וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור פביוס השיג את המטרה: הסכסוך הישראלי-פלסטיני במרכז הבמה

22.6.2015 / 7:36

תוך פחות מיממה, הספיק שר החוץ של צרפת להיפגש עם אבו מאזן, נתניהו, ריבלין ולבני. עם דעיכת העניין האירופי בנושא האיראני, בפריז מוכנים להשקיע מאמצים בהחייאת השיחות בין ירושלים לרמאללה - אך יהיו חייבים לרתום גם את אובמה

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

שר החוץ של צרפת לורן פביוס המריא אמש (ראשון) בשעה 21:00 מנמל התעופה בן גוריון בדרכו חזרה לפריז. עם עזיבתו, הוא היה יכול לסמן "וי" ליד המשימה העיקרית שעמדה לנגד עיניו בביקורו הקצרצר במזרח התיכון: להבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי עבור צרפת – ויחד איתה רוב מדינות אירופה – הנושא האיראני מתקרב למיצוי, ואילו הסוגיה הישראלית-פלסטינית, שנדחקה מסדר היום בשל התהפוכות במזרח התיכון, תחזור בקרוב מאוד למרכז הבמה.

דבריו של פביוס לא היו יכולים להיות ברורים יותר. במסיבת העיתונאים שכינס בתום ביקורו הוא הבהיר כי במהלך ביקור הבזק שארך 24 שעות במצרים, בירדן, ברשות הפלסטינית ובישראל, "הנושא הישראלי-פלסטיני היה הנושא המרכזי והעיקרי". הוא הוסיף כי דן עם מנהיגי המדינות גם על "סוגיות שונות באזור כגון לוב, סוריה, עיראק ואיראן", אבל לא התייחס – עד שנשאל על כך מפורשות – למשא ומתן בין איראן לשש המעצמות בנוגע לתכנית הגרעין. הוא חזר כמה פעמים בניסוחים שונים על מרכזיותו של הנושא הפלסטיני עבור צרפת, והבהיר כי לא רק בפריז מייחסים כעת חשיבות רבה לנושא, אלא גם במדינות ערב.

עוד בוואלה חדשות:
פביוס: "הבנתי מנתניהו שיש מגעים עקיפים עם חמאס"
ניסיון אחרון לשלום: האזהרה של צרפת לנתניהו ולאבו מאזן
"הרומן" בין חמאס לישראל פוגע באבו מאזן – והוא לא ישתוק

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, יוני 2015. עמית שאבי, פול צלמים
ללא תמיכה אמריקנית, אין טעם בהגשת הצעה לאו"ם. נתניהו ופביוס, אתמול/פול צלמים, עמית שאבי

בשבועיים הקרובים אמור להיסגר סופית הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ותאריך היעד הסופי לחתימתו הוא 9 ביולי. בין ארצות הברית לצרפת התגלעו לאורך המגעים המורכבים עם איראן לא מעט מחלוקות, כאשר צרפת אימצה עמדה תקיפה ונוקשה יותר כלפי איראן, בהשראת היחסים הקרובים שלה עם מדינות ערב הסוניות. אולם כעת, רגע לפני החתימה, נראה שהצרפתים לא יכשילו את האמריקנים. התוקפנות של איראן בכל רחבי המזרח התיכון – סוריה, עיראק, תימן ולבנון – תישאר על סדר היום, אבל המאמץ הדיפלומטי של צרפת, בתמיכת ידידותיה בעולם הערבי, יופנה לעבר הזירה הישראלית-פלסטינית.

המהלך החשוב ביותר שצרפת מתכננת בהקשר הזה הוא הצעה להקמת מדינה פלסטינית שתוגש למועצת הביטחון של האו"ם. פביוס הבהיר אמש כי ללא תמיכה אמריקנית, הוא לא רואה שום טעם בהגשת ההצעה, כך שלמעשה המפתחות נמצאים בידיו של ברק אובמה. כדי שהנשיא האמריקני לא יטיל וטו על ההצעה, הנוסח הצרפתי צריך להיות מאוזן לטובת ישראל, כולל התייחסות לזהותה כמדינה יהודית ושלילה של שיבת פליטים לתחומיה. בנוסחים השונים של ההצעה הצרפתית שמסתובבים במשרדי החוץ החשובים בעולם בשבועות האחרונים שני המוקשים הללו טרם נפתרו, אולם כל העת נמשך הניסיון למצוא ניסוח יצירתי שהאמריקנים יוכלו לחיות אתו, ואילו הערבים יוכלו לקדם אותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"לתת לפלסטינים תקווה"

"נתניהו אמר לי שהוא מעוניין לשוב למשא ומתן - ולא, זו אינה בדיחה, הוא באמת אמר זאת"

לצרפתים אין אשליות לגבי פתרון שתי המדינות. כאשר אחד הכתבים המלווים את פביוס שאל אותו אם העיסוק בנושא אינו גורם לו להרגיש כמו דון קישוט, שר החוץ הצרפתי הגיב בחיוך והוסיף כי "נתניהו אמר לי שהוא מעוניין לשוב למשא ומתן - ולא, זו אינה בדיחה, הוא באמת אמר זאת". פביוס מודע לכך שגם אם ההצעה הצרפתית תעבור במועצת הביטחון, זה לא יגרום לבנימין נתניהו להתעורר למחרת בבוקר ולהחליט על פינוי מידי של התנחלויות בגדה המערבית.

עם זאת, פביוס העריך כי ללא התקדמות כלשהי לקראת הקמת מדינה פלסטינית, השטח יבער בסבב חדש של אלימות, כפי שקרה בקיץ שעבר, מיד לאחר קריסת שיחות השלום שהוביל עמיתו האמריקני ג'ון קרי. דבריו של פביוס בנושא הזה מזכירים מאוד את אמירותיו הקבועות של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, על כך שיש צורך "לתת לפלסטינים תקווה". גם אם הצעד הצרפתי לא יביא להקמת מדינה פלסטינית בטווח המידי, הוא בהחלט עשוי "לתת תקווה" לפלסטינים בהסתכלות קדימה.

הצרפתים מבולבלים מהמגעים העקיפים בין ישראל לחמאס

פביוס הגיע סקרן במיוחד לפגישה עמו ויצא מוקסם מהנשיא רך הדיבור והמעמיק

הביקור של פביוס החל בטיסה במסוק אתמול בבוקר מירדן, שם נפגש עם המלך עבדאללה, למוקטעה ברמאללה, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במשרד החוץ בירושלים ביקשו תחילה שפביוס ינחת בנמל התעופה בן גוריון או בירושלים ורק אז ייסע לרמאללה, כדי שלא יעבור ישירות מירדן לרשות הפלסטינית, מצב שכביכול מצביע על מעמד מדיני זהה לרשות הפלסטינית ולישראל. הצרפתים סירבו לבקשה, אך לא מטעמים עקרוניים, אלא בשל שיקולי לוחות זמנים – הביקור כולו ארך פחות מ-24 שעות, והצרפתים לא רצו לבזבז זמן על נסיעות מיותרות.

במהלך הפגישה עם אבו מאזן ברמאללה, ניסה יו"ר הרשות לשכנע את שר החוץ כי ישראל מנהלת משא ומתן אינטנסיבי עם חמאס מאחורי גבה של הרשות הפלסטינית. חמאס מוגדר בצרפת ארגון טרור, והצרפתים – כמו רוב מדינות אירופה – מתקשים לגבש עמדה חד-משמעית לגבי המגעים העקיפים להפסקת אש בין חמאס לישראל. מצד אחד, הם תומכים ברעיון של הפסקת אש ארוכת טווח ברצועת עזה שתיצור שקט ורגיעה בדרום ותאפשר לשקם את הריסות המלחמה. מצד שני, הם היו רוצים לראות את הרשות הפלסטינית המתונה מעורבת בתהליך, ולא את חמאס הקיצוני גוזר קופון באופן בלעדי.

מרמאללה המשיך פביוס לירושלים, שם נפגש עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין. השניים ניהלו שיחה ממושכת מול המצלמות, שבמהלכה ניסה ריבלין להדגיש את עמדתה של ישראל כי פתרון לסכסוך יגיע רק במשא ומתן ולא בצעדים חד-צדדיים. כמו כן, ריבלין הבהיר כי שיקום עזה הוא אינטרס ישראלי מובהק. למרות התנגדותו של ריבלין לפתרון שתי המדינות, פביוס הגיע סקרן במיוחד לפגישה עמו ויצא מוקסם מהנשיא רך הדיבור והמעמיק, שהפך בשבועות האחרונים לדמות הישראלית האהודה ביותר בזירה הבינלאומית בזכות עמדתו הנחרצת נגד גזענות ואלימות בחברה הישראלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צעדים חד-צדדיים לא יובילו לתוצאה המבוקשת". פביוס ולבני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחר הצהריים נפגש פביוס במלון המלך דוד בירושלים עם שרת החוץ לשעבר, ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני. בפתח הפגישה, ביקש פביוס מכל היועצים שליוו אותו, כמו גם משגריר צרפת בישראל פטריק מיזונאב, לצאת מהחדר ולהשאיר אותו ואת לבני לדיון בארבע עיניים. השניים שוחחו על המהלך שצרפת מתכננת באו"ם אם לא יחודש המשא ומתן. בפעם הקודמת שבה צרפת רצתה להגיש הצעה דומה למועצת הביטחון של האו"ם, בדצמבר 2014, לבני הצטרפה לנתניהו בהתנגדות נחרצת למהלך החד-צדדי וסייעה לשכנע את הצרפתים לסגת מכוונתם. גם הפעם, היא הבהירה לפביוס כי צעדים חד-צדדיים לא יובילו לתוצאה המבוקשת, אלא רק חזרה לשולחן המשא ומתן.

לפחות בעזה, נתניהו מפגין גמישות ויצירתיות

לאחר הפגישה עם לבני, המשיך פביוס לפגישה עם נתניהו בלשכת ראש הממשלה בירושלים. עוד לפני הפגישה, נתניהו הצהיר בפתח ישיבת הממשלה כי ישראל "לא תיכנע לתכתיבים שיסכנו את ביטחונה". פביוס שמע את ההצהרה, והחליט למקד את השיחה שלו עם נתניהו בנושא ההתנחלויות, מבלי להתייחס לסוגיות כמו תזמון הנסיגה הישראלית מהשטחים או הסדרי הביטחון שיבואו אחריה.

בנושאים האלה הדעות בארצות הברית ובאירופה חלוקות, והאמריקנים נוטים לאמץ את דרישות הביטחון של נתניהו. לעומת זאת, בנושא הבנייה בהתנחלויות מחוץ לגושים קיימת הסכמה בינלאומית נרחבת בדבר ההתנגדות לצעדים כאלה – כולל מדינות ערב, שנתניהו מעוניין בהידוק היחסים איתן על רקע האיום האיראני.

פביוס סיפר כי שאל את נתניהו במהלך פגישתם אם אכן מתקיימים מגעים עקיפים בין ישראל לחמאס, ולדבריו, הוא קיבל מראש הממשלה תשובה חיובית. בתשובה לשאלת וואלה!NEWS, שר החוץ הבהיר כי עמדת צרפת כלפי חמאס חד-משמעית: מדובר בארגון טרור שצרפת אינה מקיימת עמו שום מגעים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבלגרד, סרביה, 10 ביוני 2015. AP
בצרפת לא רוצים לראות את חמאס גוזר קופון באופן בלעדי. אבו מאזן/AP

הצהרתו בנושא כללה ביקורת מרומזת כלפי נתניהו, שצעדיו מול חמאס מתקבלים באירופה ובארצות הברית בשילוב של תדהמה ושל תמיכה; תדהמה, על כך ששנה בלבד אחרי שניסה לשכנע את העולם כולו ש"חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס", נתניהו שוקל ברצינות לאפשר לחמאס להקים נמל, ותמיכה על כך שלפחות בעזה, בניגוד לגדה המערבית, נתניהו מפגין מידה רבה של גמישות ויצירתיות.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully