וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי וזריף נפגשו בז'נבה; איראן: לא נאפשר גישה לאתרים צבאיים

30.5.2015 / 12:32

שר החוץ האמריקני ומקבילו מאיראן נועדו חודש לפני תאריך היעד, במטרה לגשר על הפערים. המחלוקות העיקריות: קצב הסרת הסנקציות ופיקוח על מתקני הצבא. "סבב השיחות המשמעותי ביותר מאז הושגו ההבנות באפריל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש היום (שבת) במשך שש שעות עם מקבילו מאיראן מוחמד ג'וואד זריף בז'נבה שבשוויץ במסגרת השיחות על הסכם הגרעין עם איראן. "שר החוץ קרי ומקבילו זריף, ביחד עם צוותיהם, ניהלו דיון יסודי ומקיף על כך הנושאים הנוגעים למשא ומתן", אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקנית, מבלי לתת פרטים נוספים. לצדדים נותר חודש להגיע להסכם וצוותים משתי המדינות צפויים להמשיך ולדון בפרטי ההסכם הסופי היום ומחר.

המחלוקות העיקריות בין הצדדים נוגעות לזמן שיעבור מרגע חתימת ההסכם ועד להסרת הסנקציות וכן לפיקוח על מתקנים צבאיים באיראן, כשסגן שר החוץ האירני כבר הדגיש היום כי הדרישה האחרונה לא תתקבל.

שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
שיחות הגרעין בלוזאן בחודש מרץ/רויטרס

גורמים המעורים בשיחות טוענים כי סבב השיחות הנוכחי הוא המשמעותי ביותר מאז הגיעה טהראן להבנות עם שש המעצמות בחודש אפריל אחרי משא ומתן ממושך בלוזאן. עם זאת, המתווה שהושג בין הצדדים הותיר שאלות רבות ודיונים שהתקיימו מאז ועסקו בסוגיות הטכניות טרם הניבו התקדמות ניכרת.

המעצמות - ארצות הברית, סין, רוסיה, בריטניה, צרפת וגרמניה - סבורות כי ההבנות יצליחו להגביל את יכולתה הגרעינית של איראן, כך שהיא תזדקק לשנה כדי לייצר פצצת אטום. עם זאת, הן עדיין לא הגיעו לנוסחה שתבטיח כי טהראן תציית למגבלות שיוטלו עליה.

עוד בנושא - הגרעין האיראני:
צרפת: "לא נקבל הסכם עם איראן ללא פיקוח על מתקני צבא"
גרמניה: "הסנקציות נגד איראן לא יוסרו לפני 2016, במקרה הטוב"
איראן: "הושלמו בהצלחה המגעים להעברת S-300 מרוסיה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארה"ב ברק אובמה, מרץ 2015. AP
ארצות הברית נחושה להגיע להסכם גרעין עד סף החודש. הנשיא אובמה/AP

גורמים בכירים במחלקת המדינה אמרו לפני תחילת הפגישה כי המחלוקות העמוקות ביותר קשורות לשקיפות ולגישה שאיראן תאפשר לפקחים וכן להסרת הסנקציות. הם ציינו כי השבועות שחלפו מאז ההבנות שהושגו בין הצדדים ב-2 באפריל היו קשים, אולם מאז הצליחו הדיפלומטים והמומחים הטכניים של שני הצדדים ל"שוב למסלול". כמו כן, הם הדגישו כי ארצות הברית נותרה נחושה להגיע להסכם מקיף עד סוף חודש יוני.

בתוך כך הבהיר סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, כי טהראן לא תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבצע "בדיקות באתרים צבאיים" ולחקור מדענים במסגרת הסכם הגרעין. ערקאצ'י אמר את הדברים ברשת הטלוויזיה הממלכתית זמן קצר לפני שהחלה הפגישה של זריף וקרי. לדבריו, בהסכם קיימת הבחנה בין פיקוח בינלאומי לגישה לאתרים צבאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully