וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ לוול סטריט ג'ורנל: יש להאריך את שיחות הגרעין

לקראת תאריך היעד להסכם סופי על תכנית הגרעין של טהראן, שר האנרגיה טוען שהוא סובל מפרצות רבות, שאותן עשויה איראן לנצל לרעה, אם בכוונתה להפוך למעצמה גרעינית: "עבור ישראל זה עניין קיומי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(איראן מקשיחה עמדות: "לא נאפשר אפילו גישה מוגבלת למתקני צבא")

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, קרא אתמול (שישי) מעל דפי עיתון "וול סטריט ג'ורנל" לממשל האמריקני להאריך את שיחות הגרעין מעבר לתאריך היעד של 30 ביוני כדי להשיג הסכם יותר טוב. "אם צריך להאריך את השיחות בפעם השלישית או הרביעית, זה עדיין יותר טוב מלחתום על הסכם שאינו מוכן", אמר בריאיון שקיים בוושינגטון.

לטענתו, ישראל מאמינה שישנן פרצות רבות בהסכם המסתמן בין איראן למעצמות. החשש בירושלים הוא כי טהראן תנסה לנצל אותן לרעה, בדרכה להפוך לכאורה למעצמה גרעינית.

עוד בנושא:
ישראל מחתה - וארה"ב דחתה מסמך הנוגע לפירוז מנשק גרעיני
איראן מקשיחה עמדות: "לא נאפשר אפילו גישה מוגבלת למתקני צבא"
לקראת הדד-ליין: איראן מדווחת על "התקדמות חשובה" בשיחות

שר האנרגיה יובל שטייניץ, מלון הילטון תל אביב, מאי 2015. דרור עינב
"מצפים שישראל תסתיר את חילוקי הדעות ותשמור על שתיקה". יובל שטייניץ בחודש שעבר/דרור עינב

שטייניץ שוהה בווגינשטון על מנת להיפגש עם בכירים אמריקנים המעורבים בשיחות עם איראן, בהם שר האוצר ג'ייקוב לו, שעמו נפגש בשישי, ומקבילו האמריקני ארנסט מוניץ, שנושא תפקיד בכיר בשיחות הגרעין.

שטייניץ הזהיר כי הנוסח המתגבש של ההסכם כולל תנאים שיאפשרו לאיראן בסופו של דבר להמשיך לקיים מחקרים ולפתח מכונות מתקדמות יותר להעשרת אורניום. לדבריו, אין מספיק ערבויות לכך שההסכם המוצע יבטיח שאיראן תאפשר גישה בזמן אמת לפקחים בינלאומיים לאתרי גרעין ואתרים צבאיים.

אולם בכירים אמריקנים אמרו בימים האחרונים כי ממשל אובמה לא מעוניין בהארכה נוספת של תאריך היעד. "כמו שאמרנו, אנחנו ממוקדים ב-30 ביוני, כתאריך ההגעה להסכם מקיף", אמרה אתמול מארי הארף, דוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית. "כמו שאמרנו תמיד, לא נקבל שום דבר שהוא פחות מהסכם טוב שעונה על מטרותינו".

ברק אובמה אירח את אלופי ליגת הבייסבול, הבית הלבן, יוני 2015. רויטרס
לא ייפגש עם נתניהו. ברק אובמה, השבוע/רויטרס

הארף שידרה אופטימיות והדגישה כי אין סיבה שהנושאים השנויים במחלוקת לא ייפתרו עד 30 ביוני. "זה מה שהצוות שלנו, שכולל מומחי סנקציות וגרעין, עושה", אמרה.

שטייניץ הסביר כי ישראל לא תשתיק את הביקורת על ההסכם המתגבש, שיכול, לדבריו, לערער את הביטחון הלאומי של ישראל באופן משמעותי. "רבים מצפים שישראל תסתיר את חילוקי הדעות ותשמור על שתיקה", אמר, "אך עבורנו זה עלול להיות עניין קיומי". במטרה להימנע ממאבקים פומביים נוספים, הבהיר הבית הלבן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הנשיא ברק אובמה לא ייפגש עמו לפני 30 ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully