וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בבר אילן: גם באוניברסיטת אריאל קשה להיות גאים

באוניברסיטה שבשומרון קם אחרי מאמץ רב תא גאה, אולם לדברי יושבת הראש, היא זוכה ל"כתף קרה" מהמוסד ומאגודת הסטודנטים: "אני לסבית דתייה וזה לא מסתדר להם". הדתיים בבר-אילן זועמים: "היהדות אף פעם לא הייתה הומופובית"

חוגגים את החלטת בית המשפט העליון בארה"ב לאשר נישואים חד מיניים. יוני 2013. AP
"עשו לי טובה ונתנו לי כיתה קטנה לפעילות"/AP

הסערה שעוררה החלטת אוניברסיטת בר-אילן שלא לאפשר הפנינג גאווה בשטחה העלתה לפני השטח את המתח שבין המוסד בעל הצביון הדתי, לבין חופש הפרט ופלורליזם. אלא שבר-אילן אינה המקום היחיד שבו קשה להיות חלק מקהילת הלהט"ב. גם באוניברסיטת אריאל שבשומרון, שבה לומדים כ- 20% סטודנטים וסטודנטיות דתיים ודתיות, מתקיים בקושי רב תא גאה.

הילה נאקסון, סטודנטית בשנה ד' בחוג לפיזיותרפיה, יו"ר התא הגאה באריאל, ולסבית דתייה, הזדעזעה לשמוע הבוקר על הלך הרוחות בבר-אילן. בריאיון לוואלה!NEWS היא סיפרה בגילוי לב על הקשיים ועל הכתף הקרה הן מהנהלת האוניברסיטה והן מאגודת הסטודנטים. "את התא הקמתי בזכות המון מאמץ עם פתיחת שנת הלימודים, באוקטובר האחרון. כבר בהפנינג הפתיחה הקשו עלינו. כל הזמן הזיזו את הדוכן, קיפלו לנו את הדגלים ובאופן כללי לא היה להם נוח לראות אותנו. בסוף נרשמו אצלי 60 חברים להט"בים. אני מניחה שיש עוד הרבה מאד אבל הם בארון".

לדבריה, מסכת הטרטורים החלה עוד לפני ההפנינג, כשהיא ניגשה לדיקן מדור מעורבות חברתית באוניברסיטה בבקשה לפתוח תא. "מילאתי את הכול כמו שצריך, אבל אז, אחרי כמה ימים, קיבלתי ממנו מייל עם נימה מאיימת שמבהירה שהאוניברסיטה שינתה את הפרוצדורה שלה, ושמעכשיו 'לא ניתן להקים יותר תאים סטודנטיאליים באריאל'. ככה פתאום. רק אחרי שפניתי ל'אחווה הסטודנטיאלית הגאה' (ארגון גג סטודנטיאלי להט"בי, שפועל תחת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, ר"ב) עשו לי טובה ונתנו לי כיתה קטנה לפעילות".

עוד בנושא
אירוע גאווה בבר-אילן? "רק בתנאי שפסיכולוגים ורבנים יעזרו להם"
לבני על סערת אירוע הגאווה בבר אילן: כבר לא גאה בלימודיי שם

מצעד הגאווה בירושלים, אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
מצעד הגאווה בירושלים/נועם מושקוביץ

נאקסון אמרה כי בניגוד להתבטאויות הפומביות של בכירי אוניברסיטת בר-אילן, באוניברסיטת אריאל השיטה היא ייבוש התא באופן מסודר ושקט. "אין לנו כל עזרה או תמיכה - לא פרסומית ולא כספית, אף שבאוניברסיטאות אחרות אני יודעת שעוזרים. גם אגודת הסטודנטים באוניברסיטה, רוב הקודקודים בה דתיים, והם לא מסייעים לא בפרסום, לא בשיתופי פעולה, לא בתמיכה מוראלית ולא בכסף. כלום. אני בעצמי דתייה וזה לא מסתדר להם. הייבוש התקציבי מאוד מפריע לנו להתקיים, מאיפה אגייס 10 אלף שקל להפנינג כזה או אחר?".

נאקסון הוסיפה כי אמנם בזמן האחרון ניכרת מידה של "התרככות" מצד האוניברסיטה, אולם היא ציינה שעדיין יש "מרחק שנות אור" עד קבלה מלאה של התא שבראשו היא עומדת. "חבל שאנשי אקדמיה ואנשי חינוך רואים לנכון לשים בראש את הערכים האישיים שלהם ובכך לפגוע בהרבה סטודנטים להט"בים", אמרה בהתייחסותה לבר-אילן, "זאת בורות והומופוביה חברתית גדולה במסווה של דת והלכה. בעולם הדתי מנסים להשתיק ולהדחיק תופעות חברתיות, כאילו שאם לא ידברו עליהן הן ייעלמו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מתגייסים למען הלהט"בים בבר-אילן: "מי שלא רוצה - לא חייב להתקרב לשמוע"

"אחוז גדול מהאוכלוסייה פה הם לא דתיים, וגם בזה צריך להתחשב. זה פוגע בסופו של דבר באוניברסיטה, בשם שלה"

תגובתה הרשמית של אוניברסיטת בר אילן לאי-קיום ההפנינג החגיגי לשבוע הגאווה בשל "צביונה הדתי של האוניברסיטה" עוררה גם את זעמם של סטודנטים חובשי כיפה בבר-אילן, המשתייכים לציונות הדתית. "אלו אמירות קשות מאוד, וכולם סביבי מזועזעים מהן. הרי אנחנו חיים בעולם מודרני. אני חושב שעם הידברות רבה יותר, אפשר היה להגיע לעמק השווה בין האוניברסיטה לתא הגאה. באירוע הם רק רצו לחלק פליירים ולהסביר, לעורר מודעות ושיח ולעזור למי שחש מצוקה - זה לא משהו פרובוקטיבי וזה לא סותר את הצביון הדתי", אמר א', סטודנט דתי הלומד בחוג לתקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. "זה משהו שחלקים בחברה הדתית עדיין מפחדים לגעת בו, וזה מאוד חבל. אוניברסיטה שבאה לשלב את החיים המודרניים עם התורה צריכה לעודד שיח שמדבר על התמודדות ובעיות בין שני החלקים".

גם הילה, סטודנטית דתייה לסוציולוגיה בבר-אילן, הביעה חשש לשם הרע שעלול לצאת לסטודנטים הדתיים בעקבות המקרה. "אני חושבת שיש מקום לשיח מכל סוג, ומי שלא רוצה - לא חייב להתקרב לשמוע. זה לא משאיות עם בגדי ים. בשבוע שעבר התא הטבעוני עשה כאן הפנינג, וזה גם לא משהו שקשור לדתיים, אבל זה לא הפריע לאף אחד. אז למה שהאוניברסיטה מתעקשת פה? אחוז גדול מהאוכלוסייה פה הם לא דתיים וגם בזה צריך להתחשב. זה פוגע בסופו של דבר באוניברסיטה, בשם שלה. למה הם מביאים אותנו למקומות האלו? יש לי חברים דתיים וגם לא דתיים, והשיח פה בין הסטודנטים מאוד מכבד ונעים והאוניברסיטה מקלקלת לנו את זה".

על פי ארגון הו"ד (הומואים דתיים אורתודוקסים) יש כששת אלפים הומואים חובשי כיפה בישראל וחלק מהם לומדים באוניברסיטת בר-אילן, לכן, הם טוענים, הפגיעה היא רבה יותר. "לומר להם שאסור לעשות דבר, זה בלתי מתקבל על הדעת. זאת אוניברסיטה שמקבלת כספי ציבור", אמר הרב רון בנימין, מנהל ארגון הו"ד בראיון לוואלה!NEWS. "האמירות שיוצאות משם מעידות על שנאת האחר ועל הומופוביה שנובעת מבורות. האוניברסיטה אולי בעלת צביון דתי, אבל היהדות יודעת לקיים שיח על כל דבר. זה רק מראה כמה האוניברסיטה גם טועה בצד הדתי-הלכתי וגם לא רגישה כלפי המציאות. זה לא חכם לסתום פיות או לטאטא אותנו מתחת לשטיח. היהדות אף פעם לא הייתה הומופובית, זה איזשהו ניסיון לתייג הומואים או הומואים דתיים, לנסות לכפות עליהם דברים או לייצג אותם בסטיגמה לא נכונה. אבל אנחנו לא תופעה מינורית, יש לנו תמיכה של רבנים בתוך הציונות הדתית כמו הרב בני לאו והרב שרלו, ששניהם בקשר עמוק עם אוניברסיטת בר-אילן. ביקשתי בעצמי מהרב שרלו שידבר עם ההנהלה ושימצאו פתרון".

תגובות

מאוניברסיטת אריאל נמסר: "אוניברסיטת אריאל גאה בעובדה שלומדים בה סטודנטים ממגוון רחב של אוכלוסיות בעלות זיקה אתנית, תרבותית ואורחות חיים מגוונים. האוניברסיטה שמחה על מעורבותם החברתית של הסטודנטים הלומדים בה דוגמת פעילותם של חברי התא הגאה. אוניברסיטת אריאל עושה מאמצים כדי לתמוך ולתת מענה לכל סטודנט או קבוצת סטודנטים באשר הם".

בנוגע לטענת נאסקון שלפיה התא שלה איננו מתוקצב אמרו באריאל כי "האוניברסיטה אינה מתקצבת אף אחד מתאי הסטודנטים הקיימים בה".

מאגודת הסטודנטים באוניברסיטת אריאל נמסר: "אנחנו מפרסמים את אירועי התא ושותפים במימון התא דרך התאחדות הסטודנטים, שהוא ארגון הגג שלנו. עם זאת, יש לציין, שהאגודה לא מחויבת לאף גוף חיצוני לשיתופי פעולה. אנחנו שמחים תמיד לתת יד לגופים ולתאים שמטרתם עזרה לסטודנטים, אך עם זאת אין לאגודה את המשאבים הדרושים למתן תמיכה גורפת בגופים אלו".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully