וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-1 בספטמבר: סייעת נוספת ב-4,000 גני ילדים ברחבי הארץ

עם פתיחת שנת הלימודים החדשה תתווסף סייעת לגני ילדים בגילאי טרום חובה, שבהם 30 ילדים או יותר. משרד החינוך יממן את הפרויקט ב-400 מיליון שקל, והרשויות המקומיות יוסיפו עוד 200 מיליון. "מהלך חינוכי הכרחי וחשוב"

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

בשורות טובות לקראת שנת הלימודים הבאה: החל מ-1 בספטמבר 2015 תתווסף סייעת שנייה לכ-4,000 גני ילדים ברחבי המדינה, שבהם לומדים 30 ילדים או יותר. התכנית תחול על כלל גני הילדים בגילאי טרום-חובה, המאושרים על ידי משרד החינוך, הן בחינוך הממלכתי והן בחינוך הממלכתי-דתי.

הרשויות המקומיות יתחילו בגיוס מידי של סייעות בשטחם. משרד החינוך יממן את הפרויקט בסכום של 400 מיליון שקלים, ואילו הרשויות המקומיות יוסיפו עוד 200 מיליון. מדובר בשלב א' בתכנית רב-שנתית כאשר החלק הבא שלה יכלול הרחבה פיזית של כיתות הלימוד. יישובים הנכללים באשכולות 4-1, ובעלי מעמד סוציואקונומי נמוך ייזכו למימון ממשלתי של עד 90%, בעוד שבאשכולות 7-5 המימון של משרד החינוך יעמוד על 70% ובאשכולות 10-8 (רשויות חזקות כלכלית) רק על 50%.

שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט בכנס ההכרזה על סייעת שנייה בגני הילדים. טלי מאייר
"איכות החינוך לא תיקבע לפי תלוש המשכורת של ההורים". נפתלי בנט ומשה כחלון במסיבת העיתונאים, היום/טלי מאייר

"הילדים ייצאו בקרוב לחופשת הקיץ ויחזרו לגנים חדשים ואיכותיים יותר", אמר שר החינוך נפתלי בנט במעמד ההכרזה על הרפורמה. "יותר תכניות לימוד, יותר משחקים, יחס חם ואישי יותר לכל ילד. כמו שהבטחתי כשנכנסתי לתפקידי: ילד בן שלוש בישראל יקבל את אותה הזדמנות אם הוא גר בהרצליה, בנהריה או ברהט. במדינת ישראל איכות החינוך לא תיקבע לפי גובה תלוש המשכורת של ההורים".

עוד ידיעות בנושא
מאבק ההורים לתוספת סייעות: "מגיע לילדים המינימום"
חרף הסיכומים: סייעות משלבות יפוטרו בחופש הגדול

שר האוצר משה כחלון הוסיף: "כל השקעה בחינוך לגיל הרך מחזירה את עצמה פעמיים, גם מבחינה חברתית וערכית, וגם מהבחינה הכלכלית. מדובר בצעד שמעיד על סדר עדיפויות חדש, שמחזק רשויות חלשות, שמוביל לצמצום פערים חברתיים, ושמגדיל את ההשקעה בחינוך ובילדים של כולנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר החינוך נפתלי בנט. טלי מאייר
תמונה "גננת מובילה" שתלווה את הצוותים החינוכיים ותייעץ להם. בנט במסיבת העיתונאים, היום/טלי מאייר

התכנית החדשה כוללת שני סעיפים מרכזיים: הראשון נוגע להגדלת התקציב, שתבוא לידי ביטוי בהרחבת תכנית הלימודים בגני הילדים. בין התחומים שיורחבו - שפה, חשיבה חשבונית, מוסיקה, אומנות וערכים סביבתיים. הדגש המרכזי בלימודים אלו יהיה פיתוח תהליכי חשיבה.

סעיף נוסף בתכנית החדשה מחייב מינוי "גננת מובילה", שתלווה את הצוותים החינוכיים בגן ותייעץ להם מבחינה אישית ומקצועית. "הגננת המובילה" תסייע לצוותים החינוכיים גם בחיזוק הקשר עם ההורים ועם הקהילה.

התכנית מדגישה את חשיבות העשרת הסביבה החינוכית בגן והתאמתה למשחק, פעילות ומנוחה בעת הצורך. הסביבה החינוכית תכלול, בין היתר, משחקי הרכבה והעשרה, פינה מוטורית, ופינה רכה למנוחה שבה מזרונים ומושבים רכים. לצורך כך, יוקצה תקציב ייעודי בסך של עד 5,000 שקלים לכל גן.

"יעניק לכל ילד בישראל את היחס המגיע לו"

הנשיא ראובן ריבלין התייחס אף הוא לתכנית החדשה. "רפורמת הסייעת השנייה תאפשר חינוך ראוי יותר לילדי ישראל", אמר. "בחינוך מטפלים בדיוק כך, מהמיקרו ניצור את המקרו. העובדה שהיוזמה מטפלת בעניין בצורה דיפרנציאלית ובאופן חוצה מגזרים, כך שיש לאוכלוסיות החלשות יתרון גדול יותר, היא חשובה בפני עצמה. חברה שאינה מטפלת בחסרי הישע שבה אינה ראויה להיקרא חברה. אני ער למצוקת הילדים ולמאבק ההורים בנושא זמן רב ואני בטוח שהיוזמה תאפשר לילדים ולנכדים של כולנו ליהנות מתשומת לב אישית ומליווי חינוכי ראוי יותר כפי שמגיע להם".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, אמר שהוספת הסייעת השנייה והרחבת צוות הגן היא בשורה של ממש להורים ולילדים. "הרשויות המקומיות לוקחות חלק משמעותי בתקצוב הרפורמה על אף שזו אחריותה של המדינה ולו בשל ההבנה כי מדובר במהלך חינוכי הכרחי וחשוב שיסייע בראש ובראשונה להורים ולמשפחות צעירות, ויעניק לכל ילד בישראל את היחס המגיע לו". לדבריו, "זו סנונית ראשונה לרפורמות נוספות שאותן מוביל מרכז השלטון מקומי ובהן צמצום הצפיפות בכיתות". פגישת עבודה בנושא נקבעה מול שר החינוך נפתלי בנט.

לפי התכנית, סייעות שעובדות כיום כסייעות משלימות (מחליפות, ר"ב) יהפכו לקבועות, וכמו כן יועבר תקצוב נוסף לכלל הגנים, גם לגנים שבהם מתחת ל-30 ילדים, שיאפשר רכישת ציוד והחלפת מתקנים מיושנים.

השלב הבא כאמור הוא הרחבת כיתות בבתי ספר. בשלב הראשוני יורחבו כיתות א', על מנת להוריד מספר התלמידים בכיתה ל-32, בהתאם להמלצת הוועדה המקצועית בנושא. "אחרי מספר ישיבות עבודה עם בנט אני מקווה שזה יקרה כבר בשנת הלימודים הקרובה", אמר ביבס.

תגובות

חברי הקואליציה הארצית לשיפור התנאים בגני הילדים אמרו בתגובה כי "תכנית בנט היא אולי צעד בכיוון הנכון, אולם היא בדבר פלסטר על פצע פתוח ומדמם". "חברי הקואליציה חוזרים על דרישתם כפי שנשלחה במכתבם משבוע שעבר וקוראים לשר לאמץ את הסטנדרטים המקצועיים הנדרשים לתקינות התפתחות הילדים בגיל הרך כפי שנקבעו על ידי מיטב המומחים בתחום. אנו חוזרים על דרישתנו לסייעת מקצועית שעברה הכשרה בגני ילדים בהם יש 10 ילדים בני שלוש, התאמת המבנים הקיימים בהתאם לחוזר מנכ"ל והקמת צוות משותף של הורים, גננות וסייעות לבניית תכנית ממשלתית מסודרת לשיפור התנאים בגני הילדים בישראל לטווח הארוך".

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי אבי קמינסקי, אמר כי בכל הקשור למספר התלמידים בכתות הלימוד יש להחיל פתרון ממלכתי כולל שיגובש על ידי אנשי מקצוע ולא אנשי תקציבים. "רק פתרון בסדר גודל לאומי שיהיה לא תלוי ברשויות המקומיות יביא לפתרון מקיף של הנושא. הפתרון צריך להיות בר ביצוע ולא ניתן לשינוי ברשויות חזקות או על ידי הורים בעלי אמצעים. פתרון זה הוא חלק משמעותי מתהליך צמצום הפערים בחברה".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully