וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה סוגרת את תיק חקירת האזנות ה-NSA אחרי מרקל

כשנה וחצי לאחר שנחשף כי ארה"ב עקבה אחרי הטלפון של קנצרלית גרמניה מאז 2002, הוחלט לסגור את התיק משום שהסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית לא סיפקה די ראיות כדי להצדיק פעולה משפטית בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(אובמה מודיע על הרפורמה בתכנית הציתותים, ינואר האחרון)

התביעה בגרמניה הודיעה היום (שישי) כי היא סוגרת את תיק חקירת פרשת הריגול של הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) אחרי הטלפון של הקנצלרית אנגלה מרקל. מהתובע הכללי הרלד ריינג' נמסר כי ה-NSA לא סיפקה די ראיות כדי להצדיק פעולה משפטית בנושא.

לפני כשנה טען התובע הכללי כי ישנן מספיק ראיות המעידות על כך שמספר לא ידוע של חברי סוכנויות המודיעין האמריקניות האזינו לטלפון של מרקל. עם זאת, בדצמבר הוא כבר הודה כי החקירה נתקלה בקשיים וכי הוא לא אסף די חומרים שישמשו את התביעה בבית המשפט.

עוד בנושא:
"גרמניה סייעה לארה"ב לרגל אחר השלטונות בצרפת"
מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"
אובמה: "כל עוד אני נשיא, מרקל לא צריכה לדאוג"

ברק אובמה ואנגלה מרקל, וועידת ה-G7, גרמניה, יוני 2015. רויטרס
אנגלה מרקל ואובמה בוועידת ה-G7, השבוע/רויטרס

"ההאשמות לא ניתנות להוכחה במסגרת החוק הפלילי", נמסר ממשרד התובע הכללי. "ההצהרות המעורפלות של גורמים רשמיים אמריקניים על כך שארצות הברית אינה מצותתת יותר למרקל אינן מספיקות כדי לתאר את מה שקרה". התביעה לא הצליחה לשים את ידה על מסמך מקורי של ה-NSA שמוכיח כי אכן בוצע מעקב אחרי מרקל ועותק ששוחזר מזיכרונותיו של המדליף האמריקני אדוארד סנודן אינו קביל כראיה.

פרט לחקירת התביעה שנסגרה, ועדה פרלמנטרית מיוחדת חוקרת אף היא את הנושא. ואולם, גם היא לא הצליחה לקבל עזרה מספקת מצד ארצות הברית.

שבר הריגול: שגריר ארה"ב בפריז זומן לשיחת נזיפה. רויטרס
חשף את תכנית המעקב. אדוארד סנודן/רויטרס

תכנית המעקב של ה-NSA אחרי מנהיגי העולם, בהם ידידיה של ארצות הברית, נחשפה על ידי סנודן, שעבד בסוכנות, ב-2013. בעקבות זאת, היחסים בין וושינגטון לברלין הפכו למתוחים. הבית הלבן לא הכחיש באותה תקופה כי ארצות הברית צוטטה בעבר למרקל, אך הבהיר כי זה לא יקרה שוב בעתיד. הקנצלרית, מצדה, זעמה על כך והדגישה כי "ריגול בין חברים אינו מתקבל על הדעת".

בנוסף לכך, הפרשה עוררה אז תדמה בקרב הציבור הגרמני, שמאוד רגיש לפרטיותו לנוכח ההיסטוריה של המדינה - הן גרמניה הנאצית והן גרמניה המזרחית הפעילו תכניות מעקב נרחבות אחרי אזרחיהן. עם זאת, מאז השתפרו היחסים בין שתי המעצמות והמתיחות התפוגגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully