וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמות של ישראל וחמאס נמשכות - ופוטנציאל ההסלמה הולך וגדל

12.6.2015 / 8:13

בעוד שבירושלים מתלבטים בין החמרת התגובות שתסכן בהסלמה להבלגה שנתפסת כחולשה - חמאס חושש להיכנס לעימות עם ישראל אך יודע שמניעת הירי הסלפי לעבר הדרום באופן מוחלט תציג אותו בעזה כמשתף פעולה

צילום: עפר מאיר, שי מכלוף; עריכה: קשת סידי

(נתניהו על ירי הרקטה לחוף אשקלון, השבוע)

שוב ירי רקטה מעזה לעבר ישראל, ללא נפגעים, רק שהפעם הנפילה בשטח הרצועה. ושוב, ככל הנראה קבוצות סלפיות ג'יהאדיסטיות הנמצאות בעימות מול חמאס, הן שאחראיות לירי. חמאס מצדו עושה לא מעט כדי למנוע את הירי, אך אין זה סוד שהארגון, ששולט אמנם פוליטית בעזה ביד רמה, אינו מצליח לעצור את הטפטוף של הרקטות ב-100%. הקבוצות הג'יהאדיסטיות מצדן, שרבים מאנשיהן היו בעבר חברים בזרוע הצבאית של חמאס, מבהירות שוב ושוב כי אין בכוונתן לכבד את הפסקת האש מול ישראל ולהמשיך לירות ככל שניתן. זאת בעיקר כדי להעניש את חמאס על שעצר עשרות מאנשיהם.

לאור כל זאת, ישראל מוצאת עצמה בפעם הרביעית בשבועיים האחרונים בדילמה לא פשוטה - האם לנקוט בקו תקיף יותר מול חמאס ולהסתכן בהסלמה, או להתעלם ולהבליג על הירי באופן שעלול להתפרש כחולשה ישראלית שתוביל את חמאס להרפות ממאמציו לעצור את היורים? ושוב, הדבר יוביל להגברת המתיחות.

אימון בבסיס ההכשרה של חמאס בעזה, מאי 2015. AP
אימון בבסיס הכשרה של חמאס בעזה, בחודש שעבר/AP

ובכל זאת, נדמה שהפעם פוטנציאל ההסלמה גדול יותר. אתמול אחר הצהריים פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס הודעה שהועברה לכתבים ברצועה, שבה היא מאיימת כי אם ישראל תתקוף שוב את אחד ממתקניה בעקבות ירי של רקטה, "ישתנו כללי המשחק". רמז בוטה לכך שהפעם חמאס מתכוון להגיב על תקיפה ישראלית. הארגון נמצא תחת לחץ קשה. מצד אחד הוא מעוניין לשמור על השקט מול ישראל, ומנגד, אכיפת הפסקת האש במחיר של עימות עם הארגונים הסלפים מציגה אותו כמשתף פעולה עם הישראלים.

גורם נוסף ללחץ הוא המצב הכלכלי ברצועה שרק הולך ומחריף. אתמול סגר הארגון את סניפי "בנק פלסטין" בעזה, כמחאה סירובה של הנהלת הבנק להעביר כספים לארגוני הצדקה של חמאס. הבנק יודע שאם יעשה זאת הוא עלול לעמוד בפני תביעה בינלאומית בגין מימון פעולות טרור. אלא שעבור חמאס זו סוגיה קריטית. ארגוני הצדקה שלו, שמעבירים בין היתר קצבאות למשפחות עניות במיוחד, ליתומים ולאלמנות, אינם מקבלים מזה חודשיים את המימון הזר שאפשר להם להמשיך ולפעול בגלל החלטת הבנק. בתקופה הקרובה המצוקה ברצועה רק תלך ותגבר, ועמה ככל הנראה הלחץ על חמאס להביא לשינוי במצב הקיים.

פלסטינים במעבר רפיח, רצועת עזה, 26 במאי 2015. רויטרס
המצרים ממהרים לצנן את ההתלהבות. פלסטינים במעבר רפיח, בחודש שעבר/רויטרס

החדשות המעודדות לכאורה עבור חמאס באות מכיוון מצרים. לאחרונה חודשו המגעים הביטחוניים בין קהיר ועזה ובית המשפט במצרים הכריז כי חמאס אינו ארגון טרור. קהיר גם החליטה לפתוח את מעבר רפיח בשלושת הימים הקרובים. עם זאת, המצרים ממהרים לצנן את ההתלהבות ומבהירים שעל מנת להוביל להפשרת היחסים עם חמאס ולפתיחה קבועה של מעבר רפיח, ייאלץ חמאס לוותר על נוכחות במעברי הגבול לטובת הרשות הפלסטינית, צעד שעד כה שולל הארגון בתוקף.

בנוסף, המצרים טוענים שרק לאחר שחמאס יוכיח כי הוא נלחם ביעילות באותם גורמים המסייעים לפעילי הטרור בסיני מתוך עזה, יאפשרו הפשרה נוספת ביחסים העוינים. או במילים אחרות, המצרים מבהירים לחמאס שלא יתלה את תקוותו בקהיר כדי להביא לשינוי המצב בעזה. למרבה הפרדוקס, ישראל היא עדיין הגורם שמאפשר לרצועה לשרוד כלכלית, ואם תגיע הסלמה, החנק על עזה יחריף. מכאן אפשר גם להבין שסיר הלחץ העזתי לא יפסיק לבעבע בקרוב.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully