וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה בכביש: משאיות המיועדות לפירוק לא מוסעות על גבי מוביל

23.6.2015 / 4:00

כלי רכב כבדים שמגיעים מאירופה לנמלי ישראל בדרכם לפירוק בירדן אמורים לנסוע על גבי מוביל - אלא שפרצה בהנחייה מאפשרת להם לנסוע בכביש ולסכן את הנהגים. "אלו גרוטאות שירדו מהכבישים, האם חיי אדם הם הפקר?"

נושא: משאיות שמגיעות מאירופה בדרכם לירדן נוסעות על גבי מובילים ישראליים יוני 2015. מועצת המובילים,
משאית על גבי מוביל/מועצת המובילים

שורה של ליקויים התגלתה בביקורות שערך משרד התחבורה בהובלת משאיות ישנות ומשומשות מנמלי חיפה ואשדוד לירדן. לאחרונה הוחלט כי המשאיות יובלו אך ורק על גבי מוביליות, אך נותרו סייגים שמאפשרים את המשך נסיעתן על כבישי ישראל. במשטרה ובגופים נוספים מבקרים את ההחלטה שמאפשרת את נסיעת המשאיות, שמוגדרות על ידי גורמים מקצועיים "לא בטיחותיות", על הכביש ומתריעים מפני סכנות ההחלטה.

זה כמה שנים שלנמלי אשדוד וחיפה מגיעות משאיות משומשות ממדינות אירופה כנקודת מעבר לקראת העברתן לירדן. המשאיות מועברות ליעד שלהן בנסיעה על כבישי הארץ, כשההעברה מהנמלים מתבצעת באמצעות נהגים ישראלים. אותן משאיות מועברות למפעלים ולידי סוחרים ירדניים, חלקן לצורך שיפוץ והמשך נסיעה וחלקן לצורך פירוק לחלקים. המשאיות שעוברות שיפוץ נמכרות למדינות ערב.

עוד בוואלה!NEWS:
לאחר הדוח: צה"ל יחקור פלילית את אירועי יום שישי השחור?
"כיסאות עפו באוויר": אלימות ומעצרים בהפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
בכיר מועצת יש"ע יפונה? אושר פינוי 17 בתים בגוש עציון

אגף התנועה: שינוע כלי הרכב שלא על גבי מוביליות מהווה סכנה חמורה

גופים שונים, שבהם המשטרה, מועצת המובילים ועמותת "אור ירוק" מתריעים זמן רב מפני הסכנות האורבות על הכבישים שבהן נוסעות משאיות אלה. "אלו גרוטאות שירדו מהכבישים באירופה. האם חיי אדם הם הפקר?", תוהה גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים. לאחר דיונים רבים הוחלט שהמשאיות יובלו על גבי מוביליות בלבד, אולם נוהל שפרסם משרד התחבורה לפני חודש הותיר בכל זאת פתח שמאפשר נסיעת המשאיות על הכביש. על פי הנוהל מדובר במשאיות שאי אפשר להוביל על גבי מוביליות.

בעקבות כך, פנה סגן-ניצב מאיר בן-גל, ראש מדור תעבורה במשטרת התנועה הארצית, למשרד התחבורה והתריע כי "שינוע המשאיות באופן עצמאי מהווה סכנה של ממש היות והמשאיות אינן בטיחותיות והנהגים אינם מנוסים. לרוב מדובר בנהגים מזדמנים שאין להם הכשרה מתאימה לנהיגה בסוגי רכב אלו". הוא הוסיף: "אגף התנועה מחזיק בעמדה כי שינוע כלי רכב אלו שלא על גבי מוביליות מהווה סכנה חמורה למשתמשי הדרך ואין לאפשר את תנועתם".

ארגון המובילים מזהיר גם הוא מפני הסכנה. לדברי בן-הרוש, "התגלו מקרים של הפקרות. משאיות עם מערכות אוויר שבורח מהן האוויר, כלי רכב לא מזוהים, משאיות שנסעו ללא לוחיות רישוי ומשאיות שניתנו להן אישורים פיקטיביים נעו על כבישי הארץ. אם חלילה משאית כזאת תפגע בכלי רכב אחר לא יהיה כל כיסוי ביטוחי לנפגע, שלא לדבר על הסכנה לחיי אדם".

נושא: משאיות שמגיעות מאירופה בדרכם לירדן נוסעות על גבי מובילים ישראליים יוני 2015. מועצת המובילים,
נצפו משאיות ביציאה מהנמל לכיוון ירדן ללא לוחיות רישוי/מועצת המובילים

גם תושבים המתגוררים בשולי כביש 71, מעפולה דרך בית שאן ועד למעבר גבול נהר הירדן, יוצאים נגד הנסיעה של משאיות אלה בכבישים ומתריעים כי הדבר מוסיף לסכנות הרבות האורבות גם ככה למשתמשים בכביש. על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בעשור האחרון נהרגו 30 בני אדם בתאונות דרכים בכביש 71 שנחשב כביש אדום ויותר מ-950 נפצעו, מתוכם 111 פצועים באורח קשה.

מפרסום הנוהל המעודכן של משרד התחבורה עולה כי משאיות שהגיעו בעבר לנמלי ישראל ונסעו לירדן דרך כבישי הארץ נמצאו לא תקינות ונאסרו לשימוש. עוד נכתב כי נצפו משאיות שיוצאות משטח הנמל בנסיעה ללא ליווי, בניגוד להנחיה, וללא לוחיות רישוי. בנוסף, נמצאו גם כלי רכב עם הגה ימני האסור לנסיעה בכבישי הארץ. במקרה כזה, נכתב, יש להוביל את המשאית על גבי עגלה נגררת. בדברי ההסבר לנוהל המעודכן נכתב כי המטרה היא להסדיר את אופן העברת משאיות ואוטובוסים ישנים מהנמלים לירדן, תוך מתן דגש על הבטיחות בתנועתם ועל המטען שהם נושאים.

משרד התחבורה: המשאיות בכבישים מאובטחות על ידי המשטרה

לפי ניתוח נתונים של עמותת "אור ירוק", משאיות כבדות מהוות כ-3% מסך כלי הרכב אבל מעורבותן בתאונות קטלניות הוא כ-30%

"אנחנו מאד מוטרדים", אמר אילן גרודסקי, מנהל תחום טכנולוגיות בטיחות בעמותת "אור ירוק". לדבריו, "על כבישי הרוחב של ישראל עוברות וחוצות את המדינה משאיות מיושנות שירדו מכבישים באירופה. עתידן של משאיות אלה ל'הישחט' לחלקי חילוף או לעבור שיפוץ ולסחוב עוד כמה שנים על הכבישים. אלו משאיות שנפלטות מעולם התחבורה המערבי ומהוות סכנה". גרודסקי טוען כי "משוכנע שלמשאיות אלו צמיגים ובלמים ישנים ומנועים מתרופפים".

עוד ציין גרודסקי כי קבוצת המשאיות בעלת סיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים בשל המשקל הרב שגורם לתאונות להיות קטלניות. שיעור מעורבותן בתאונות גדול בהרבה מחלקן במצבת כלי הרכב. בשנת 2014, על פי ניתוח נתונים של עמותת "אור ירוק", משאיות כבדות היוו כ-3% מסך כלי הרכב אבל היו מעורבות בכ-30% מהתאונות הקטלניות והקשות.

נוסף לכל אלה, מזכירים תושבים הגרים לצד כביש 71 כי בימים אלה מתבצעות עבודות רבות לאורך הכביש, בשל פרוייקט "רכבת העמק", דבר שמגדיל את הסכנות בכביש. "כל משאית נוספת ובפרט מיושנת ובעייתית, מהווה עבורנו סכנה", אמר תושב בית שאן. מנתונים שנאספו במשך השנים עולה כי בכבישים שבהם מתבצעות עבודות עולה הסיכון לתאונות ב-14%.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על פי הנהלים חלה חובה להוביל את המשאיות הירדניות על גבי מובילים ישראלים. אלה שלא ניתן להוביל על גבי מובילים ישראלים, נוסעים בשיירות המאובטחות על ידי המשטרה ובאישור קציני הבטיחות". משרד התחבורה הודיע למועצת המובילים כי מאחר שהנוהל לא מיושם בפועל, העברת משאיות ואוטובוסים משומשים מהנמלים לירדן תתבצע על גבי מובילים בלבד. זאת, בניגוד לנוהל שמאפשר נסיעה על הכבישים במקרים מסוימים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully