וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפתוח בחקירה פלילית נגד הסוכנות היהודית"

19.5.2014 / 20:12

חברי כנסת פנו למבקר המדינה ולשר אהרונוביץ' בדרישה לעצור הפינוי של כ-1,300 עולים מאתיופיה ממרכז קליטה במבשרת, בעקבות מכירת הקרקע לכרישי נדל"ן. "חמור יותר מהולילנד"

מרכז קליטה לאתיופים במבשרת ציון. מאי 2014. נועם מושקוביץ
דיירי מרכז הקליטה במבשרת ציון/נועם מושקוביץ

סערה סביב מכירת הקרקע של מרכז הקליטה לעולי אתיופיה במבשרת ציון: בדיון דחוף שהתקיים היום (שני) בוועדת העלייה והקליטה קראו חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה לפתוח בחקירה נגד הסוכנות היהודית. יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יואל רזבוזוב, ח"כית פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), ח"כ איציק שמולי (העבודה), ח"כ ניסים זאב (ש"ס) וח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) דרשו לפתוח בחקירה בגין התנהלות המכרז למכירת הקרקע שעליה יושב מרכז הקליטה של הסוכנות לכרישי נדל"ן.

בעקבות מכירת הנכס, המאכלס כ-1,300 עולי קשי יום מאתיופיה, צוו העולים לפנות את מרכז הקליטה עד ה-31 בדצמבר. רבים מהם עלולים להישאר ללא קורת גג. "נפנה למבקר המדינה שיבדוק כיצד נכס של המדינה הועבר לידיים פרטיות", אמר רזבוזוב בתום הדיון. "העולים שהגיעו לישראל הם אזרחי המדינה, ולא רהיטים שאפשר להעביר ממקום למקום. הוועדה תעביר את החומר שהגיע אליה לכל הגופים הרלוונטיים כדי לעצור את התהליך, ואת הפגיעה בעולים", סיכם.

לפני שלושים שנה הקימה הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה את מרכז הקליטה לעולי אתיופיה במבשרת ציון, באמצעות תרומתם של אדווארד ומייבל בייבר, יהודים עשירים המתגוררים בפלורידה. בהליך שעוד לא התברר עד תומו, עברה הקרקע לידיה של קופת הגמל והפנסיה של הסוכנות היהודית. מחר יחליט בית המשפט המחוזי בירושלים אם לקבל את בקשת הסעד של העולים במרכז, ולהוציא צו מניעה למכרז.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: ספינות המלחמה שמפנות את הנשק הכימי של אסד
מרוץ קצר: הבחירות לנשיאות ייערכו ב-10 ביוני
שנה אחרי: לניצולים מהטבח בבנק ”נהרסו החיים”

בחודש האחרון נחשף כי קופת הפנסיה והגמל של הסוכנות היהודית פרסמה מכרז לרכישת הקרקע בסכום מינימום של 250 מיליון שקלים. לוח הזמנים למכרז העלה חשדות כבדים: ב-29 לאפריל סופקו מסמכי המכרז תמורת 1,000 שקלים לכל המבקש, ויום לאחר מכן נערך במקום סיור קבלנים ראשון, מתוך כוונה לסגור את המכרז תוך 30 ימים. באותו היום כבר הוצאו לציבור דירות לרכישה במשרדי מכירה.

לדיון בוועדת העלייה והקליטה הוזמנו נציגי הסוכנות, משרד האוצר, משרד הקליטה, משרד הבינוי והשיכון, הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות, האגודה לזכויות האזרח, משרד הרווחה וארגון העולים מאתיופיה. בנוסף, השתתפו בדיון גם נציגי משרד עורכי הדין אדורם, המייצגים את דיירי מרכז הקליטה, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה ועמותת טבקה - מרכז לסיוע משפטי ליוצאי אתיופיה. נציגי קופת הגמל, בעלי הקרקע שבמחלוקת, נעדרו מהדיון, דבר אליו התייחס יו"ר הוועדה כבר בתחילתו: "היה ראוי שהקופה תשלח נציג. אנו עוסקים בנושא מאוד רגיש והנכס שייך לקופה. גם אם היא לא מחויבת להגיע היא הייתה צריכה לשלוח נציג, זה לא ראוי שהם לא נמצאים כאן".

"מרכז הקליטה מסופסר לכל המרבה במחיר"

בדיון, תקף ח"כ מוטי יוגב את הסוכנות וקרא למבקר המדינה ולמשטרה להתערב. "אני מרגיש פה רע אבל שמח שהגעתי. נראה שיש פה משהו חמור מאוד, חמור יותר מהפרשות של הולילנד ודומיה. יוצא מכרז ויום לאחר מכן כבר מפורסמות דירות למכירה", אמר. לדבריו, "התכניות האלו היו חייבות לעבור מהנדס מועצה וועדה מקומית. לא יכול להיות דבר כזה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"בימים האלו חקירת המכרז עוברת ליחידה הכלכלית במשטרה, אבל אני אישית אבקש היום מהשר לביטחון פנים שהנושא יעבור ליחידה לפשעים חמורים", הוסיף יוגב. "גם מבקר המדינה צריך להיכנס לעובי הקורה בדחיפות המירבית, ובנוסף יש להקפיא את הפינוי. זה פשוט נראה רע. יש כאן מישהו שעושה הרבה כסף, כרישי נדל"ן על גבם של אוכלוסייה חלשה".

בהמשך לדבריו, שלח ח"כ יוגב מכתב לשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', שבו כתב: "נראה שמרכז קליטה, שנתרם על ידי תורמים מחו"ל לקליטת עלייה, הפך לנכס של הסוכנות וממנו לנכס של קופת הגמל והפנסיה של עובדי הסוכנות. כעת מרכז הקליטה מסופסר לכל המרבה במחיר תוך פגיעה בעולים".

עורך הדין חגי אדורם, בא כוכם של דיירי מרכז הקליטה, הרחיב בדיון על חשיבות המקום לדיירים. "מרכז הקליטה הוא עיר בתוך עיר עם כיתות לימוד, אולפן, בית כנסת ומרפאה כשכל נותני השירותים מדברים את שפתם של העולים", אמר. עו"ד אדורם הוסיף כי העולים "הם אזרחי מדינת ישראל שנשלחו לשם בהחלטת ממשלה. אם מישהו רוצה למכור את המקום, יתכבד ויציג עבורנו מרכז קליטה חלופי שיעמוד בלוחות הזמנים הקצרים של המכרז".

לדבריו, "יש כאן עניין ציבורי, משום שהמרכז נוסד בידי פילנתרופים. פתאום שמים שלט, מזמינים את הקונים ואז הקרקע מגיעה לידיים אחרות ממה שהתכוונו התורמים".

הפעיל החברתי אברהם נגוסה תקף בחריפות את משרד הקליטה והסוכנות היהודית. "אי אפשר לזרוק אנשים כמו חפצים, זה פשע נגד הציונות", אמר. לדבריו, "הסוכנות היהודית הייתה צריכה לדאוג לנו, אבל העולים נשארו לבד, ללא שום קורת גג. אי אפשר לפזר אנשים שמצאו עבודה במבשרת, לדימונה או לצפת - שם הם יהיו מובטלים. גם מי שלומד ייאלץ להפסיק ללמוד וכל זה בגלל חזירות של אנשים עשירים שרוצים למכור את המקום ולזרוק את העניים החוצה. זו מדינת הרווחה של מדינת ישראל?"

לדבריו, "הדבר הזה קורה כמה קילומטרים בודדים מכנסת ישראל, מבירת ישראל, ואף אחד לא ידע על המחדל הזה. על הוועדה לקרוא לגורמים הרלוונטיים, בראש ובראשנה משרד הקליטה, למצוא פתרון הולם לעולים".

נציג משרד העלייה והקליטה, חביב קצב, ניסה להשיב לטענות הקשות. "משרד הקליטה לא שותף למכירת הנכס ולא ידע עליה. אנחנו אמרנו שהדרך לסיים את פעילות מרכז הקליטה במבשרת היא פינוי הדרגתי. קיבלנו בקשה מקופת התגמולים ללכת לדבר עם יזם ולדבר על פינוי בשלבים. התחלנו לדון בנושא. זכותה של קופת התגמולים למכור את הנכס, זה הנכס שלה ואנו לא עוסקים בזה. התאפשר לי לחתום על חוזה לשכור את הנכס לעולים ואכן כך עשיתי", אמר.

משרד הקליטה: אין מענה ל-1,300 העולים שיפונו

"תמוה מאוד שמשרד הקליטה אומר שלא ידע על המכירה, ועכשיו כולם מסתתרים מאחורי הקופה", אמר אברהם נגוסה בתגובה לדברים. "הרי הם הסתירו את כל המהלך ובישלו את זה יחד. היום יש כ-400 משפחות שמתגוררות במרכז הקליטה, בהן קשישים, ילדים ותינוקות שאין להם פתרון הולם לדיור. הם לא יכולים לקנות דירות כי מחירי הדירות יקרים".

במהלך הדיון שאל ח"כ איציק שמולי את נציג משרד הקליטה קצב: "אם התכנית הזו יוצאת לפעול למשרד הקליטה אין מענה ל-1,300 נפשות שנמצאים שם?". "נכון", השיב קצב.

מרכז קליטה לאתיופים במבשרת ציון. מאי 2014. נועם מושקוביץ
חדר במרכז הקליטה במבשרת ציון/נועם מושקוביץ

המשנה למנכ"ל הסוכנות היהודית, איילת שילה תמיר, הוסיפה על דבריו של קצב כי הפתרון צריך להיות הדרגתי. "הפתרון הרצוי פה הוא פינוי בשלבים, באופן שיאפשר לעולים להתפנות בהדרגה ולעבור לדיור קבע. חשוב להבין שקופת התגמולים והפנסיה לא בשליטתנו, וגמלאי הסוכנות היהודית זכאים לפנסיה שלהם", אמרה.

אולם, בדיון התברר כי בניגוד לטענות הסוכנות היהודית, השליטה של קופת הגמל של הסוכנות נחלקת בין ועד העובדים של הסוכנות (50%) והסוכנות עצמה (50%).

"הקופה עובדת בפיקוח צמוד מאוד של אגף הביטוח באוצר, והדירקטריון שלה הוא ציבורי", אמרה תמיר. "מחויבותה של הקרן הזו היא לעמיתים שלה. הקרקע הועברה לקרן לפני עשרות שנים. זה לא דבר חדש. מי שתורם לפעילות הסוכנות תורם גם לשכר העובדים ולכן גם לפנסיה שלהם".

ח"כ שמולי קטע את דבריה של תמיר ושאל: "קראת את החזון של הסוכנות היהודית לפני שהגעת לכאן? כי אני קראתי ואין שום קשר לחזון של הסוכנות לבין מה שאת מתארת עכשיו. איך יכולה הסוכנות לומר שהיא דואגת לעולים ולדבר כך?"

דובר מאבק הדיור של הזוגות הצעירים במבשרת, אריאל זבולון, שוחח עם וואלה! חדשות ונשמע אופטימי. "כמה דקות לפני הדיון נפגשנו עם חבר הכנסת ניסים זאב, והצגנו לו את הנתונים שיש בידינו. ניסים זאב לא הסתייג מחומרת הנתונים שנגלו לעיניו ואמר שהוא מתחייב להציג את הדברים בוועדה לפני היו"ר. בוועדה השאלות נשאלו והוצגו הנתונים", אמר. "אנו יוצאים מפה בתחושה טובה. ניצחנו בקרב אבל המלחמה שלנו עוד לא הסתיימה".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully