וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נולד בירושלים ולא יירשם כישראלי: "חשבנו שהחוק מעל הפוליטיקה"

דב גיל-הר

13.6.2015 / 0:17

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל השבוע את החוק שאפשר לאמריקנים שנולדו בבירה להירשם כילידי הארץ. עבור מנחם זיבוטובסקי בן ה-13, מדובר בהפסד בתום מערכה שניהלו הוריו במשך 12 שנים. אביו סיפר לאולפן וואלה!NEWS על האכזבה, ולא רק מהשופטים: "ישראל מעולם לא תמכה בנו"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

"אנחנו מאוכזבים ומופתעים לרעה. האמת שהייתי אופטימי וחשבתי שלא מדובר בשאלה פוליטית, אלא יותר חוקתית. חשבתי שבית המשפט העליון הוא מעל פוליטיקה", כך אמר לאולפן וואלה!NEWS ארי זיבוטופסקי, אביו של מנחם בן ה-12 שנולד בירושלים, והפסיד השבוע בקרב המשפטי במטרה לרשום בדרכונו של בנם את ישראל בתור מקום הולדתו.

בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל השבוע את החוק שאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים להירשם כמי שנולדו בישראל בדרכוניהם. הפסיקה היא ניצחון עבור ממשלו של הנשיא ברק אובמה, שטען כי החוק פגע בסמכויות הנשיא בתחום מדיניות החוץ. זאת, משום שאילו היה נאכף, הוא היה פוגע ביכולת הממשל לשמש מתוון הוגן במשא ומתן לשלום במזרח התיכון.

עוד בנושא:
העליון בארה"ב קבע: מי שנולד בירושלים לא יוכל להירשם כישראלי
בית המשפט בארה"ב: ילידי ירושלים לא "ישראלים"

משפחת זיבוטופסקי מבית שמש מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, יולי 2011. AP
ארי ובנו מנחם, בית המשפט העליון האמריקני/AP

הקונגרס העביר את החוק בשנת 2002, בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש. עם זאת, גם ממשלו של בוש וגם ממשל אובמה מעולם לא אכפו אותו.

ארי ונעמי זיבוטופסקי, הוריו של מנחם בן ה-12 שנולד בירושלים, ניהלו קרב ארוך בבית המשפט במטרה לרשום בדרכונו של בנם את ישראל בתור מקום הולדתו. כ-50 אלף אמריקנים נולדו בירושלים ואילו החוק היה נאכף, הם היו יכולים לרשום את ישראל כמקום הולדתם. "הסיפור הזה מלווה אותנו כבר 12 שנים, מאז שמנחם נולד. בערך באמצע הדרך התחלנו לשאול את עצמנו מה מדינת ישראל הרשמית אומרת על זה, משרד ראש הממשלה או משרד החוץ, אבל מעולם לא דיברו בנו או הביעו תמיכה. כנראה שרצו להשאיר את זה כעניין פרטי. השבוע שמענו את הנשיא ריבלין מתבטא בנושא ואומר נולדתי בירושלים ואני ישראלי, וגם את סגנית שרת החוץ חוטובלי, אז כנראה שהם בכל זאת תומכים בנו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"השופטים היהודים היו נגדנו"

לא פחות משלושה שופטים יהודים היו בצוות השופטים שקיבל את ההחלטה, אבל זיבוטופסקי לא חושב שיש קשר: "אני מקווה שזה לא השפיע עליהם לרעה מבחינתי שהם יהודים, אבל נכון שכל היהודים היו נגדנו. אין לי את הכלים הפסיכולוגיים והפוליטיים לשפוט אם יש קשר".

על מקורות המימון למסע המשפטי הארוך סיפר זיבוטופסקי שהוא בחלקו מתרומות ובחלקו בהתנדבות על ידי שני עורכי דין שלקחו עליהם את המאבק מהתחלה ועל סיומו השבוע בבית המשפט העליון בארה"ב. "היו לנו עורכי דין מעולים שעשו את זה פרו בונו, ומדובר בשעות רבות שבוודאי שוות הרבה כסף. היו הרבה הוצאות נוספות, ואותן מימן תורם שאיני יודע מי הוא והוא סירב לחשוף את עצמו".

נשיא ארה"ב ברק אובמה בוועידת האמריקות בפנמה, אפריל 2015 פנמה, אובמה, קובה, ועידת האמריקות,. ראול קסטרו, AP
ניצחון. אובמה/AP, ראול קסטרו

כחלק מניסיונותיה של ארצות הברית להישאר נייטרלית בנושא הריבונות בירושלים, מחלקת המדינה מאפשרת לרשום בדרכון את ירושלים כמקום הלידה, ללא ציון שם של מדינה. ממשל אובמה טען בדיונים שהתנהלו בנושא כי הפסדו בתיק יהווה מסר ברחבי העולם שלפיו מדיניות ארצות הברית השתנתה, ולכן אישור החוק יגרום ל"נזק בלתי-הפיך" ליכולת של וושינגטון להשפיע על תהליך השלום באזור.

בסוף הדרך זיבוטופסקי לא מצטער: "אני לא מתחרט. העלנו את הענין למודעות וזה חשוב. ובשורה התחתונה לא השתנה שום דבר. המצב פשוט נשאר על כנו".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully