וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ סלומינסקי מניע מהלך להחלשת היועצים המשפטיים

22.6.2015 / 10:41

יו"ר ועדת חוקה מטעם הבית היהודי צפוי לבחון קיצוץ בסמכויות היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, שלדבריו כוחם "בלתי מוגבל". המהלך עתיד לעורר התנגדות במערכת המשפטית

ח"כ ניסן סלומיאנסקי בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
ח"כ סלומינסקי/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי, עתיד להעלות בוועדה את נושא מעמד היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה. הסיבה: לגישתו של סלומינסקי, סמכויותיהם של היועצים המשפטיים כמעט בלתי-מוגבלות שכן הם אלה שבסופו של דבר מאשרים את פעולות המשרד, דבר הפוגע ביכולתו של השר למשול.

לפיכך, לפי יו"ר הוועדה, יש לבחון את הגבלת סמכויותיהם, זאת בנוסף למעמדו של היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, נראה שהמהלך להחלשת היועצים המשפטיים לא יעבור בשקט, משום שהוא ייתפס כניסיון לפגוע בעצמאותה של מערכת המשפט וכדרך להכפיפה לפוליטיקה.

בישראל מתמנים יועצים משפטיים ממשלתיים במכרז של נציבות שירות המדינה וכהונתם בלתי-מוגבלת. הם כפופים מנהלית להנהלת המשרד וכפיפותם המקצועית היא ליועץ המשפטי לממשלה. חוות דעתם מחייבת את הנהלת המשרד. לשם הפסקת עבודתם נדרשת הסכמת היועץ המשפטי לממשלה.

לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2011, במדינות אחרות בעולם לא נמצא מודל דומה למודל הנהוג בישראל בכל הנוגע לכפיפותם של היועצים המשפטיים, האופי המחייב של חוות דעתם והיכולת להפסיק את עבודתם. כך למשל, בבלגיה, בבריטניה ובניו-זילנד היועצים המשפטיים אמנם כפופים להנהלת המשרד, אולם חוות דעתם אינן מחייבות והפסקת עבודתם נעשית בדומה לכל עובד מדינה אחר. בארצות הברית יועצים משפטיים מתמנים במינויים פוליטיים, כמו בעלי תפקידים רבים אחרים בשירות המדינה, ואלה מתחלפים עם כל חילופי שלטון.

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
ביקור פביוס השיג את המטרה: הסכסוך הישראלי-פלסטיני במרכז הבמה
ישראלי לשעבר על "משט החירות" לעזה: "לא מסכנים את ישראל"
היכונו לצריבות: המדוזות הראשונות הגיעו לחופי ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully