וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסיון של אובמה לאפשר משא ומתן עם טרוריסטים נועד לכישלון

26.6.2015 / 0:25

נשיא ארה"ב הוביל שינוי במדיניות, ומעתה יתאפשר לכל משפחת חטוף לנהל מו"מ עם החוטפים ולשלם כופר מבלי חשש להעמדה לדין. עם זאת, כל עוד אין אדם אחד בבית הלבן שאחראי לקשר עם משפחות החטופים, יהיה קשה לבנות אמון בין הממשל למשפחות

צילום מסך

(סרטון שפרסם דאעש ובו הוצאות להורג אכזריות שמבצע הארגון הקיצוני)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הכריז ביום רביעי על שינויים במדיניות ביחס לבני הערובה, והעביר תקנה שמונעת העמדה לדין של קרובי משפחה של חטופים ובני ערובה אשר משלמים כופר לחוטפים. עם זאת, מדובר בהכרזה סמלית בלבד - למרות החוק הישן, אף משפחה שנשאה ונתנה עם חוטפים של יקיריה לא הועמדה לדין. החוק היווה איום שהיה חלק ממנגנון שגרם לחוסר אמון בסיסי בין משפחות בני ערובה לבין הממשל האמריקני.

לקראת שינויי החקיקה, הממשל ערך הליך בדיקה בחצי השנה האחרונה אשר במסגרתו זומנו 82 משפחות של בני ערובה בהווה ובעבר לשתף פעולה. עם זאת, רק 24 משפחות הסכימו להשתתף בהליך. הנתון הזה מעיד היטב על אי האמון במערכת. חלק ממשפחות החטופים הביעו בעבר בפומבי תחושות של אכזבה ובלבול, וטענו שקיבלו מסרים סותרים מגורמי ממשל כאשר קרוביהם שהו בשבי.

עוד האשימו את הממשל כי אין גורם אחד מוסמך שהוא הכתובת לפניותיהם, והבעיות בקשר בין המשפחות לממשל עוררו אצלן תסכול ותרעומת. היו אף שאמרו שאילו התנהלות הגורמים הייתה אחרת, יתכן שיקיריהם היו חוזרים הביתה בשלום.

עוד בוואלה חדשות:
חיסול בלב חדרה: אסיר משוחרר נורה למוות בפיצוצייה
נתניהו על מתווה הגז: "פתרון ריאלי, לא ניכנע לפופוליזם"
ניצחון גדול לאובמה: אושר סעיף קריטי ברפורמת הבריאות שלו

העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי מוצא להורג בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
משפחתו הוזהרה שלא לקיים משא ומתן עם דאעש. העיתונאי ג'יימס פולי לפני הוצאתו להורג/צילום מסך, יוטיוב

דיאן פולי, אימו של העיתונאי ג'יימס פולי שנחטף על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) והוצא להורג באוגוסט האחרון, היתה אחת הדוברות הבולטות נגד מדיניות ארצות הברית. "במהלך השהות של ג'יימס בידי החוטפים, הרשויות לא אמרו לנו דבר", היא סיפרה באוקטובר האחרון. "אמרו לנו רק שלא יכולים למסור לנו מידע כי זה חומר מסווג, וטענו בצורה לא משכנעת שג'יימס נמצא בעדיפות עליונה". לדבריה, "העובדה היא שלא ידענו שום דבר עד להודעה על מותו, לא ידענו אם נוהלו מגעים עם החוטפים או אם היה ניסיון לחלץ את ג'יימס".

פולי אף טענה שגורם בכיר בבית הלבן וגורמים במשרד החוץ איימו עליה ועל בעלה, זמן קצר לפני רציחתו של בנם, שאם יגייסו כסף ויציעו אותו לחוטפים הם עלולים לעמוד לדין. "הרגשנו שנטשו אותנו", סיכמה דיאן את תחושותיה, "נדרש שיפור רציני בהתנהלות של הממשל ובתקשורת שלו עם משפחות החטופים".

נוסף על פולי, בני משפחתם של משפחות נוספות של בני ערובה התלוננו כי גורמי ממשל איימו עליהם בהעמדה לדין אם ינהלו משא ומתן מול חוטפים. עם זאת, מדובר היה באיומי סרק. אף אחד מאלה שאיים לא היה ממשרד המשפטים, שלו הסמכות היחידה לטפל בעניין.

FBI. louis lanzano, AP
יוקם משרד חדש ב-FBI לטיפול בבני הערובה/AP, louis lanzano

הבית הלבן מסר שלשום שישנם כעת 30 חטופים אמריקניים בידי ארגוני טרור, קרטלי סמים וארגוני פשיעה, ולמרות הצהרת אובמה, אין שינוי מהותי במדיניות ארצות הברית מול חוטפים של בני ערובה. המדיניות מכונה "אפס ויתורים", ובמסגרתה "לא מנהלים משא ומתן עם חוטפים". במילים אחרות – הדרך ההגיונית היחידה לשחרר חטופים היא במבצע צבאי.

כעת, אחרי הודעתו של אובמה, שני היבטים במדיניות מול אירועי חטיפה ישתנו. בזמן שהתקשורת התעסקה רק בהסרת האיום הפלילי על משפחות שמשלמות כופר (הצידוק המשפטי להעמדה לדין הייתה שמדובר במימון ארגוני טרור), דווקא הסעיף השני יותר מהותי: הקמת משרד חדש ב-FBI שירכז תחת קורת גג אחת את כל הגורמים בממשל שמטפלים בבני ערובה. הרעיון הוא שבמשרד הזה יישבו אנשים מה-CIA, ה-FBI, הפנטגון, משרדי החוץ והאוצר, ויתרכזו יחד בניסיון להחזיר את בני הערובה. להם תינתן סמכות להיות בקשר עם החוטפים.

כריס ווס, שהיה אחראי לניהול המגעים מול החוטפים מטעם ה-FBI בשנים 2003-2007, מביע אופטימיות: "מדובר בשינויים קטנים בעלי השלכות חיוביות", אמר בראיון ל-BBC, "עד היום לא היה שיתוף פעולה טוב של הגורמים בממשל שפעלו מאחורי הקלעים. עכשיו הנשיא הבהיר שהוא רוצה יותר תיאום, אחריות והבנה בכול הנוגע לדרך שבה ארצות הברית תפעל כדי לשחרר חטופים".

"כשאין אחראי בכיר, הבעיות לא ייפתרו"

למרות השינויים, יש קולות סקפטיים שטוענים שהבעיה היסודית במגעים מול המשפחות מחד, ומול החוטפים מאידך לא ייפתרו. המשרד החדש שיקום לא יהיה תחת פיקוח של אדם אחד מוסמך בבית הלבן. "כשאין איש אחראי שנמצא במעמד בכיר, החברים מהגופים השונים יילחמו אחד בשני מאחורי הקלעים", סבורה יוכי דריזן, כתבת Foreign Policy, "זה יוביל לבזבוז זמן יקר שבמקרה של חטופים עשוי להיות ההבדל בין חיים למוות".

כלומר, ארצות הברית תמשיך במדיניותה הרשמית – לא תישא ותיתן עם חוטפים אבל כן תוכל ליצור איתם קשר. לפחות הטיפול יהיו ריכוזי ומסודר יותר עם מענה יעיל יותר למשפחות החטופים, ואלה יוכלו לנהל באופן עצמאי מגעים מול החוטפים. "כל מי שפוגע באמריקנים צריך לדעת שאנחנו לא שוכחים", הבהיר אובמה שלשום, "יש לנו יכולות להגיע רחוק ולדאוג שהצדק ייעשה. ארצות הברית לעולם לא תפסיק במאמציה לאחד את החטופים עם משפחותיהם. לא נוותר על כך, לא משנה כמה זמן זה ייקח".

(עדכון ראשון: 23:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully