וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה הראשונה של ליצמן: העברת בריאות הנפש לקופות החולים

8.6.2015 / 17:51

במשרד הבריאות הודיעו כי במסגרת הרפורמה, שמטרתה קיצור תורים, ייפתחו קופות החולים מרפאות בתחום בריאות הנפש. "זה חברתי וחשוב". המתנגדים טוענים: תקציב הרפורמה ישמש את הקופות לסגירת גירעונות

ח"כ יעקב ליצמן, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
הכריז על הרפורמה כבר בקדנציה הקודמת. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן/נועם מושקוביץ

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (שני) במשרד הבריאות הוחלט כי המדינה תעביר את תחום בריאות הנפש לידי קופות החולים, שייפתחו מרפאות ייעודיות לתחום. לצורך כך, יקבלו קופות החולים סכום של 1.9 מיליארד שקלים שיוקצו לתחום. הרעיון מאחורי הרפורמה הוא לקצר את התורים הארוכים שקיימים כיום במרפאות בריאות הנפש של המדינה. כמו כן, נועדו הצעדים להפחית את הסטיגמה הקיימת עבור מי שפונה לטיפול נפשי. מדובר באחד הצעדים הראשונים של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שכבר הכריז בקדנציה הקודמת שלו על כוונה להחיל רפורמה זו.

מנגד, יש גם מי שלא תומך ברפורמה. המתנגדים מביעים חשש כי לא כל התקציב שקיבלו קופות החולים ישמש לתחום בריאות הנפש בשל הגירעונות הכבדים שבהן נמצאות הקופות. ביקורת נוספת היא שמי שיקבל את הטיפול הוא רק מי שמאובחן. המתנגדים טוענים שיש בדבר הזה מעין "תיוג". לדבריהם, ישנן אוכלוסיות שאינן מאובחנות אך זקוקות לטיפול נפשי, כמו נפגעות תקיפה מינית, שבמקרים רבים פונות לטיפול פסיכיאטרי. גם הורים רבים נרתעים מלשלוח את ילדיהם לאבחון פסיכיאטרי בשל החשש מהתיוג.

עוד בוואלה!NEWS:
העליון בארה"ב קבע: מי שנולד בירושלים לא יוכל להירשם כישראלי
בכירים לשעבר במשטרה ובפרקליטות נחקרו באזהרה במח"ש
מ-1 בספטמבר: סייעת נוספת ב-4,000 גני ילדים ברחבי הארץ

במסיבת העיתונאים, שבה נכחו גם מנכ"ל המשרד היוצא, פרופ' ארנון אפק והמנכ"ל הנכנס משה בר סימן טוב, בירך ליצמן על הרפורמה, שתיכנס לתוקף ב-1 ביולי. "אני שמח על הרפורמה", אמר. "אני מודע לכך שצריך לעשות תיקונים. אבל אין דחיות ולא יהיו. הכי חשוב שזה יעבור לקופות החולים וגם בפריפריה יקבלו טיפול בבריאות הנפש. זה חברתי וזה הכי חשוב". ליצמן אמר כי הוא שמע את טענות המתנגדים שהעלו כמה חברי כנסת. לדבריו, "אני לא מפחד להתמודד עם טענות של חברי כנסת". במסגרת הרפורמה צפוי משרד הבריאות לערוך בדיקות פתע בקופות על מנת לבדוק "ערנות" וכן שהכסף שהוקצה הועבר למטרות אליהן הוא מיועד.

"זוהי רק ההתחלה ונתקן מה שצריך"

משה בר סימן טוב התייחס לתכנית החדשה. "יהיה לנו צוות בקרה שיפקח על הרפורמה. יהיה חדר מצב ומוקד טלפוני שיטפל במקרים פרטניים", אמר. המנכ"ל היוצא ארנון אפק הוסיף: "חוק ביטוח בריאות ממלכתי הוא מהמובילים בעולם, אבל הוא לא העביר את בריאות הנפש והסיעוד לקופות החולים ובכך הם נשארו בחצר האחורית של משרד הבריאות. אלה האוכלוסיות הכי חלשות. השירותים היו מוגבלים והייתה לכך מצוקה תקציבית. אני מתבייש באיך שנראות היום המרפאות הקיימות, אך לא עוד". לדבריו של אפק, "אנחנו כבר בתוך הרפורמה. נפתחו 61 מרפאות חדשות בדגש על הפריפריה. זוהי רק ההתחלה ונתקן מה שצריך", סיכם.

מטופלים ותיקים ימשיכו במסגרת הנוכחית, אך מטופלים חדשים שיפנו לקופת החולים, למומחה בבריאות נפש או לרופא המשפחה, יופנו למרפאות. שם, תיקבע להם תכנית טיפול. פניות דחופות ימשיכו להגיע לחדרי המיון הפסיכיאטרים, כפי שהיה נהוג עד כה.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully