וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הדד-ליין: איראן מדווחת על "התקדמות חשובה" בשיחות

סגן שר החוץ עראק'צי מסר עם חידוש סבב השיחות בווינה כי טהראן והמעצמות התקרבו. עם זאת, הוא הבהיר כי נותרו עדיין מחלוקות סביב נספחי ההסכם הסופי, שעליו הצדדים אמורים לחתום עד 30 ביוני

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, אמר היום (חמישי) כי חלה "התקדמות חשובה" בשיחות בין טהראן לשש המעצמות על תכנית הגרעין של ארצו. עם זאת, הוא הבהיר כי עדיין נותרו פערים לגבי נספחי ההסכם, שעליהם ממשיכים הצדדים לדון. עראקצ'י הגיע היום לווינה, שם ייערך סבב שיחות נוסף בין הצדדים. תאריך היעד להסכם הקבוע 30 ביוני, אולם ייתכן שהוא יתארך בהתאם להתקדמות במשא ומתן.

"רשמנו התקדמות חשובה בנושא ההסכם הסופי, אולם פחות בנושא נספחי ההסכם, ולכן יש עוד עבודה לעשות", אמר עראקצ'י, שעומד גם בראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות הגרעין, עם הגעתו לבירת אוסטריה. הוא הבהיר כי הגעה להסכם סופי תהיה "קשה ומסובכת". לדבריו, "הנקודות נקבעות במסגרת ההבנות (שהושגו באפריל) של הסכם הקבע".

שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – מנסות להגיע להסכם שיבטיח כי טהראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני באמצעות צמצום מאגר האורניום המועשר שברשותה והטלת פיקוח הדוק על חלק מאתרי הגרעין. בסבב השיחות שהתקיים בסוף השבוע האחרון בז'נבה נכשלו הצדדים בניסיון לגשר על הפערים, בעיקר בסוגיית הפיקוח אחרי מתקנים צבאיים באיראן. טהראן שוללת מכל וכל אפשרות שבה צוותים של האו"ם יתחקרו מדעני גרעין איראנים או יבקרו בבסיסים.

פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, פברואר/רויטרס

אתמול הבהירה ארצות הברית כי היא מצפה מאיראן להפחית את מאגר האורניום המעושר ברמה נמוכה שלה לכמות הנדרשת לפי הסכם המסגרת עד 30 ביוני. ממחלקת המדינה נמסר עוד כי אם טהראן לא תעמוד בכך, הדבר יהווה "בעיה" בהגעה להסכם קבע.

"אם הם לא יעמדו בכך, זאת תהיה בעיה", מסרה דוברת מחלקת המדינה מארי הארף בתדרוך היומי לעיתונים. היא הוסיפה כי עד כה האיראנים תמיד עמדו ברמות שהוגדרו במסגרת ההסכם שנחתם בנובמבר 2013. "אנחנו מצפים מהם לעמוד בכך". לפי ההסכם, בכל שישה חודשים איראן צריכה לצמצם את מאגר האורניום המועשר ברמה של עד 5% עד למקסימום של 7,650 ק"ג.

לפי הדוח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לאיראן יש כעת 8,741.7 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה. ברמה גבוהה יותר עלול האורניום המועשר לשמש דלק עבור נשק גרעיני. לפי ההבנות שהושגו בלוזאן ב-2 באפריל, כמות האורניום שברשות איראן צריכה להצטמצם עד ל-300 ק"ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully