וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התלמידים הלא יהודים צריכים לדעת שישראל יהודית ודמוקרטית"

ד"ר אסף מלאך, דתי-לאומי מעופרה, מונה ליו"ר ועדת מקצוע האזרחות שנושאיו ידועים ברגישות הפוליטית שלהם. בריאיון ראשון הוא מתייחס גם לסוגיית לימודי הנכבה ואומר: "צריך ללמד אותם כעמדת האויב, לא כעמדת המדינה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ד"ר אסף מלאך/מערכת וואלה, צילום מסך

שר החינוך נפתלי בנט מינה שלשום (שישי) את ד"ר אסף מלאך ליו"ר ועדת מקצוע האזרחות במשרד החינוך, אשר אחראית לקבוע ולאשר את תכנית הלימודים במקצוע הידוע ברגישות הפוליטית שלו. מלאך משתייך לציונות הדתית ומתגורר עם משפחתו בהתנחלות עופרה שבמטה בנימין. נשאלת השאלה אם הדבר צפוי להשפיע על תכנית הלימודים של תלמידי ישראל - ועל שאלת הזהות הישראלית בקרב התלמידים הלא יהודים. "אני אלמד את הנושא ואשתדל לעשות את מלאכתי בצורה הוגנת ונכונה", הבטיח מלאך בריאיון לוואלה!NEWS.

ד"ר מלאך היה ממקימיה של "המכללה למדינאות יהודית ולחשיבה אסטרטגית" והוא משמש מנהלה המקצועי. כמו כן, הוא מלמד מדעי המדינה ומחשבת ישראל באוניברסיטת בר-אילן ובמכללה האקדמית הרצוג. "תחומים שלימודי האזרחות נוגעים בהם אלו תחומים שאני עוסק בהם הרבה שנים ברמה האקדמית, ואני רואה את תפקידי ללמוד את הנושא ולהתייחס אליו בצורה מקצועית והוגנת ביותר".

"לימודי האזרחות עוסקים במבנה המשטר של מדינת ישראל, ובאופן ספציפי באיזון הנכון בין האפיונים המוסכמים על מרבית הציבור בישראל לפיהם המדינה יהודית ודמוקרטית, סוגיה שעומדת בדיון ציבורי", ציין מלאך. "האתגר של מערכת הלימודים באזרחות זה להביא בפני התלמידים תמונה רחבה, הוגנת ומקצועית וזה תפקידי".

עוד בוואלה!NEWS:
דיווח: איראן והמעצמות הגיעו להסכמה בסוגיית הסנקציות
ליברמן: "ממשלת נתניהו הנוכחית לא תסיים את שנת 2015"
א-סיסי על המתקפה בסיני: "המצב במצרים יציב ותחת שליטה"

בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"יש להציג לתלמידים את הוויכוח סביב היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית"/נועם מושקוביץ

תכנית הלימודים בשיעורי האזורות נלמדת בצורה כמעט זהה בכל בתי הספר, גם בקרב תלמידי המגזר הערבי. מלאך התייחס לסוגיה ואמר: "גם באתוס של מדינת ישראל במגילת העצמאות, גם בחקיקה של מדינת ישראל, וגם בהחלטות הדמוקרטיות שמשתקפות בסקרים השונים - מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ככה לומדים אותה תלמידים יהודים וכך גם נכון שיתוודעו אליה אזרחים שאינם יהודים. הם אזרחים לכל דבר מצד אחד, ומצד שני הם צריכים להיות מודעים לאופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עם זאת, הודה מלאך כי "בתוך המסגרת של המדינה היהודית והדמוקרטית יש מתח, 'עד כמה ואיך?', אבל זוהי מסגרת כוללת ומוסכמת. את המתחים צריך להציג בפני התלמידים, יש על כך דיון ציבורי בארץ ותלמידים צריכים להתוודע לסוגיה בתכנית הלימודים שלהם. תכנית הלימודים לא נועדה לגייס ולשכנע תלמידים לעמדה כזאת או אחרת, אלא להציג את התמונה הכוללת".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"טיול של תלמידים במערת המכפלה הוא ראוי"

הנרטיב הפלסטיני בנוגע להקמת מדינת ישראל ואירועי 48', "הנכבה", אינם נכללים כיום במערכת הלימודים היהודית והערבית כאחד, אך מוזכרים בשיעורים באופן ספורדי ובעיקר ביוזמות מקומיות של מורים להיסטוריה ואזרחות. על השאלה אם יתמוך בלימודי הנכבה במסגרת לימודי האזרחות, כחלק מאותה תמונה הכוללת שהוא שואף להציג בפני התלמידים, אמר: "את העמדות של האויבים של מדינת ישראל לא צריך ללמד במערכת החינוך של מדינת ישראל, צריך ללמד אותן כעמדות האויבים ולא בתור עמדות של המדינה. מצד שני, ודאי ערביי ישראל ויהודים צריכים להבין את הקולות השונים והחוויה השונה שעוברת על קבוצות שונות בחברה הישראלית".

באשר להחזרת הסיורים במערת המכפלה, חברון וביישוב היהודי מעבר לקו הירוק, תכנית רשות שהוצאה אל הפועל בתקופתו של גדעון סער והופסקה על ידי שר החינוך הקודם, שי פירון, השיב מלאך כי הנושא אינו נוגע לתפקידו. עם זאת, הוא ציין שדעתו האישית היא כי "בוודאי שטיול במערת המכפלה לתלמידים הוא טיול ראוי".

"אפשר שהמקצוע יציג את העמדות השונות מבלי שיהיה מגויס לעמדות פוליטיות", סיכם מלאך. "אולי בכל הנוגע לכך אפשר להוריד את הלהבות, הן לא תמיד הכרחיות".

מלאך נכנס לתפקיד לאחר תקופה של חמישה חודשים שבה לא כיהן יו"ר ועדת מקצוע אזרחות. זאת בשל העובדה כי יו"ר הוועדה הקודם, ד"ר אשר כהן, פוטר לאחר שנודע על התמודדותו על מקום ברשימת הבית היהודי לכנסת ה-20. כהן נבחר למקום לא ריאלי ולא נכנס לכנסת לבסוף, אך בקשתו לחזור לכהן בתפקיד לא התקבלה במשרד.

(עדכון ראשון: 20:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully