וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה שוחח עם הולנד: מחויבים להפסיק לצותת לבעלות בריתנו

24.6.2015 / 19:09

שני המנהיגים דיברו בטלפון בעקבות חשיפת אתר ההדלפות ויקיליקס כי וושינגטון עקבה אחרי שלושת נשיאי צרפת האחרונים. "אובמה הדגיש נחרצות את התחייבותו לחדול ממעשים שייתכן שהתרחשו בעבר ונחשבים לבלתי-מתקבלים בין בעלי ברית", אמר הנשיא הצרפתי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח היום (רביעי) עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד לאחר חשיפת אתר ההדלפות ויקיליקס כי וושינגטון צותתה לשלושת נשיא צרפת האחרונים – כולל הולנד – בין 2006 ל-2012. ממשרדו של הולנד נמסר כי אובמה שב על התחייבות ממשלו להפסיק את המעקב אחרי מנהיגים של בעלות בריתה של ארצות הברית.

"הנשיא אובמה הדגיש באופן נחרץ את התחייבותו לחדול ממעשיהם שייתכן שהתרחשו בעבר ונחשבים לבלתי-מתקבלים בין בעלי ברית", נמסר בהצהרה מטעם משרדו של הולנד. ממשרדו של נשיא צרפת נמסר עוד כי גורמי מודיעין צרפתיים יגיעו בקרוב לוושינגטון במטרה להדק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא צרפת על חשיפת ויקיליקס: "ציתות אמריקני בלתי מתקבל על הדעת"
מסמכי ויקיליקס: ארה"ב צותתה לשלושת נשיאי צרפת האחרונים

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא צרפת פרנסואה הולנד באחוזת תומס ג'פרסון בווירג'יניה. 10 בפברואר 2014. /Pablo Martinez Monsivais, AP
הולנד בפגישה עם אובמה במהלך ביקורו בארה"ב בשנה שעברה/AP, /Pablo Martinez Monsivais

פרסום המסמכים אמש התרחש יממה לפני שהפרלמנט הצרפתי אמור להצביע על הצעת חוק שתרחיב את סמכויות המעקב של סוכנויות הביטחון במדינה. היום זומנה שגרירת ארצות הברית במדינה לשיחת הבהרה והנשיא הולנד ערך כינוס חירום של מועצת הביטחון של צרפת. בפגישה נכחו מפקדים בכירים מהצבא הצרפתי, שר הפנים ברנרד קזנוב, שר החוץ לורן פביוס וראש הממשלה מנואל ולאס. "ארצות הברית צריכה לעשות הכל כדי לתקן את יחסיה עם צרפת", אמר ואלס. "הציתותים הם הפרה רצינית של האמון בינינו. לא נסבול פעולות שיאיימו על ביטחוננו ועל האינטרסים הבסיסיים שלנו".

לפי המסמכים שנחשפו, הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) צותתה לנשיאים ז'אק שיראק, ניקולא סרקוזי והנשיא הנוכחי, פרנסואה הולנד משנת 2006 ועד 2012. עוד נטען כי בין הגורמים שאחריהם ריגלה ארצות הברית היו גם שרי ממשלה צרפתים וכן שגריר צרפת בארצות הברית, ג'רארד אראוד. המסמכים שנחשפו כוללים בין היתר תיעוד שיחות ודיונים ומספרי טלפון אישיים של בכירים בממשל צרפת, פקידים בארמון האליזה ואף מספרו האישי של הולנד.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, נד פרייס, מסר בהצהרה רשמית כי וושינגטון "לא מצותתת ולא תצותת לשיחותיו של הנשיא הולנד". לדבריו, "אנו לא מנהלים כל פעילות ביון זרה, אלא אם יש לכך מטרה ספציפית וברורה הקשורה לביטחון הלאומי. זה תקף לאזרחים פשוטים ולמנהיגים כאחד". עם זאת, פרייס לא התייחס באופן ישיר לטענות כי ה-NSA ריגל בעבר אחר הנשיא הצרפתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully