וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפקרות": כך זורקת המדינה עולים לרחוב עבור כסף מנדל"ן

13.5.2015 / 17:23

אחרי שהוקפא מכרז למכירת אדמות מרכז הקליטה של יהודי אתיופיה שמפעילה הסוכנות היהודית במבשרת ציון לכרישי נדל"ן, לאחרונה הוא פורסם מחדש. לפי התנועה לאיכות השלטון, המכרז אינו חוקי, ואף מתנהלת חקירה משטרתית בנושא. "זה חור שחור"

מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
שאלות בנוגע לחוקיות המכירה. מרכז הקליטה במבשרת ציון/טלי מאייר

כמעט שנה לאחר שהוקפא מכרז למכירת אדמות מרכז הקליטה של יהודי אתיופיה במבשרת ציון, לאחרונה פורסם שוב המכרז למכירת הקרקע לכרישי נדל"ן, שבמסגרתה צפויים לפנות מהמקום 1,300 עולים השוהים שם זה שנים ארוכות. בשנה שעברה התקבלה פשרה בין הסוכנות היהודית, המחכירה את הקרקע מרשות מקרקעי ישראל, לבין הדיירים, שלפיה תינתן להם ארכה של שלוש שנים לפנות את המקום. עם זאת, פרסום המכרז בשנית העלתה מחדש את השאלות בנוגע לחוקיות המכירה עצמה.

במאי 2014 פורסם בוואלה! NEWS כי מאות המשפחות המתגוררות במרכז הקליטה בתנאים קשים גילו לתדהמתם כי קופת הגמל והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית החליטה למכור את המרכז לכל המרבה במחיר. מודעה שפורסמה בעיתונים הציעה לרכוש את קרקעות המרכז בסכום מינימום של רבע מיליארד שקל, בטענה שזכויות הבנייה במקום בלתי-מנוצלות: "החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל בע"מ מזמינה בזה את הציבור להציע הצעות לרכישת זכויות חכירה של 224 יחידות דיור בשטח כולל של 14אלף מ"ר", נכתב בהצעה.

לוח הזמנים למכרז הקודם נראה בזמנו תמוה: ב-29 באפריל סופקו מסמכי המכרז תמורת אלף שקלים לכל מבקש, ויום בלבד לאחר מכן נערך במקום סיור קבלנים ראשון בכוונה לסגור את המכרז בתוך 30 יום. דיירי המקום עתרו לבית המשפט נגד הכוונה למכור את המרכז ולפנות אותם, אך ביוני אשתקד הם חתמו עם הסוכנות היהודית על הסכם פשרה, שקיבל תוקף של פסק דין, ובו נקבע תינתן להם ארכה של שלוש שנים לפנות את המקום.

עוד בוואלה! NEWS:
הוריה של לינוי תובעים: זיהום האוויר בחיפה גרם לסרטן שלה
צפו: סיור בפגייה המאולתרת מחוץ לבית החולים בנפאל
תיעוד: טנק התהפך במהלך תרגיל צבאי ברמת הגולן

מרכז קליטה לאתיופים במבשרת ציון. מאי 2014. נועם מושקוביץ
"סיפור מטורף של הפקרות קרקע של מדינת ישראל". דיירי מרכז הקליטה/נועם מושקוביץ
בחוזה החכירה מצוין בבירור כי מטרת החכירה היא אך ורק לטובת מרכז הקליטה, ואם המטרה תשתנה יוחזרו הקרקעות לרשות מקרקעי ישראל באופן מידי

בתחילת החודש שעבר התפרסם המכרז בשנית, תוך הבהרה שהרוכש הפוטנציאלי יידרש להמתין לפינוי הדיירים. עוד בטרם פורסם מחדש המכרז, החליטו בתנועה לאיכות השלטון להתערב ולבדוק כיצד קרה שקרקע שנמסרה בחכירה לסוכנות היהודית, ובחוזה נאמר שייעודה הבלעדי הוא בניית מרכז קליטה, הפכה לקרקע שייעודה הוא יזמות נדל"ן.

"בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS ביקשנו מרשות מקרקעי ישראל שיעביר לנו פרוטוקולים של החלטות ואת חוזי החכירה", הסביר עו"ד תומר נאור, המייצג את התנועה לאיכות השלטון. בתחילה סירבו לפנייה, אך ביוני 2014 פנתה התנועה לבית משפט המחוזי לעניינים מנהליים. בדיון שהתקיים נמסר כי הפרוטוקולים לא נמצאו, אך נמסר להם חוזה החכירה, ומצוין בבירור כי מטרת החכירה היא אך ורק לטובת מרכז הקליטה, ואם המטרה תשתנה יוחזרו הקרקעות לרשות מקרקעי ישראל באופן מידי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יואל רזבוזוב. קובי אליהו
המשטרה מנהלת חקירה? ח"כ רזבוזוב/קובי אליהו

"יש פה סיפור מטורף של הפקרות קרקע של מדינת ישראל בעלות של רבע מיליארד שקל", המשיך עו"ד נאור. "יש פה חור שחור. (אנחנו) לא מבינים איך קרקע שהתחילה בשנות ה-80 כקרקע של רשות מקרקעי ישראל, שקיבלה תרומה ייעודית לבניית מרכז קליטה, הופכת - בתהליך לא ברור ולא מוסבר - לקרקע פרטית לטובת בנייה נדל"נית".

בעקבות פרסומו מחדש של המכרז פנו בתנועה למפקד היחידה ארצית למלחמה בשחיתות הציבורית ובפשע המאורגן בלהב 433, ניצב רוני ריטמן, בבקשה לברר אם מתקיימת חקירה פלילית בנושא. "בדיון שהתנהל ב-19 במאי 2014 בוועדת העלייה והקליטה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) כי היחידה הכלכלית במחלקה לפשעים חמורים פתחה בחקירה בנושא", נכתב בין היתר בפנייה. "נתכבד לפנות אל כבודו ולבקש לברר אם אכן נפתחה חקירה בנידון, ואם אכן צפויים להתפרסם ממצאיה בקרוב".

עם זאת, במשטרה סירבו לומר אם מתקיימת בנושא חקירה. "הפנייה התקבלה בלשכת ראש להב ונבדקת. ככלל, וללא קשר לפנייה הספציפית, איננו נוהגים להשיב לפניות הנשלחות לגורמים במשטרה באמצעות התקשורת", נאמר בתשובת המשטרה.

תגובות

ממשרד הקליטה נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה של קרן התגמולים של הסוכנות היהודית, שהם הבעלים של מתחם מרכז הקליטה במבשרת. משרד העלייה והקליטה, המממן את הפעלת מרכז הקליטה ומפעיל אותו באמצעות הסוכנות היהודית, ידאג כי שום עולה זכאי השוהה במרכז לא ייפגע ממכירת המבנים".

מהסוכנות היהודית נמסר: "העברת זכויות החכירה בנכס שעליו ממוקם מרכז הקליטה במבשרת ציון לקופת התגמולים והפנסיה נעשתה כדין מבלי שהייתה מגבלה כלשהי על העברה זו. שינוי מטרת החכירה ממרכז קליטה למגורים בוצע בהתאם לנוהלי מנהל מקרקעי ישראל והנחיותיו ובא לביטוי בהסכם החכירה שנחתם בין קופת התגמולים והפנסיה לבין רשות מקרקעי ישראל. עמדות הסוכנות בנוגע לזכויות בנכס, העברתן לקופת התגמולים והפנסיה כמו גם לעניין טענה לכאורה באשר לרכישה או להקמה של מרכז הקליטה מבשרת מכספי תרומה ייעודית פורטו בהליך שהתנהל לפני כשנה בבית המשפט המחוזי בירושלים שהסתיים בהסדר פשרה שאליו הגיעו הצדדים מתוך כוונה שלא לפגוע בעולים הזכאים להתגורר במרכז הקליטה".

ממנהל מקרקעי ישראל טרם התקבלה תגובה.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully