וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי אל-קאעדה: "בגלל דאעש, הארגון התמוטט"

"דאעש הורסים את התנועה הג'יהאדיסטית": למרות הביקורת החריפה, שני אנשי דת בכירים סיפרו בריאיון ל"גרדיאן" כי ידה של "המדינה האיסלאמית" במאבקי הכוחות עם אל-קאעדה על העליונה. איך הם רואים את עתיד הארגון?

עריכה: מתן חדד

(סרטון של דאעש: "נשחזר את 11 בספטמבר")

בריאיון שפורסם אמש (רביעי) בעיתון הבריטי "גרדיאן", סיפרו מקורבים להנהגת אל-קאעדה כי בעקבות עלייתו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), המבנה הארגוני של אל-קאעדה "התמוטט" והמנהיג איימן א-זוואהירי הפך להיות "מבודד". אבו קתאדה, איש דת ירדני שגורש מבריטניה בשנת 2013, וזוכה מכל האישומים נגדו בבית המשפט בירדן, לא חסך בביקורת פומבית כלפי דאעש מאז שחרורו. לטענתו, חברי דאעש הם "סרטן" בתנועת הג'יהאד העולמי. "הם לא מכבדים אף אחד", אמר, בהתייחסות למאבקם נגד אל-קאעדה.

"המדינה האיסלאמית" הייתה בעבר זרוע של אל-קאעדה העולמית במזרח התיכון, אולם בשנים האחרונות הפך הארגון לעצמאי, ואף הקים לו שלוחות ברחבי העולם. כך, למשל, בגיליון השישי של כתב העת של דאעש, "דאבק", א-זוואהירי תואר באופן שלילי מאוד ולוחמי "המדינה האיסלאמית" הבהירו כי לא יסבלו נוכחות של ארגוני ג'יהאד אחרים בשטחים שבשליטתם.

עוד בוואלה חדשות:
מעמיקים את המעורבות: ארה"ב תשלח 450 חיילים נוספים לעיראק
נסראללה: "דאעש פתח במלחמה נגדנו, אך אנחנו נסיים אותה"
דאעש קורא לתושבי הגולן הסורי: "אל תצטרפו למורדים המתונים"

המטיף אבו-קתאדה זוכה מאישומים בגין תכנון מתקפות נגד ישראלים, ירדן. AP
"סרטן בתנועת הג'יהאד העולמי". אבו קתאדה לאחר שחרורו/AP

אבו מוחמד אל-מקדיסי, אחד מאנשי הדת המשפיעים ביותר בקרב ארגוני הג'יהאד העולמי וחברו הקרוב של מנהיג אל-קאעדה, סיפר כי לאחר שהנהגת דאעש הכריזה באופן פומבי על סיום נאמנות לא-זוואהירי, התנהל משא ומתן חשאי להשבת הארגון לזרועות אל-קאעדה, אולם זה לא צלח. "הם כמו המאפיה", טען אל-מקדיסי, והוסיף כי אנשי הארגון שיקרו לו ובגדו בו.

"הם הורסים את התנועה הג'יהאדיסטית ופועלים נגד האומה המוסלמית כולה", טען אבו קתאדה. הוא הודה כי ידה של "המדינה האיסלאמית" על העליונה במאבק התעמולתי ובלחימה בשטח נגד אל-קאעדה. אל-מקדיסי תיאר את אסטרטגיית הגיוס של דאעש כ"מסעדה, שבה נותנים לך ארוחה מעולה. היא נראית טעימה ומפתה, אך ברגע שאתה נכנס למטבח, אתה רואה את הלכלוך ונגעל".

"בן לאדן היה כוכב"

בארגוני המודיעין עקבו מקרוב בפיצול, אולם יש כאלה המתארים זאת כלא יותר מ"ריב פנימי". הממשל בוושינגטון עדיין מתייחס לשני הארגונים כאחד, למרות שבשנים האחרונות הפער בין אל-קאעדה בעיראק לשעבר לארגון העולמי רק הולך וגדל. עם זאת, גורם מודיעיני אמריקני הודה כי "דאעש מפעיל סוג אחר של רשתות. הארגון מבוסס על יכולות ארגוניות ועל מטרות מורכבות הרבה יותר ממה שאי פעם היה לאל-קאעדה".

"הם לקחו את כל הכתבים הדתיים שלנו", הוסיף אל-מקדיסי. "הם לקחו את זה מאתנו, זה כל הכתבים שלנו, הספרים שלנו, ההגות שלנו". לטענתם, דבר כזה לא היה מתאפשר בימיו של אוסמה בן לאדן. "אף אחד לא היה יוצא נגדו", הבהיר אל-מקדיסי. "בן לאדן היה כוכב. הייתה לו כריזמה מיוחדת". השניים הסכימו כי למחליפו א-זוואהירי אין את הסמכות ואת השליטה שתאפשר להכיל את האיום מצד דאעש. "מההתחלה, הייתה חסרה לו שליטה צבאית או מבצעית ישירה", אמר אבו קתאדה.

תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
"אף אחד לא היה יוצא נגדו". בן לאדן בצילום ממחבואו באפגניסטן, 1996/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

אל-מקדיסי ואבו קתאדה ממשיכים לקוות שהאחדות שהייתה בימיו של בן לאדן תשוב, אולם גם הם יודעים שלא מדובר במשימה פשוטה. "כרגע דאעש שיכורים מכוח", אמר אבו קתאדה, שהביע תקווה כי "המדינה האיסלאמית" תשוב למגעים עם הנהגת אל-קאעדה. לטענת אל-מקדיסי, אל-קאעדה חייבת לשנות כיוון. לדבריו, במקום גיוס המוני, הארגון זקוק ל"אנשים איכותיים" שמבינים באיסלאם ולא רק יצטרפו לארגון על מנת לקדם את עצמם.

"פיגועי ה-11 בספטמבר היו שגויים"

למרות שהגותו של אל-מקדיסי עומדת בבסיס הרעיונות שהובילו את אל-קאעדה במשך שנים, הוא כעת מודה כי חלקם שגויים. לטענתו, הארגון עסק בג'יהאד "נקמני", במקום ב"העצמת המאמינים". כשנשאל על פיגועי ה-11 בספטמבר, טען: "הפעולות בניו יורק ובוושינגטון, לא משנה כמה אדירות הן נראות כעת, בשורה התחתונה הן נבעו מיצר נקמה".

לדבריו, אל-קאעדה יכולה ללמוד מפעילותו של ארגון חמאס ברצועת עזה ולהתחיל לספק שירותים חברתיים לאוכלוסייה האזרחית. "הסוג הזה של ג'יהאד ייצור את המדינה האיסלאמית שלנו", אמר. "זה יהפוך למקום מפלט עבור החלשים". אל-קאעדה בתוניסיה כבר התחילה לפעול כך, אולם בכיר אחר באל-קאעדה הסביר כי לוחמים רבים באזורים אחרים לא מעוניינים בכך, ולמעשה היו מעדיפים כעת שא-זוואהירי יישבע אמונים למנהיג "המדינה האיסלאמית", אבו בכר אל-בגדאדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully