וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל במכבש לחצים על הממשל: תנו לרכוש נשק - והרבה"

הניו יורק טיימס מפרסם כי במהלך פגישותיו של הרמטכ"ל האמריקני דמפסי השבוע בישראל, בין השאר עם השר יעלון, הופעל עליו לחץ כבד לאשר מכירה של כמות גדולה של כלי נשק. זאת, בשל "חרדה גוברת" מהעברת הנשק של ארה"ב למדינות המפרץ

צילום: עדן מולדבסקי, משרד הביטחון; עריכה: יאיר דניאל

שורה של גורמים ישראליים בכירים, ובהם שר הביטחון משה יעלון, הפעילו לחץ כבד על רמטכ"ל צבא ארצות הברית, מרטין דמפסי, במהלך פגישותיהם עמו השבוע בישראל להתמקד במסגרת התמיכה הביטחונית ארוכת-הטווח בישראל לא רק באיכות הנשק ואמצעי הלחימה שהיא מעבירה, כי אם גם בכמות שלהם – כך מפרסם אמש (שלישי) הניו יורק טיימס.

על פי הנטען בכתבה, הלחץ שהופעל בכיוון זה משקף "חרדה גוברת" בישראל מפני הסכם הגרעין המתהווה עם איראן. החשש הוא כי במסגרת ניסיונה של ארצות הברית להשיג את תמיכתן בהסכם של מדינות המפרץ, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, ימטיר עליהן ממשל אובמה משלוחי נשק ואמצעי לחימה.

עוד כתבות בנושא צבא וביטחון:
יעלון: "לא נהסס לפעול בעוצמה ברצועת עזה אם נידרש לכך"
יעלון: "המדיניות היא לא להתערב בסוריה – אבל יש לנו קווים אדומים"
ראש חטיבת המחקר באמ"ן: "שיקום עזה הוא הבסיס לשימור השקט"

"ישראל רוצה להיות בטוחה שאנחנו לא רק עוזרים לה בפן האיכותי. התפיסה היא שהגודל הוא שקובע", אמר הגנרל דמפסי לכתבים שליוו אותו בביקורו בארץ. לדבריו של ראש המטות המשולבים, בדרישותיה מארצות הברית מבקשת ישראל לא רק לגבור על מדינות ערב בפן האיכותי, "הם רוצים גם לגבור עליהם בכל הקשור לכמות", דברי דמפסי.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט והרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי בטקס קבלת פנים בקריה, תל אביב, 9 ביוני 2015. AP
"הגודל קובע". דמפסי עם הרמטכ"ל איזנקוט בקריה בתל אביב, השבוע/AP

גורמי ביטחון אמריקניים ששוחחו עם הניו יורק טיימס הדגישו כי בתום הפגישות לא ניתנה התחייבות אמריקנית בנוגע לאספקת כלי נשק ואמצעי לחימה. עם זאת, מסרו כי הפנטגון ימשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם ישראל במטרה להרחיב את צבאה.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי, לשכת שר הביטחון בקריה, יוני 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"חרדה גוברת". יעלון עם דמפסי, השבוע בישראל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בתחילת השבוע, בטרם נפגש עם הגנרל דמפסי הביע שר הביטחון יעלון בפומבי את חששו מכך שארצות הברית מחמשת כלי נשק מתקדמים לבעלות בריתה במפרץ כחלק מהניסיון להשיג את תמיכתן להסכם הגרעין עם איראן. יעלון טען כי מגמה זו מצד האמריקנים עלולה לסכן בעתיד את ישראל.

"גם אם אין כרגע כוונות לפתוח בעימות מולנו, אנו יודעים שבמזרח התיכון כוונות יכולות להשתנות במהרה", אמר יעלון בכנס ביטחוני. "היכולת לפגוע בנו לבטח קיימת, ועלינו להיות מוכנים אליה".

(עדכון ראשון: 23:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully