וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהחיוך של אסי אבוטבול נמחק: החקירה ששינתה את כללי המשחק

29.5.2015 / 0:10

חדירת המשטרה לארגוני הפשיעה זעזעה את שורותיהם, פגעה באמון בין החברים - ויותר מכל יצרה מאזן אימה חדש. בעקבות פרשה 512 וגל המעצרים עסוקים כעת בעולם התחתון במגננה, אבל האם זה עלול ליצור דור עברייני מסוכן יותר?

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(הארכת מעצרו של אסי אבוטבול, יום שלישי)

מי שהגיע ביום שני לבית המשפט בראשון לציון יכול היה לראות את המצוקה שבה נמצא אסי אבוטבול. החיוך של מי שהיה מבכירי העבריינים בישראל, וכעת חשוד בשלושה מעשי רצח - נמחק. במקומו התמלאו פניו במבט מודאג. ימים ספורים אחרי ניסיון ההתאבדות, גופו שידר לחץ ומתח. הוא לא לבד בתחושה הזאת. בשונה מתיקים אחרים, נדמה שהתהודה שיצרה פרשה 512 חלחלה לבכירי העבריינים. רבים מבין 65 העצורים בפרשה שהובאו לדיון בהארכת מעצרם נראו פחות זחוחים מבדרך כלל, פחות מאמינים בכוחם.

גם המראות הקבועים של "חיילים" שמלווים עצורים מארגוני פשיעה במסדרונות בתי המשפט לא נראו כמעט בשבועיים האחרונים. הפעם התייצבו העצורים כמעט לבדם. עוד מוקדם לקבוע מה יהיו תוצאות 40 תיקי החקירה בפרשה 512, כמה כתבי אישום יוגשו וכמה עבריינים בכירים יגיעו לכלא, אם בכלל, אבל כבר עכשיו אפשר לומר כי הפרשה מהווה ללא ספק חקירה אסטרטגית שמשנה את כללי המשחק בין המשטרה לבין עולם הפשע.

עוד בנושא
אחרי גל המעצרים בעולם התחתון: תאי ההפרדה בשב"ס מלאים
"איש ביצוע, אלים במיוחד": ניסים אלפרון, מותג הפשיעה הראשון
"אסי ופרנסואה ניסו להשיג הכול באלימות – וזה התפוצץ להם בפנים"

הארכת מעצר לאסי אבוטבול, בית משפט השלום ראשון לציון, מאי 2015. מגד גוזני
החיוך נמחק. אבוטבול בבית המשפט/מגד גוזני

העובדה שהמשטרה הצליחה לאחרונה לחדור לתוך ארגוני הפשע, לא רק בפרשה זו אלא גם בתיק נגד ארגון הפשיעה של האחים מוסלי שהביא לכדי כתבי אישום, זעזעה משהו בעולם התחתון. החדירה לארגונים בצורה של גיוס עדי מדינה משנה מקצה לקצה את תפקודם ה"תקין". היא פוגעת באמון בין החברים ויוצרת מאזן אימה פנימי שעשוי להביא לכדי השבתה יזומה של הפעילות לטובת עיסוק במגננה פנימית.

רפורמה בעבודת המודיעין המשטרתי

מדינת ישראל הבינה שצריך לבצע מהלך שובר איזון נגד העבריינים

ראשי העולם התחתון עסוקים בשאלה כיצד קרה שדווקא כעת, אחרי שנים "רדומות", מערכת אכיפת החוק עברה ל-mode תוקפני יותר. ניסיונות התנקשות בזאב רוזנשטיין, והחיסול של העבריין יוני אלזם שאמור היה להעיד נגד חברו בתיק רצח – היוו מבחינת המשטרה "קאזוס בלי", וגררו את ההחלטה הסופית לעלות שלב במלחמה בפשע המאורגן. מדינת ישראל הבינה שצריך לבצע מהלך שובר איזון נגד העבריינים ש"חגגו" ברחובות על חשבון אזרחים תמימים, ועשו כל העולה על רוחם. אלה הובילו להקמת להב 433, לרפורמה בעבודת המודיעין של המשטרה, לשיתוף פעולה עם יחידות משטרה ברחבי העולם ולהקמת הרשות להגנת עדים בישראל.

אלא שגם אם צמרת עולם הפשע, ה"חיילים" והפעילים שעצורים ייכנסו לכלא במסגרת חקירה 512 (וחקירות נוספות שמתנהלות כיום), סביר להניח שיקום דור חדש שיתפוס את מקומם – ושהוא יהיה מתוחכם ואולי נועז יותר. עם זאת, גם דור זה יידע שכללי המשחק השתנו.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: aviash123@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully