וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "הנבוט של 'צוק איתן' עדיין מונף – צריך לשמר את ההרתעה"

יממה לאחר הירי מעזה ותקיפת ישראל ברצועה אמר שר הביטחון: "ברור שחמאס מורתע". מפקד חיל האוויר: "נסראללה נאם שלוש פעמים בשבוע ובקושי התייחס לישראל". ריבלין: לא נרתע ממשא ומתן עם חמאס

צילום: באדיבות מכון פישר למחקר אסטרטגי, עריכה: שניר דבוש

שר הביטחון משה יעלון התייחס אמש (רביעי) לירי הרקטה שלשום מרצועת עזה, שהתפוצצה בשטח המועצה האזורית גן יבנה וכן לתגובה הישראלית. "צה"ל התקיף הלילה מטרות של ארגוני טרור בעזה בתגובה לירי לשטחנו. אין לנו כוונה לעבור לסדר היום על ירי לשטחנו, כפי שבוצע על ידי גורמי ג'יהאד", קבע נחרצות. "אנחנו רואים בחמאס כשולט בעזה ואחראי על המתרחש בה, ולא נסבול איום על ישראל".

יעלון אמר את הדברים במסגרת כנס הביטחון הלאומי של מכון פישר בבית חיל האוויר שבהרצליה. לדבריו, המלחמה בין חמאס לישראל בקיץ האחרון עדיין נותנת את אותותיה בקרב הפלסטינים. "כשהוא (חמאס, א"ב) שואל את עצמו אחרי 50 יום מה הוא הרוויח - הוא לא הרוויח. את התשובות האלה הוא צריך לתת בפנים, יש לו שיח עם הציבור שלו. כשאני מסתכל על התקופה שחלפה מאז 'צוק איתן', אז ברור שהוא מורתע. הנבוט של 'צוק איתן' עדיין מונף באוויר וצריך לשמר אותו. אסור לעבור על דברים לסדר היום - זה חלק משימור ההרתעה.

בהתייחסו להישגים במהלך המבצע בקיץ האחרון בעזה אמר השר: "היעדים הריאליים מבחינתי היו להחזיר את הרגיעה הביטחונית או להביא להפסקת אש בהתאם לתנאים שלנו. אם בדרך אתה יכול להכות ביכולות שלהם, להוריד את מלאי הרקטות של חמאס בסבב הזה לחמישית וגם לגבות ממנו מחיר שהוא מבין שבכל יום שהמערכה נמשכת הוא מפסיד עוד ועוד מנכסיו, אז זה מגיע לזה שבסוף הוא מקבל את הפסקת האש שהתכוונו אליה בהתחלה ביוזמה המצרית, ולא אל מה שחתר, דרך היוזמה הקטארית והטורקית".

לקריאה נוספת:
הניה: "מיליון ישראלים נכנסו להלם מטיל אקראי"
כל רקטה משאירה אלפי ילדים חרדים באשדוד בבתים
גם אם הוא רוצה בשקט, לחמאס אין יכולת לסכל ירי ב-100%

שר הביטחון משה יעלון בכנס הביטחון הלאומי של מכון פישר, מאי 2015. סיון פרג', מערכת וואלה! NEWS
"אם לא היה מחיר לפרובוקציות, חיזבאללה היה יורה כל יום". שר הביטחון יעלון, אמש/מערכת וואלה! NEWS, סיון פרג'

באשר לחזית הצפונית אמר השר שכשמדובר בחיזבאללה, הנושא אינו מושפע רק משיקולי הרתעה, ברומזו כי העניין הוא גם מדיני ואזורי. "אם לא הייתה הרתעה, ואם לא היה מחיר לפרובוקציות חיזבאללה היה יורה כל יום, וזה לא קורה. בתקופה האחרונה עמדנו בלא מעט מבחנים בהתמודדות איתו, ובהם הוא נתן לנו להבין שפניו אינן להסלמה. חלק חשוב מזה הוא הרתעה".

הוא הוסיף כי "בתחילת השנה, בינואר, היה גנרל איראני עם צוות של חיזבאללה בסיור על הגבול שלנו, בהכנה לפיגועים קשים כדי לפתוח חזית נגדנו ברמת הגולן. זה לא קשור למלחמת ששת הימים או לוויכוח על גבול או סכסוך עם הפלסטינים, אלא בשל אי הסכמה להכיר בקיומנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חסן נסראללה. AP
כמעט ולא הזכיר את ישראל בנאום על "הניצחון האלוהי". נסראללה/AP

יעלון הדגיש כי חיזבאללה הוא קבלן ביצוע של טהראן. "כשאני מנתח את השיקולים שלהם, צריך להסתכל בכמה היבטים. חיזבאללה הם קודם כל זרוע איראנית. אם חמינאי (המנהיג העליון של איראן) יחליט שצריך לפתוח מולנו במערכה, אז לא הרתעה ולא שיקולים אחרים יגברו, אלא הנחיית חמינאי תכריע. אחר כך יש את ההרתעה, כפי שאמרתי, ומתייחסים אלינו ברצינות", אמר.

"אחר כך יש שאלה, שבקיץ האחרון הביאה להסלמה ברצועת עזה, של מי שמגיע למצב שאין לו מה להפסיד. אז בין המלחמות הוא צריך להגיע לכך שלא יהיה לו מצב שבו אין לו מה להפסיד. אם הוא אומר 'אני הולך להסלמה כדי לצאת מהמצוקה' כי אין לו מה להפסיד, צריך לראות מה לא עשינו בסדר", הוסיף יעלון.

מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל בכנס הביטחון הלאומי של מכון פישר, מאי 2015. סיון פרג', מערכת וואלה! NEWS
"האינטרס לא לפתוח חזיתות הוא חזק". מפקד חיל האויר, אלוף אמיר אשל/מערכת וואלה! NEWS, סיון פרג'

לדבריו, "בסוריה יש לנו קווים אדומים, חלקם קשורים ליכולת ההתעצמות - לא לאפשר העברה של אמצעים מתוחכמים ונשק מתקדם מאיראן או מסוריה לארגוני טרור, בדגש על חיזבאללה, או נשק כימי והפרת ריבונות. אם לא היינו מקיימים את הקו האחרון - באופן כזה שגם אם בטעות, התותח יורה - במסגרת המלחמה הפנימית שלהם בסוריה, יכול להיות שג'בהת א-נוסרה היה מאתגר אותנו. העובדה שהוא לא מפנה את הקנים אלינו נכון להיום היא חלק מהעניין: הוא מבין שיש לזה מחיר כבד ולא כדאי לו להישחק נגד היכולות שלנו, ולכן הוא מעדיף קודם להתמודד עם משטר אסד".

מפקד חיל האוויר: "לא הייתי מציע להם לפתוח חזית"

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, ניתח גם הוא את המאבק בין הארגונים המאיימים על ישראל. "כשמסתכלים אסטרטגית, בדרום ובצפון, החבר'ה האלה עסוקים בצרות רבות. לא זוכר את נסראללה נואם שלושה נאומים בתוך שבוע ובנאום הכי משמעותי, בהקשר הנסיגה הישראלית, 'הניצחון האלוהי', מדבר על האיום הקיומי, דאעש, וישראל מוזכרת פה ושם", אמר.

הוא הוסיף: "אני לא חושב שמישהו מהאויבים האלה... בוודאי לא הייתי ממליץ לו לפתוח בעוד חזית. לא חושב שזה האינטרס שלהם. כן, יש סיכוי לחישוב מוטעה, כי מישהו לא הבין ואחד עשה ככה והשני עשה אחרת, והופס. אבל האינטרס לא לפתוח חזיתות הוא חזק".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך אתמול סיור בגבול הצפון על מנת לקבל תמונת מצב אזורית. במהלך ביקורו התייחס גם לירי הרקטה מעזה ואמר: "אנחנו נמשיך ונגיב מיד בעוצמה ובתקיפות מול כל ניסיון להפר את השקט בדרום הארץ. חשוב לזכור שכל עוד חמאס שולט בעזה, ימשיכו אזרחיה ויסבלו מההשלכות של כל הפרת שקט שכזו. שיקומה של עזה הוא אינטרס שלנו וטוב שתהיה איזושהי יוזמה שאנחנו מוכנים ללוות, כדי לפתור את הבעיה של תושבי עזה".

לשאלה אם ניתן לדעתו לשאת ולתת עם חמאס, ענה ריבלין: "באמת לא חשוב לי עם מי אני מדבר, חשוב לי על מה אני מדבר. אין לי רתיעה מלנהל משא ומתן עם כל אחד שמוכן לנהל איתי משא ומתן, השאלה על מה הוא מנהל איתי משא ומתן. אם הוא מנהל איתי משא ומתן על עצם יכולתי להתקיים, כמובן שאני לא אנהל איתו משא ומתן".

(עדכון ראשון: 23:09)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully