וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוטובוס החברתי שייקח אתכם לים של תל אביב בשבת

6.6.2015 / 15:15

האגודה השיתופית "ואף על פי כן" השיקה היום את הקו "נוע תנוע", שאוסף את חבריה מרמת גן, גבעתיים ותל אביב ונותן מענה לסטטוס-קוו. "מקווים לעשות זאת עד שהמדינה תתערב". וכמה תעלה הנסיעה?

צילום: דוד קורן עריכה: מתן חדד

בשנים האחרונות נעשו לא מעט ניסיונות לשנות את הסכם הסטטוס קוו, שלפיו לא יינתן רישיון להפעיל אוטובוס ציבורי בימי מנוחה. מי שהחליטו לנסות ולפרוץ את המחסום הם חברי האגודה השיתופית "ואף על פי כן", שהפעילו היום (שבת) קו אוטובוס חברתי הפועל באזור גוש דן. "'נוע תנועה' הוא קו אוטובוס שלוקח אותך מרמת גן, גבעתיים ותל אביב לים ובחזרה, ומאפשר לצאת ולבקר חברים ולבלות. הקו פועל בין השעות 09:00 בבוקר ועד 19:00 בערב. היציאה האחרונה בשש בערב", סיפר רועי שוורץ-תיכון, ממקימי האגודה.

לדברי שוורץ-תיכון, האגודה נוסדה בזריזות, והקהל מגיב בהתלהבות. "הקמנו אותה, שלחנו את המסמכים לפני חודש וחצי ולפני שלושה ימים קיבלנו תשובה", סיפר. "עדיין לא הייתה היענות גדולה וזה בסדר גמור, לזה אנחנו מצפים, אבל מה שכן, תוך כמה שעות קיבלנו 500 לייקים בפייסבוק ועכשיו אנחנו כבר על אלף ושואלים אותנו מלא שאלות".

עוד בוואלה חדשות:
"משפילים אותנו": האנשים השקופים שחיים מתחת לקו העוני
ח"כ גפני מקדם הפעלת "אינטרנט כשר" במשרדי הממשלה
כך קבינט הדיור מאיים על פנינת הטבע של ירושלים

יוזמה אזרחית לקו תחבורה ציבורית בשבת, רמת גן, יוני 2015. ניב אהרונסון
"אנחנו פועלים במסגרת שמאפשרת את הסטטוס קוו"/ניב אהרונסון

"אנחנו פועלים במסגרת שמאפשרת את הסטטוס קוו, ואנחנו כאן כדי להישאר כחלק מהסטטוס קוו ולענות על הצורך עד שהמדינה תענה עליו, בתקווה בקרוב", הוסיף. "שר התחבורה ישראל כץ הוא שר תחבורה מצוין, אבל הוא לא פועל למען תחבורה ציבורית ופה אנחנו נכנסים לתמונה".

לדבריו, נוצר שמצב שבו אנשים פרטיים נאלצים לסייע. "זה קורה בכל מדינה בעולם, אבל פה זה קצת יותר חמור", אמר שוורץ-תיכון. "מה שכן, לימדו אותי דבר אחד בטירונות: כששואלים מי מתנדב, כולם מרימים ידיים. אז החלטתי להרים את היד, ואפילו בתור חיפאי שבא לעשות תחבורה ציבורית למתגוררים בגוש דן".

לקריאה נוספת:

כץ: מי שדורש תחבורה ציבורית בשבת מייצג לרוב עמותות שמאל

לכתבה המלאה
יוזמה אזרחית לקו תחבורה ציבורית בשבת, רמת גן, יוני 2015. ניב אהרונסון
מימן את הפרויקט עם מענק השחרור מהצבא. מקים האגודה, רועי שוורץ-תיכון, היום/ניב אהרונסון

שוורץ-תיכון הסביר: "אני מממן את הפרויקט כהלוואה לאגודה השיתופית, כשבהמשך חברי האגודה ישתתפו בהוצאות. בעצם אני משתמש במשאבים שלי כמו המשכורת הצבאית, מענק שחרור, כסף שאני מוסיף, כהלוואה, וברגע שנצליח אז ההלוואה תחזור אליי, ללא ריבית כמובן".

לדבריו, רק חברי אגודה יוכלו לעלות על הקו. "הנסיעות מתבצעות בחינם בחודש הראשון", הוסיף. "החל מחודש יולי כל חבר אגודה זכאי לשתי נסיעות ללא השתתפות. אחרי שתי הנסיעות הוא ישתתף בהוצאות – תשעה שקלים עבור כל נסיעה שייעשה".

שוורץ-תיכון מדגיש כי קו "נו תנוע" הוא בבחינת תחבורה פרטית ושיתופית. "כדי לקחת חלק במיזם, צריך להירשם לאגודה בטופס שהעלנו לאתר ואחרי שהוא נרשם הוא מוזמן לעלות אלינו להשתמש באפליקציה בשם 'הופ-און', אפליקציה של חברת סטארט-אפ ישראלית, שבעצם מאפשרת לך להשתתף בהוצאות לנסיעות", אמר.

"השקנו את טופס ההצטרפות אתמול ב-22:45 בלילה, ולכן לא ציפינו שיהיו יותר מדי נוסעים", סיפר על הנסיעה היום. "עשינו את זה בין היתר כדי שיהיה לנו קצת רוגע בהתחלה. אנחנו פה כדי להישאר ורצינו שאת הנסיעות הראשונות נעבור באופן רגוע".

יוזמה אזרחית לקו תחבורה ציבורית בשבת, רמת גן, יוני 2015. ניב אהרונסון
"בחודש הראשון הנסיעות בחינם". קו "נוע תנוע", היום/ניב אהרונסון

פרויקט דומה, "שבוס" שמו, יצא לדרך בירושלים בחודש שעבר. במסגרת המיזם להפעלת תחבורה בשבת בירושלים, פעלו שלושה מיניבוסים, וכ-150 איש נהנו מהשירות. מאחורי הפרויקט עמדה האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים, וכמו אצל אחותה הקטנה מגוש דן, הפתרון מוצע בשלב זה לחבריה בלבד. המיניבוסים הראשונים יצאו בשישי משכונת נווה יעקב והמשיכו דרך פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, מרכז העיר ומרכזי הבילוי. משם המשיכו לעמק רפאים, קריית יובל ובית הכרם. המסלול ארך כשעה. בהמשך שוקלים יוזמי הפרויקט להרחיבו גם לשכונות נוספות בבירה.

פפה אללו, יו"ר הסיעה המשותפת של מרצ, העבודה והתנועה הירוקה בירושלים ומיוזמי הרעיון, סיפר כי היוזמה יצאה לדרך לאחר בדיקת היתכנותה. "אנחנו עובדים על הפרויקט הזה כבר שנה", סיפר. "על מנת שלא ליפול בבעיה כלכלית או משפטית, הדבר נבדק היטב על ידי אנשי מקצוע. רק לאחר שבחנו זאת היטב, ובדקנו שאנחנו בסדר, יצאנו לדרך".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully