וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה דחופה לווינשטיין: "מנע מכירת מרכז קליטת יוצאי אתיופיה"

28.5.2015 / 19:58

ח"כ איציק שמולי פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיפעל נגד מכירת מרכז הקליטה שבמבשרת ציון לידי כרישי נדל"ן. "רב הנסתר על הנגלה. כיצד הועברה קרקע שנתרמה לקליטת עולים לידי חברה פרטית?"

מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
"השטח הועבר מידי הסוכנות, לידי קופת התגמולים והפנסיה שלה, וזאת בלא כל טעם משכנע". מרכז הקליטה במבשרת ציון/טלי מאייר

המאבק בפינוי מתעצם: בעקבות חשיפת וואלה!NEWS בנוגע לחידוש המכרז למכירת הקרקע שעליה ניצב מרכז הקליטה של עולי אתיופיה במבשרת ציון לכרישי נדל"ן – פנה אתמול (רביעי) ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה שינסה למנוע את המהלך השנוי במחלוקת. "(זקוקה) התערבותך הדחופה בהליך מכירת הקרקע", כתב שמולי והוסיף כי מהפרסומים בנושא, כמו גם מפניות שקיבל, עולה כי "רב הנסתר על הנגלה" בהליך המכירה.

במרכז הקליטה, שעומד למכירה, מתגוררים בתנאים לא קלים 1,300 עולים. ב-1980 הועברה הקרקע (שנתרמה לטובת קליטה ועלייה על ידי בני הזוג מייבל ואדוארד באייר מפלורידה) מהסוכנות היהודית לקופת התמלוגים של עובדי הסוכנות בהליך שטיבו לא ברור. הקופה השכירה את המבנים לחברה פרטית "אנקופ גרופ", אשר השכירה אותה למשרד העלייה והקליטה ולסוכנות היהודית. ביום ראשון הקרוב צפוי להיסגר מכרז שפרסמה הקופה למכירת השטח ליזמי נדל"ן - מהלך שעלול להביא לפינויים של העולים מהמרכז ללא חלופת דיור הולמת.

עוד בנושא
"הפקרות": כך זורקת המדינה עולים לרחוב עבור כסף מנדל"ן
1,300 עולים קשיי יום ייזרקו לרחוב?
"לפתוח בחקירה פלילית נגד הסוכנות היהודית"

כל המסמכים למכירת הקרקע, כך עלה מדיונים בבית המשפט, נעלמו באופן מסתורי. במכרז שפורסם, מחיר המינימום שהוגדר ליזמים הוא 250 מיליון שקל, לאחר שלפני כעשור רכשה הסוכנות את הקרקע תמורת 33 מיליון שקל בלבד. הסוכנות מתנערת מאחריות למהלך ומפנה בדרך קבע את השאילתות לקופת הגמל והפנסיה של הסוכנות, כאילו שהייתה גוף נפרד ועצמאי כשהיא עצמה מחזיקה בבעלות משותפת שווה בקופה עם עובדיה.

מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
מרכז הקליטה שעל הפרק/טלי מאייר

במאי 2014 התקיים דיון מיוחד בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת בנושא. "מתוך המידע שנחשף עולה כי הסוכנות היהודית העבירה את הזכות בנכס לקופת הגמל והפנסיה של עובדיה בטענה כי עליה לסגור חוב לקופת הפנסיה של העובדים, תוך שינוי ייעוד הקרקע והדירות", העיר ח"כ שמולי, "גם בדיון עלתה שאלת אופן המכירה והעובדה שלא ניתן לקבל לגביה פרטים".

שמולי הציג במכתבו ליועץ וינשטיין כמה שאלות שאין עליהן תשובה ברורה: כיצד הועברה הקרקע שנתרמה לידי חברה פרטית והאם ההליך נעשה על הוראות רשות מקרקעי ישראל; מדוע הרשות לא מוכנה "לשפוך אור" על הפרשה ולפרסם פרטים אודות המכירה; איך תובטח רווחת השוהים שעומדים בפני פינוי וכן – כיצד כספים שנתרמו משמשים בסופו של יום לכיסוי גירעון בקרן הפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית?

בנושא זה שלחה בתחילת השבוע התנועה לאיכות השלטון פנייה בהולה אל שר האוצר ויו"ר רשות מקרקעי ישראל משה כחלון, וכן אל יו"ר הסוכנות היהודית – נתן שרנסקי - ובו דרשה את התערבותם בבלימת מכירת הקרקע. בפניות צוין כי "התגלה כי השטח הועבר מידי הסוכנות לידי קופת התגמולים והפנסיה שלה, וזאת בלא כל טעם משכנע, לא כל שכן תמורה נאותה, ומטעמים עלומים שנותרו לעת הזו במחשכים. אם לא יפעלו הגורמים האמונים על שמירת קרקעות הציבור, ובראשם רשות מקרקעי ישראל, ייתכן כי נעמוד בפני קטסטרופה, שבה קרקע ציבורית המיועדת לקליטת עלייה עברה לידי יזמי נדל"ן פרטיים, בהליך שטיבו ותקינותו אינם ידועים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"רק ביטול המכרז בגרסתו הנוכחית תמנע את הפגיעה בעולים"

אתמול אמור היה להתקיים דיון בכנסת בשאילתה דחופה בעניין זה, שהגיש ח"כ שמולי, אך שר הקליטה החדש, זאב אלקין, שאמור היה להשיב לשאילתה, הודיע כי לא יוכל להופיע לדיון מטעמים אישיים והדיון נדחה לשבוע הבא, לאחר סגירת המכרז.

גם ח"כ יואל רזבוזוב (ש עתיד) שלח בתחילת השבוע מכתב אל שר האוצר בו דרש את עצירת המכרז. "לפני שנה, כשקיימתי דיונים בוועדת העלייה הקליטה והתפוצות בנושא עתידו של מרכז הקליטה במבשרת ציון עלו סימני שאלה בכל הקשור להעברת הקרקע מהמדינה לגוף פרטי. סימני שאלה חייבו אותי להגיש תלונה במשטרה. כשחקירה זו לא הניבה תוצאות הרגשתי שעדיין לא מסתדרים לי כל פרטי המקרה - איך קרקע ציבורית עוברת לקרן פרטית ועכשיו נמכרת לכל המרבה במחיר? המבנים שקיימים בשטח נתרמו למדינה לצורך מרכז קליטה ולא כדי שמישהו פרטי יתעשר מנדל"ן. לכן, מאז שהתברר לי ששוב נפתח המכרז למכירת השטח, שלחתי מכתבים לשר העלייה והקליטה ולשר האוצר החדשים בכדי שיעצרו את המרכז עד שתברר כשירות המהלכים כולם". לדבריו, "רק ביטול המכרז בגרסתו הנוכחית תמנע את הפגיעה בעולים שגרים במרכז הקליטה ובעולים שיכולים יהיו עוד לגור בו".

תגובת הסוכנות היהודית למכתב של התנועה לאיכות השלטון מגנה למעשה על ההחלטה למכור את הנכס לכרישי נדל"ן על חשבונם של העולים. התגובה נפרשת על פני שלושה עמודים. בעיקרי הדברים נכתב בין היתר כי "הטענה כי עלה חשש כבד ביותר לעניין תקינות הליך קבלת ההחלטות של הגורמים המעורבים, לרבות הסוכנות היהודית, יש בה משום הטחת האשמה חסרת כל בסיס משפטי או אחר... תרומת בני הזוג באייר ז"ל לא הייתה תרומה שיועדה למטרת הקמתו של מרכז הקליטה... בנושא החלטת מועצת מינהל מקרקעי ישראל נמסרה לבית המשפט הבהרה לעניין אי-תחולתה של החלטה זו על העסקה לשינוי היעוד. כל נושא העברת זכויות החכירה בנכס שבו ממוקם מרכז הקליטה במבשרת מן הסוכנות היהודית לקופת הפנסיה נעשה כדין. מהסיבות המתוארות לעיל אין בכוונתה, ואף לא בסמכותה של הסוכנות היהודית, לפעול לעצירת המכירה".

הגופים האחרים מעורבים במכרז בוחרים לפי שעה לשתוק. בלשכת השר אלקין בחרו שלא להגיב לדברים, כפי שבחרו בכתבות קודמות שפורסמו בנושא, כך גם בלשכתו של כחלון.

במשרדו של וינשטיין אישרו שהתקבלה הפנייה, אולם הוסיפו כי זו עדיין בבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully