וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרומן" בין חמאס לישראל פוגע באבו מאזן – והוא לא ישתוק

17.6.2015 / 7:48

בחמאס כבר לא מסתירים את הרצון בהסכם הפסקת אש משמעותי עם ישראל, שיחזק את מעמדו של הארגון. יו"ר הרשות הפלסטינית במלכוד והוא מוכן לנקוט צעדים דרמטיים כדי לנצח את חמאס בקרב על דעת הקהל הפלסטינית

עריכה: שניר דבוש

(נתניהו בכנס הרצליה בשבוע שעבר: "אבו מאזן מסרב לדבר - ונהנה מהחרם על ישראל")

השיחות העקיפות המתנהלות בין חמאס לישראל בנוגע להפסקת אש ארוכת טווח מצביעות על סדר חדש במאזן הכוחות שבין הרשות הפלסטינית, חמאס וישראל. ברצועת עזה כבר לא מסתירים את רצון חמאס בהסכם משמעותי עם ישראל, שיביא לשיפור ניכר במצב הכלכלי ויחזק את מעמד הארגון לאין שיעור. אף שישראל אינה מראה לפי שעה סימנים לכוונה לקבל את ההצעה, גורמים ישראליים לא רשמיים מנהלים שיחות ישירות עם בכירים בחמאס בשם ממשלת נתניהו על סוגיות רגישות אחרות.

ברשות הפלסטינית מודעים למגעים בנוגע להפסקת האש כמו גם לשיחות הישירות, ועומדים משתאים לנוכח המדיניות הישראלית. החשש ברמאללה הוא שהסכם כזה יביא לפגיעה נוספת במעמדה של תנועת פתח, שבראשה עומד יו"ר הרשות אבו מאזן, ולהתחזקות דרמטית של חמאס. לראיית צמרת הרשות, החשש של ראש הממשלה בנימין נתניהו מלחץ בינלאומי ביום שאחרי הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן ודוחות החקירה על מבצע "צוק איתן" עלולים לדחוף את ישראל להסכים להפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס.

עוד בוואלה חדשות:
דיווח: חמאס ישיב היום על ההצעה להפסקת אש למשך 5 שנים
דיווח: חמאס מסר לקטאר את הצעת האו"ם להפסקת אש עם ישראל
קטאר וטורקיה מקדמות הפסקת אש שתכלול הקמת נמל צף מול עזה

איסמעיל הניה מעניין בעיתון "אל-קודס" – עזה, מאי 2014. ממשלת חמאס, אתר רשמי
דוחק את הנהגת הרשות לפינה. איסמעיל הניה/אתר רשמי, ממשלת חמאס

הסכם כזה יעניק לישראל שקט ברצועת עזה לשנים ארוכות, ויתרה מכך, הקהילה הבינלאומית תרפה את הלחץ על ירושלים להשיג התקדמות במגעים לקראת הסכם עם הרשות הפלסטינית. ואולם, בכך לא מסתיימת הסכנה למעמדו של אבו מאזן. קידום יוזמה מדינית בין ישראל לרשות הפלסטינית לא נראה באופק, ויו"ר הרשות יצטרך ליזום מהלכים חד-צדדיים כדי להשיב אליו את התמיכה.

הפרשנים והפוליטיקאים הפלסטינים מדברים בתקופה האחרונה על כך שאבו מאזן שוקל להביא לסיום כהונתה של ממשלת האחדות הפלסטינית, שהוקמה לאחר הסכם הפיוס האחרון בין חמאס ופתח לפני כשנה. כתב סוכנות הידיעות הצרפתית ברמאללה, המקורב לצמרת פתח, דיווח אתמול כי בדיון סגור של המועצה המהפכנית של התנועה הודיע אבו מאזן כי הממשלה, בראשותו של ראמי חמדאללה, תגיש את התפטרותה תוך 24 שעות.

אירועים דומים כבר התרחשו בעבר. ממשלתו של סלאם פיאד, למשל, נותרה לכהן כממשלת מעבר במשך קרוב לשנתיים, ולא מן הנמנע שהיה עדים למחזה דומה גם הפעם. המסר שאבו מאזן מנסה להעביר באמצעות פיטורי הממשלה הוא שבניגוד ל"ממשלת ההסכמה הלאומית", הקבינט החדש לא יתיימר אפילו להיות "ממשלת פיוס". הוא לא ינסה לסייע בפתרון בעיותיה של עזה, כפי שנוהגת הממשלה הנוכחית.

עוד באותו נושא

פתאום ישראל נותרה הידידה הכי חשובה של חמאס

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך ביקורו במוסקבה, 13 באפריל 2015. רויטרס
רוצה להצטייר כמוביל קו לוחמני מול ישראל. אבו מאזן/רויטרס

בפועל, חמאס לא מאפשר גם לממשלה היוצאת לפעול ברצועה, כך שלצעד כזה לא יהיו השלכות של ממש בשטח. אם הממשלה אכן תתפטר, חמדאללה צפוי להתמנות לתפקיד ראש הממשלה החדש, כך שהמדיניות של הממשלה החדשה לא צפויה להשתנות באופן משמעותי. יותר מכל, הצהרתו של יו"ר הרשות מצביעה על ניסיון להרגיע מעט את התמיכה העולה בחמאס בגדה המערבית, ובעיקר מתפרשת כצעד של חוסר אונים נוכח המשא ומתן שמתנהל מתחת לשולחן בין ישראל לחמאס.

אבו מאזן לא צפוי לנקוט מהלכים דרמטיים לפחות עד סוף החודש, כשתשומת הלב הבינלאומית נתונה כמעט במלואה לשיחות הגרעין. אולם לאחר מכן, השמיים הם הגבול מבחינתו - פנייה למועצת הביטחון של האו"ם או צמצום התיאום הביטחוני עם ישראל הם רק חלק מהאפשרויות העומדות בפניו. כך יוכל יו"ר הרשות להצטייר כמוביל הקו הלוחמני מול ישראל, בעוד חמאס יהפוך לארגון הטרור שהסכים להפוך את עורו ולנצור את האש מול "האויב הציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully