו, יוון צריכה להוות דוגמה למדינות אחרות שגם להן מומלץ להתנתק מגוש האירו

משאל העם ביוון, יולי 2015. רויטרס
חגיגות ניצחון של מחנה ה"לא"/רויטרס

22:17 - ראש ממשלת יוון שוחח עם מנהיגי אירופה

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס שוחח בטלפון עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד ועם מנהיגים נוספים מאירופה - כך דיווחו כלי תקשורת ביוון. עוד דווח כי ציפראס שוחח גם עם נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי.

22:00 - שר החוץ האיטלקי קורא להסכם עם יוון

שר החוץ של איטליה, פאולו ג'נטיליוני, התייחס לתוצאות משאל העם ואמר: "עכשיו הזמן המתאים לעשות מאמץ ולהגיע להסכם עם יוון", אמר. כמו כן, הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אם אירופה תהיה חלשה – לא תהיה דרך להיחלץ מהמבוך היווני".

חגיגות ביוון של מחנה ה"לא" עם היוודע תוצאות משאל העם, יולי 2015. רויטרס
אחד האנשים שהצביע "לא" במשאל העם חוגג את הניצחון/רויטרס

21:50 חשש כבד שיוון תוצא מגוש האירו

אנליסטים התחילו להגיב לתוצאות משאל העם ביוון. וולף פיקולי מ"טנאו" מעריך ש"כעת ישנו סיכוי של 75% שיוון תעזוב את האירו". להערכתו, הבנק המרכזי האירופי לא ימשיך להזרים כסף לבנקים ביוון שנמצאים על סף התמוטטות וירידה מכל נכסיהם. כמו כן עולה האפשרות שנשיא יוון פרוקופיס פבלופולוס יתפטר כדי לקדם בחירות חדשות בניסיון למנוע את יציאת יוון מגוש האירו

21:40 דרישות ממנהיג האופוזיציה להתפטר

אנטוניס סמאראס, ראש ממשלת יוון הקודם וכיום מנהיג האופוזיציה ממפלגת ה"דמוקרטיה החדשה" של המרכז-ימין, עשוי להתפטר בעקבות תוצאות משאל העם.
דורה באקויאניס, שר האוצר לשעבר, קרא לו להתפטר וכמוהו אחרים במפלגה, בצל טענות שחלק מתומכי המפלגה הצביעו בכוונה "לא" כמחאה נגד סמאראס, שלא פרש אחרי שהפסיד בבחירות לפני חצי שנה.

מצביעי הלא חוגגים את הסקרים המנבאים להם ניצחון. רויטרס
חגיגות ספונטניות של מחנה ה"לא"/רויטרס

21:30 מסתמן ניצחון מוחץ למחנה ה"לא"

לאחר ספירת 35% מהקולות, רוב של 61% למתנגדים לתכנית הסיוע של גוש האירו מול 39% בלבד של תומכים.
בינתיים המונים שוטפים את רחובות אתונה בחגיגות של מחנה ה"לא".

21:10 חשש מירידות חדות בבורסות מחר

גורמים בשווקים הפיננסים חוששים שהניצחון של המתנגדים לתכנית הסיוע האירופית במשאל העם, תוביל לנפילה בבורסות ברחבי העולם.

21:04 גורם בגוש האירו: אין תכנון למפגש חירום

היוונים יגידו "לא" לאירופה?. רויטרס
המוני תומכי מחנה ה"לא" כבר חוגגים ברחובות אתונה/רויטרס

20:50 תחזית משרד הפנים היווני: מחנה ה"לא" יזכה ב-61%

האומה היוונית הכריעה בצורה חד משמעית להתנגד לתכנית הסיוע שהציע גוש האירו, כך עולה מתחזית רשמית של משרד הפנים היווני שצופה ש-61% מהיוונים הצביע נגד במשאל העם, רק 39% בעד. זאת בניגוד לסקרים שהראו תוצאות צמודות.

יוונים צופים בסקרים בטלביזיה אחרי סגירת הקלפיות. רויטרס
יוונים צופים בתוצאות הסקרים בטלוויזיה, אמש/רויטרס

20:40 חמישית מהקולות כבר נספרו.

בניגוד לסקרים שהצביעו על תוצאות צמודות במשאל העם, אחרי ספירת חמישית מהקולות, הפער עומד על 20% לטובת מחנה ה"לא". מסתמן שהעם היווני תומך בעמדת הממשלה ומתנגד לתכנית הסיוע האירופית.

19:35 דובר ממשלת יוון: "חייבים לגבש הסכם בקרוב"

"ממשלת יוון רוצה לחדש את המשא ומתן עם הנושים הבינלאומיים כדי לסגור הסכם" - כך אמר הערב (ראשון) דובר הממשלה היוונית גבריאל סקלארידיס עם היוודע תוצאות מדגמי משאל העם, לפיהם מחנה ה"לא" ניצח. "המשא ומתן חייב להתחיל בהקדם, אפילו ב-48 השעות הקרובות. נעשה כל מאמץ כדי לחתום הסכם בקרוב".

19:25 מרקל והולנד ייפגשו מחר לדון בתוצאות משאל העם

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תפגוש מחר (שני) את נשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריז על מנת לדון בתוצאות משאל העם שהתקיים היום ביוון. השנים ידונו בהשלכות האפשריות של ההצבעה, לפיה מסתמן רוב למחנה ה"לא". "הפגישה היא חלק משיתוף פעולה בין צרפת לגרמניה כדי למצוא פתרון למשבר ביוון", נמסר בהצהרת ארמון האליזה.

סוגרים את הקלפי בהראקליון, יוון. רויטרס
קלפי בהראקליון, מיד אחרי הסגירה/רויטרס

כל ששת הסקרים שפורסמו אמש בערוצי הטלוויזיה הצביעו על ניצחון למחנה המתנגד לקבלת תכנית הסיוע האירופית, אותו הובילה ממשלת יוון. אם התוצאות יתבררו כנכונות, תעלה השאלה אם יוון תישאר בגוש האירו.

דובר ממשלת יוון גבריאל סקלארידיס אמר: "חייבים להגיע להסכם בהקדם האפשרי, אפילו תוך 48 שעות". הבנק המרכזי היווני העריך שהכספים שלו יאזלו עד מחר. ללא הסכם מיידי, נדמה שהבנק המרכזי האירופי לא יזרים כספים לבנקים היוונים ויאפשר להם נזילות.

שעה קלה לפני סגירת הקלפיות טען שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס, שאיים להתפטר אם ה"כן" ינצח, כי "אם ננצח במשאל העם, נוכל להגיע להסכם מול גוש האירו תוך 24 שעות". לעומת זאת נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ טען הבוקר כי "אם מחנה "הלא" ינצח, אז יוון תצטרך להנפיק מטבע אחר, משום שהאירו כבר לא יהיה זמין כאמצעי תשלום".

המשבר ביוון - כותרות אחרונות
פאשיסטים ובעלי הון: המרוויחים הגדולים מהמשבר ביוון
היום הגורלי של יוון: עשרה מיליון מצביעים בדרך למשאל העם
לפני משאל העם: שליחנו ליוון מדווח מלב המהומות באתונה

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מצביע במשאל העם בקלפי באתונה, 5 ביולי 2015. רויטרס
ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, מצביע למשאל העם, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, שהוביל בתקיפות רבה את מחנה ה"לא", הצביע באתונה ונשמע אופטימי. "הדמוקרטיה תנצח את הפחד", הוא אמר, והתחיייב: "מחר נצא לדרך חדשה". ציפראס, שאמר השבוע כי אם ינצח במשאל העם, הוא יטוס לבריסל ויסגור הסכם מול הנושים כבר ביום שני, הוסיף: "הדרך שלנו תוביל אותנו חזרה לערכים שעליהם נבנתה הדמוקרטיה והסולידריות באירופה". הוא אף הבהיר שיוון לא מתכוונת לצאת מגוש האירו, אלא רק לשפר את התנאים בהסכם מול הנושים.

אדם מצביע למשאל העם בקלפי באתונה, יוון, 5 ביולי 2015. AP
מצביע בקלפי באתונה, אתמול/AP

איש העסקים היהודי סמי טורון אמר בריאיון מאתונה לאולפן וואלה!NEWS כי "זהו יום מתוח מאוד במדינה". לדבריו, "משאל העם מפלג את יוון כולה לשניים. משפחות נקרעות, חברים הפסיקו לדבר בגלל אי הסכמה בשאלה אם לקבל את תכנית החילוץ".

טורון עוד אמר כי זה מצב שהוא לא זוכר כמותו ביוון. "אני מתקשה להאמין שהאופוזיציה והקואליציה יצליחו לגשר על הפערים ביום שאחרי משאל העם, משום ששתי הקבוצות קנאיות לעמדתן בעיקר הקבוצה שמתנגדת לתוכנית החילוץ". הוא הביע תקווה ש"האומה תצליח לאחות את הקרעים" אחרי משאל העם.

ראש ממשלת יוון אנטוניס סמאראס מצביע במשאל העם, 5 ביולי 2015. AP
מנהיג האופוזיציה המתפטר, אנטוניס סמאראס מצביע בקלפי באתונה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully