וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא לאסון אקולוגי": התושבים שנלחמים בביוב שמזהם את הנחל

26.5.2015 / 1:01

במשך שנים מוזרמים שפכים ממתקן הטיהור באל-בירה ישירות לוואדי קלט, אחת משמורות הטבע היפות בארץ. מאות מתושבי האזור יחד עם החברה להגנת הטבע הפגינו וקראו לתיקון העיוות. "חייבים לעצור את הביוב"

הפגנה להצלת ואדי קלט, שמזוהם במי שפכים מהרשות הפלסטינית. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בנחל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

כמאתיים בני אדם השתתפו אתמול (שני) בהפגנה להצלת ואדי קלט (נחל פרת), מאתרי הטבע הפופולריים והיפים בישראל אשר נמצא בשיפולי מדבר יהודה. הסיבה להפגנה: כבר שנים, באופן קבוע, מוזרמים לנחל שפכים ממתקן הטיהור של העיירה הפלסטינית אל-בירה שמצפון לירושלים. השפכים גורמים לזיהום המים, לסגירת השמורה לא פעם, לביטול טיולי תלמידים, לפגיעה בטבע ובסביבה ולסכנה למתרחצים. יוזמי ההפגנה, החברה להגנת הטבע, עמותת "ירוק עכשיו" ותושבי האזור, העלו דרישה מהגורמים האחראים להביא להפסקת הזרמת השפכים לנחל, לפקח על תקינות מתקן הטיהור ולפעול לשיקום הנחל.

המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "לא לביוב בשמורת נחל פרת, לא לאסון אקולוגי", "עוצרים את הזרמת הביוב לנחל", "תחשוב פעמיים לפני שאתה מזהם את המים", "לא רוצים מעיין מזוהם" ועוד.

החברה להגנת הטבע יחד עם עמותת "ירוק עכשיו", הגישו בחודש פברואר האחרון עתירה לבג"ץ נגד שר הביטחון, ראש המינהל האזרחי ואלוף פיקוד המרכז, בגין "הפגיעה החמורה והמתמשכת בערכי הטבע והנוף שבוואדי קלט, כמו גם במטיילים". "יש למצוא פתרון כולל ומקיף לבעיה, למנוע תקלות מבעוד מועד, ולא בדיעבד", נכתב בעתירה.

עוד ידיעות בנושא בוואלה!NEWS
פתרון זמני? - חוף ניצנים נפתח לרחצה אחרי שהוזרמו אליו שפכים
מחדל הפיקוח על המפעלים המזהמים בישראל
"הנושא הסביבתי הוא לא רק מנת חלקם של קומץ 'משוגעים לדבר'"

הפגנה להצלת ואדי קלט, שמזוהם במי שפכים מהרשות הפלסטינית. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה להצלת ואדי קלט, שמזוהם במי שפכים מהרשות הפלסטינית/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
ואדי קלט עין קלט. זיו ריינשטיין,
ואדי קלט/זיו ריינשטיין

גלישות הביוב החוזרות והנשנות מגיעות ממכון טיהור השפכים שמשרת את האוכלוסייה הפלסטינית והיהודית כאחד. הביוב גולש מראש נחל מכמש, אחד היובלים המרכזיים הנשפכים אל נווה המדבר הנדיר – ואדי קלט. בעבר פנו גורמים סביבתיים למשרד להגנת הסביבה שיסייעו, וזאת אחרי שכבר הונחה דרישה דומה גם למינהל האזרחי הממונה בין היתר על פתרון בעיות סביבתיות ביהודה ושומרון.

"כשיש גלישה של ביוב זה ממש כמו שיטפון. בזליגה הקודמת עצרנו טיולים של מערכת החינוך", הסביר בעבר רועי סימון, מי שהיה רכז מחוז יהודה ושומרון של החברה להגנת הטבע. "אי אפשר היה לטייל בערוץ, אי אפשר היה לצעוד במסלול ההליכה ובוודאי שאי אפשר היה להיכנס למים כי היובל של נחל מכמש שגם עכשיו זורמים בו שפכים, מגיע ממש עד המעיינות. במקום ליהנות מנווה מדבר ירוק שיצנן אותנו בחום המעיק של הקיץ הזה, כל הערוץ היה מלא סימנים שחורים שאי אפשר לפספס אותם. לא מדובר באירועים שחולפים, אלא במשהו שהוא מאוד נוכח".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully