וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הסכם שלום יזרים לישראל 123 מיליארד דולר בעשור

מכון המחקר האמריקני RAND בחן את ההשלכות הכלכליות של חמישה תרחישים מדיניים שונים. בעקבות הסכם שלום, צפוי התמ"ג לנפש אצל הפלסטינים לגדול ב-48.8%, אולם במקרה של חזרה לעימות - עתידה ישראל להפסיד 200 מיליארד דולר בעשור

מהומות בשכונת ואדי ג'וז – מזרח ירושלים, 25 ביולי 2014. רויטרס
במקרה של התנגדות אלימה התמ"ג של ישראל יפחת ב-45 מיליארד דולר/רויטרס

מכון המחקר האמריקני RAND פרסם הבוקר (שני) מחקר שבחן את ההשלכות הכלכליות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני במהלך העשור הקרוב. מן המחקר עולה כי הכלכלה הישראלית תוכל להרוויח 123 מיליארד דולר בעשור, אם יאומץ פתרון שתי המדינות לשני עמים. התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לנפש יגדל ב-5.2%, לסכום של 22.8 מיליארד דולר בשנת 2024. הפלסטינים, מנגד, ירוויחו 50 מיליארד דולר בעשור, אך לנוכח גודלה של הכלכלה הפלסטינית העלייה היחסית בכוחם הכלכלי תהיה גבוהה יותר. התמ"ג לנפש יגדל ב-48.8%, לסכום של 9.7 מיליארד דולר.

פתרון שתי המדינות הוא רק אחד מבין חמישה תרחישים מדיניים שונים שאותם בחנו החוקרים. התרחיש השני שאותו בדקו החוקרים הוא חזרה לעימות בין ישראל לפלסטינים. תרחיש כזה ייצור השפעה שלילית במיוחד על הכלכלה הישראלית והפלסטינית. התמ"ג של ישראל ב-2024 יפחת ב-45 מיליארד דולר ביחס להיום, דבר שמהווה ירידה של 10.3% - וירידה של כ-200 מיליארד דולר בעשור. התמ"ג של הפלסטינים יפחת ב-9.1 מיליארד דולר, מה שמבטא ירידה של 45.7% - וירידה של כ-60 מיליארד דולר בעשור.

עוד בוואלה!NEWS:
בקרוב: רכיבה על אופניים חשמליים - רק ברישיון
ניפץ מחשב בסניף סלקום כשרצה להתנתק - ולא יישא באחריות
מרצה באוניברסיטה העברית הורחק עקב תלונה על הטרדה מינית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תרחיש נוסף הוא התנגדות פלסטינית בלתי אלימה, שבמסגרתו יפעילו הפלסטינים על ישראל לחץ כלכלי בשיתוף עם גורמים בינלאומיים. במקרה כזה, התמ"ג של ישראל ירד ב-3.4%, דהיינו פחות 15 מיליארד דולר ביחס להיום. התמ"ג של הפלסטינים ירד ב-12%, דהיינו פחות 2.4 מיליארד דולר.

שני תרחישים נוספים שבחנו החוקרים הם נסיגה חד-צדדית של ישראל מהשטחים או נסיגה מתואמת. במקרה של נסיגה לא מתואמת, התמ"ג של ישראל ירד ב-0.9%, כלומר ארבעה מיליארד דולר ביחס למצב כיום, ואילו התמ"ג של הפלסטינים ירד ב-0.5%, פחות ממאה מיליון דולר. נסיגה מתואמת משטחי הגדה תהיה בעלת השלכות זניחות על הכלכלה הישראלית, אך תביא לעלייה של 6.9% בתמ"ג של הפלסטינים, נתון שמשקף עלייה של 1.5 מיליארד דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"פתרון שתי המדינות מוביל לתוצאות הכלכליות הטובות ביותר"

ככלל, הדבר הבולט שעולה מתוך קריאה בנתוני המחקר, הוא כי ההזדמנויות כלכליות שיצמחו או יוחמצו בעקבות כל אחד מהתרחישים, עולות פי כמה בהשפעתן הכלכלית על ההוצאות הישירות של הסדר כזה או אחר.

"פתרון שתי המדינות מוביל לתוצאות הכלכליות הטובות ביותר, בפער משמעותי, הן עבור הישראלים והן עבור הפלסטינים", אמר צ'רלס רייס, מוביל שותף של המחקר וסגן נשיא של מכון RAND. "בעשור, הישראלי הממוצע יראה עלייה בהכנסה של בערך 2,200 דולר לעומת רווח של אלף דולר אצל הפלסטינים, בהשוואה לתחזיות שלנו לגבי המשך המגמות הנוכחיות. אבל זה מסתכם רק ב-5 אחוזים עבור הישראלי הממוצע, לעומת 36% אצל הפלסטיני הממוצע. המשמעות היא שלישראלים יש תמריץ כלכלי נמוך בהרבה, ולפלסטינים יש תמריץ גבוה בהרבה, להתקדם לעבר שלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully