וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק על חיזבאללה: "מעולם לא התמודדנו עם מאה אלף טילים"

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר התייחס לאיום מצפון, באירוע לציון 30 שנה להיערכות צה"ל ברצועת הביטחון: "כשהרקטות מדויקות, זה דבר אחר לחלוטין". על חמאס: "לצעדים שלנו היה משקל ביצירתו"

צילום: יותם רונן; עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס אתמול (שני) לאיום שנשקף מצד חיזבאללה במסגרת אירוע לציון 30 שנה להיערכות צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון. ברק, שנאם באוניברסיטת תל אביב, טען כי מעולם "לא התמודדנו עם מאה אלף רקטות ועוד לא התחלנו להתמודד עם עניין הדיוק שלהן". לדבריו, כשהרקטות מדויקות, זה לא יותר מאותו דבר, זה דבר אחר לחלוטין". לפני כ-15 שנה, בזמן שכיהן כראש הממשלה, הורה ברק על הנסיגה מדרום לבנון.

"חלק מהתרבות שלנו לא נמצאת רק בתודעה של המפקדים, אלא במסורת הפוליטית של ישראל", אמר ברק, שהיה בעבר גם שר הביטחון והרמטכ"ל. "כבר הכריחו אותך לקחת משהו, תחשוב פעמיים לפני שאתה עוזב אותו. בשום שלב לא התכוונו לנטוע עץ שם. צריך היה כל הזמן לשאול את מה הדבר הזה משרת? מראש זה היה מיועד לביטחון. הרוחב של אזור הביטחון לא הספיק להגן על היישובים אפילו מפני רקטות קצרות הטווח. לכן, היה צריך לשאול למה בדיוק אנחנו שם", הגן ברק על ההחלטה שלו.

עוד בוואלה חדשות:
מדמם וחבול, אך עד כמה באמת קרובה קריסתו של אסד?
דיווח: הלבנוני שחשוד בתכנון פיגוע בקפריסין התאמן באיראן
גורם מדיני: "חיזבאללה נערך לפיגועים נגד יהודים באירופה"

ברק: עוד לא התמודדנו אף פעם באמת עם 100 אלף רקטות. יותם רונן
"היה צריך לשאול למה בדיוק אנחנו שם". ברק, אתמול/יותם רונן

"היה מצב של אי-בהירות בדרג המדיני וכשכל פעם שמישהו שאל למה אנחנו לא זזים משם, אז התשובה היא: 'זה לא עניינכם, זה הדרג המדיני'", המשיך ראש הממשלה לשעבר. "מצד אחד, כשיש לחץ, אי-אפשר להעלות את ההצעה הזו כי לא משנים סדרים והיערכויות בזמן לחץ. מצד שני, כשאין לחץ, גם לא מעלים דבר לדיון כי אין צורך ואין לחץ. מה הלקחים שאפשר לקחת לימינו אלה? לקח אחד הוא לחשוב מראש גם מה נכון וגם מה טוב. ממשלה לא אמורה למצוא את עצמה במלחמה מבלי שהיא ידעה שהיא יוצאת למלחמה. ככה לא מתנהגת ממשלה", הדגיש. "הלקח השני הוא לשמור על פתיחות מחשבתית ועל התעוזה לשנות. כל כמה שנים מוכרחים להעמיד לבחינה את כל הנחות היסוד. זה לא פשוט וצריך להתנתק מיוקרה שמתחברת להחלטות ולאינרציה שאתה נמצא בתוכה. צריך תמיד לקחת בחשבון תוצאות בלתי-צפויות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – ביירות 19 במאי 2015. רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/רויטרס

ברק הוסיף: "מי שזוכר את נסיבות הקמתו של חמאס, ימצא שם, בין היתר, משקל מסוים להחלטות שלנו. אנחנו לא הגורם שיצר את החמאס, אבל לצעדים שלנו היה משקל". לדבריו, "גם בעניין חיזבאללה, ההתנהגות שלנו תורמת וצריך לקחת הכל בחשבון. המציאות היא לא דטרמיניסטית. גם ההחלטות שלנו משפיעות. היריב שלנו הוא רציני, אין לנו מקום לשביעות רצון בשום חזית. אסור לנו להיות מרוצים ולהניח כמובנת מאליה את עליונותינו, שכביכול נתונה מהשמיים. העליונות היא תוצאה של עבודה רצינית. עוד לא התמודדנו באמת עם מאה אלף רקטות, ועוד לא התחלנו להתמודד עם עניין הדיוק שלהן. כשהרקטות מדויקות, זה לא יותר מאותו דבר. זה דבר אחר לחלוטין".

עוד הוסיף ברק כי "למדינה אין ברירה, אלא להסיק מסקנות. אי-אפשר להתמודד עם האתגר הזה על ידי פריסת כוחות בכל המקומות, שמהם אפשר לירות טילים. 'כיפת ברזל' ו'שרביט קסמים' הם פרויקטים יקרים מאד וארוכי-טווח. אין שיעור לערך של הבטחת הביטחון ואין שיעור לטלטלה שיכולה לקרות כאשר יתברר שלא נערכנו ולא הבנו את הדחיפות של האתגרים, כמו את הצורך לתרגם חשיבה בהירה למסקנות, ונמצא את עצמנו הולכים שלא בנינוחות למקלטים כמו שהיה ב'צוק איתן'. את הדברים האלה צריך לעשות במהירות עכשיו, ולא לחכות. רק צה"ל חזק יבטיח את הביטחון הפיזי של מדינת ישראל. כמו שכלכלה חזקה, חברה חזקה ויחסים נכונים עם ארצות הברית יבטיחו את יתר הממדים של הביטחון. צריך לשלב בין צעדים עם אופי מדיני לצעדים עם אופי צבאי. לכל הדברים האלה דרושה מנהיגות חדה ובהירה, שלא חוששת להסתכל למציאות בעיניים ולזהות מה צריך לעשות. אחר כך ללכת ופשוט לעשות את זה".

(עדכון ראשון: 22:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully