וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני משאל העם: שליחנו ליוון מדווח מלב המהומות באתונה

לקראת ההצבעה הגורלית, מתנגדי תכנית החילוץ התעמתו עם המשטרה בהפגנה בלב הבירה. כשהסקרים מראים על מרוץ צמוד בין הצדדים, ראש הממשלה ציפראס מפציר באזרחים: "הצביעו 'לא' גאה". דיווח מיוחד מיוון

צילום: עמית לוינטל, עריכה: טל רזניק

הרוחות מתלהטות: יומיים לפני משאל העם ביוון התקיימו אמש (שישי) שתי הפגנות גדולות במקביל של מחנה "הכן" ושל מחנה "הלא". אחרי שעד היום לא נרשמו אירועים חריגים במחאות של שני הצדדים, הערב הפכה עצרת של מתנגדי תכנית החילוץ של גוש האירו למפגן של אלימות.

אל הפגנת מחנה ה"לא" בכיכר סינטאגמה שנמצא מול הפרלמנט, הגיעו אלפים, בהם צעירים רבים וחברי כנופיות רדיקליות שקראו קריאות נאצה גם נגד המשטרה. במהלך ההפגנה, החלו המשתתפים לתקוף שוטרים והשליכו לעברם מכל הבא ליד. השוטרים עצרו חלק מהמתפרעים ופיזרו גז מדמיע ואחרי כחצי שעה של מהומות נרגעו הרוחות, לפחות באופן זמני.

גם בהפגנת ה"כן", שהתקיימה באצטדיון של קבוצת הכדורגל של פנאתנייקוס במרכז העיר, השתתפו אלפים, אך מדובר באנשים מבוגרים יותר, מבוססים יותר כלכלית ובעלי נטייה ברורה למרכז-ימין. ואולם, אין לטעות – הם חשים ייאוש, זעם ובלבול כמו המחנה השני, אך ההבדל הוא שהם מפחדים מיציאה מגוש האירו ומהאיחוד האירופי במקרה שמחנה "הלא" ינצח ביום ראשון.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בהפגנה של מחנה ה"לא" ומתנגדי תכנית החילוץ באתונה, 3 ביולי 2015. רויטרס
"לחיות בכבוד באירופה". ראש הממשלה ציפראס בהפגנה באתונה, הערב/רויטרס

הסקרים הצמודים - סקר חדש שפורסם היום הראה כי יש שוויון של 43% בין שני המחנות - רק מגבירים את המתיחות, כשאיש לא יודע לאן יוון הולכת, גם לא אחרי תוצאות המשאל. ראש הממשלה אלכסיס ציפראס הבטיח בריאיון בטלוויזיה שאם מחנה ה"לא" שאותו הוא מוביל ינצח, אז ביום שני הוא כבר יחתום בבריסל על הסכם מקל וטוב יותר לעם היווני מול גוש האירו, על אף שהמנהיגים האירופים ספקנים הרבה יותר, כשחלקם סומנו אף כ"רעים" על ידי מחנה ה"לא". אחד מהם הוא שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה, שפוסטרים עם התמונה שלו שעליה כתוב: "כבר חמש שנים שהוא שותה לנו את הדם" לצד המילה "OXI" (לא ביוונית) מופיעות בכל רחבי העיר.

ראש הממשלה ציפראס אף הגיע בהמשך להפגנה של מתנגדי ההצעה האירופית החדשה וטען כי "הצבעת ה'לא' במשאל העם מייצגת את הבחירה לחיות בכבוד באירופה". ראש הממשלה הפציר באזרחים להגיד "'לא' גאה לאולטימטומים ולאלו שרוצים להפחיד אתכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כרזה נגד שר החוץ של גרמניה וולפגנג שויבלה במהלך הפגנה של מחנה "הלא" באתונה, יוון, 3 ביולי 2015. עמית לוונטל, מערכת וואלה! NEWS
"כבר 5 שנים שהוא שותה לנו את הדם". כרזה נגד שר האוצר הגרמני באתונה, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמית לוונטל

מחנה ה"כן", לעומת זאת, מכונה "המחנה הדומם". זאת משום שאלו שיצביעו בעד לא באמת רוצים את תכנית הסיוע האירופית שמשמעותה עוד גזרות, עוד קיצוצים, עוד מיתון והמשך משטר הצנע. עם זאת, הם מקבלים אותה בהכנעה בשל העובדה שהם חושבים שמדובר ברע במיעוטו. הם חוששים מהשלכת ניצחון מחנה ה"לא", שעלול בתרחיש הגרוע ביותר להוביל ליציאה מגוש האירו ואף מהאיחוד האירופי.

מצביעי ה"כן" לא מעוניינים בסקנציות הנוספות שיגיעו אם הם ינצחו במשאל העם. לעומתם, הרוב הגדול של מצביעי ה"לא" רוצה להישאר באירו, אבל מצביע במחאה על חמש שנים של משבר כלכלי שדרדרו את רמת החיים של כל הציבור היווני משמעותית. הם רוצים להאמין שניצחון שלהם לא יוציא את יוון מהגוש בניגוד לאיומים שמשמיעים ראשי אירופה.

הפגנה של מחנה "הלא" ומתנגדי תכנית החילוץ באתונה, יוון, 3 ביולי 2015. עמית לוינטל, מערכת וואלה! NEWS
רובם רוצים להישאר בגוש האירו. הפגנת מחנה "הלא", הערב/מערכת וואלה! NEWS, עמית לוינטל

עוד לפני שהחלו ההפגנות, מועצת המדינה היוונית, הגוף המשפטי המנהלי הבכיר ביותר במדינה, דחתה שתי עתירות נגד קיום משאל העם. השופט ניקולאוס סקלאריו הכריז כי "משאל העם ייערך" ובכך סוכל הניסיון האחרון להעמיד את תכנית החילוץ החדשה למשאל עם.

נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר טען, מצדו, כי "אם היוונים יצביעו 'לא', העמדה היוונית (במו"מ) תיחלש באופן דרמטי". שר האוצר של גרמניה וולפגנג שויבלה הוסיף בריאיון לעיתון הגרמני "בילד" כי "יוון זקוקה לרפורמות. בכל מקרה, אני כבר יודע – המגעים יהיו קשים מאוד".

ביום רביעי דווח בעיתון "פייננשל טיימס" כי ציפראס שלח מכתב לנושים ובו כתב כי הוא מוכן להסכים למרבית התנאים שהונחו על שולחן המשא ומתן בטרם התפוצצו השיחות ביום שישי ולפני שהודיע על קיום משאל עם. עם זאת, באירופה מיהרו להכחיש כי מתקיימים מגעים והבהירו כי ימתינו לתוצאות משאל העם על מנת להתקדם במשא ומתן.

(עדכון ראשון: 00:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully