וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "אסד מסייע לדאעש"; נפתחה ועידת הקואליציה העולמית

ערב הוועידה של חברות הקואליציה נגד "המדינה האיסלאמית" בפריז, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית הבהירה: "אסד איבד כל לגיטימציה". עיראק: "אנחנו נכונים להקריב, אבל הקואליציה חייבת לתמוך בנו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

"בשאר אסד איבד כל לגיטימציה, והוא לעולם לא יהיה שותף אפקטיבי בלחימה בטרור" – כך אמרה אמש (שני) דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, בתדרוך לעיתונאים. הביקורת החריפה מצד וושינגטון מגיעה על רקע פתיחתה היום של ועידה בינלאומית בפריז בהשתתפות שרי החוץ של 20 מדינות, במטרה לקבוע אסטרטגיה בינלאומית להתמודדות עם המשבר המתמשך בסוריה ועם פעילות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק.

בניגוד לטענה בדמשק, לפיה משטרו של אסד פועל למיגור פעילות דאעש במדינה, הארף טענה כי "השלטון נמנע מלפעול באזורים שבשליטת דאעש. בנוסף, קיבלנו דיווחים כי המשטר מבצע תקיפות אוויריות שמסייעות לדאעש בחאלב, ומסייע לארגון לתקוף את האוכלוסייה הסורית". לדבריה, "אין כלי גיוס טוב יותר לדאעש מאשר הברוטאליות של משטר אסד. לא רק שהוא לא רוצה להשתמש בכוחותיו כדי לעקור את מעוזי דאעש בסוריה, אלא להיפך, הוא מעוניין לחזק את עמדת הארגון בגלל סיבות ציניות".

עוד בוואלה חדשות:
מדמם וחבול, אך עד כמה באמת קרובה קריסתו של אסד?
מתקרבים לגבול: דאעש כבש אזורים בצפון סוריה הסמוכים לטורקיה
דאעש פוצץ את "כלא האימים" של משטר אסד בתדמור

לחימה בין כוחות המורדים לכוחות דאעש באזור חאלב, סוריה, יוני 2015. רויטרס
לחימה בין כוחות המורדים לדאעש באזור חאלב, אתמול/רויטרס

בפתח הוועידה הבינלאומית בפריז, המדינות השותפות לקואליציה העולמית בהובלת ארצות הברית נגד "המדינה האיסלאמית" מסרו הצהרה משותפת הקוראת "לפתוח במהירות בתהליך פוליטי כן ומקיף, בתיווך האו"ם", לסיום המשבר בסוריה. עם זאת, המשטר בדמשק סירב פעמים רבות להצעות שקראו להחלפתו של אסד בראשות המדינה, במטרה להביא לקצה של מלחמת האזרחים.

"אנחנו זקוקים לכל התמיכה שבעולם – אך לא מקבלים אותה"

"הם הביאו מאות לוחמים חדשים, לוחמים זרים, מוכשרים יותר ומחומשים היטב"

במרכז הוועידה עומד המאמץ העיראקי להשיב את השליטה על מחוז אנבאר המערבי ועל בירתו רמאדי. כמו כן, הנציגים ידונו בצעדים למניעת הצטרפות לוחמים זרים ל"מדינה האיסלאמית", פגיעה כלכלית בארגון ומיגור מערך הגיוס באינטרנט. ראש ממשלת עיראק חיידר עבאדי טען כי "זרם הלוחמים הזרים" לארגון לא מפסיק, ולהערכתו יש כעת רוב לזרים בשורות הארגון.

"הם הביאו מאות לוחמים חדשים, לוחמים זרים, מוכשרים יותר ומחומשים היטב", אמר עבאדי בפתח הוועידה. "מדובר בארגון רב-לאומי. אנחנו זקוקים לכל התמיכה שבעולם, לכל המודיעין – ואנחנו לא מקבלים את זה. אנחנו נכונים להקריב במאבק נגד דאעש, אבל הקואליציה הבינלאומית חייבת לתמוך בנו".

שר החוץ של צרפת לורן פביוס הודה כי "ברור שהמאבק בדאעש הוא ארוך טווח, אך אנחנו מחויבים לכך לחלוטין". אנתוני בלינקן, סגנו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שנעדר מהוועידה בשל פציעה, הבטיח את תמיכתה של וושינגטון למאמצי הקואליציה, והוסיף כי התכנית העיראקית לכיבוש מחדש של האזורים שנפלו לידי דאעש היא "תכנית טובה, צבאית ופוליטית".

"טהראן לא שכחה את מחויבותה המוסרית לממשל הסורי"

למרות תפקידה המרכזי בלחימה בשטח נגד כוחות "המדינה האיסלאמית", איראן אינה חלק מהקואליציה הבינלאומית ולכן גם לא השתתפה בוועידה. כלי התקשורת האיראניים פרסמו היום את דבריו של הנשיא חסן רוחאני, שהבטיח כי "האומה האיראנית והממשלה יישארו לצדה של האומה הסורית והממשלה עד לסוף הדרך".

נשיא סוריה בשאר אסד עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. ינואר 2014. רויטרס
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף עם אסד/רויטרס

"טהראן לא שכחה את מחויבותה המוסרית לסוריה, ותמשיך לסייע לממשלה הסורית ולתמוך בה בדרכה שלה", הוסיף רוחאני. הממשל האיראני תמך במשטר הסורי עוד לפני פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011, והתמיכה האיראנית לאסד נותרה בעינה, למרות השינויים הרבים שעברו על האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully