וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנושא הסביבתי הוא לא רק מנת חלקם של קומץ 'משוגעים לדבר'"

4.5.2015 / 22:30

פעילי סביבה מאזור מפרץ חיפה מרוצים מכמות המשתתפים בהפגנה שהתקיימה בקריית חיים. "זו ההפגנה הגדולה ביותר שנערכה אי פעם בקריות", אמר אחד הפעילים. עם זאת, הם חוששים שההבטחות מצד הממסד עלולות להרדים את המחאה. "רוצים לראות מעשים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

(מאות הפגינו בקריית חיים נגד זיהום האוויר, אמש)

כאלף בני אדם הפגינו אמש (ראשון) בקריית חיים ב"מחאה הסביבתית הגדולה ביותר שהייתה בצפון", כך לדברי פעילי סביבה מאזור מפרץ חיפה. בין המפגינים היו משפחות רבות, הורים וילדיהם, שהשתתפו בצעדה ובעצרת שנערכו בשדרות דגניה, בדרישה לעצור הזיהום במפרץ חיפה. זאת, נוכח פרסומים חדשים שהופיעו לאחרונה ומהם עולה באופן מדעי הקשר שבין זיהום אוויר למחלות סרטן ומקרי תחלואה נוספים.

"יש שביעות רצון. זו ההפגנה הגדולה ביותר שנערכה אי פעם בקריות", אמר מתי גולני, פעיל חברתי מקריית חיים. "ההפגנה אתמול הראתה לנו שהנושא הסביבתי הוא מעכשיו מנת חלקם של רבים ולא של קומץ 'משוגעים לדבר'. הנושא מתחיל להקיף עוד ועוד מעגלים".

לקריאה נוספת:
המשרד להגנת הסביבה: הזיהום בחיפה לא שונה משאר הארץ
מאות אלפי מתים: זיהום האוויר עולה לאירופה 1.6 טריליון דולר
יהב ביטל צווי הסגירה למפעלים במפרץ: "המדינה הפקירה אותנו"

גולני חושש שבזמן הקרוב הממסד והמפעלים באזור יתחילו להפריח הבטחות שונות שעלולות להרדים את המחאה. "אנחנו מתקשים להאמין להבטחות", הוסיף. "יש לנו דרישות מאוד ברורות הנוגעות לעצירת תכניות התרחבות בז"ן, הקמת נמל חדש ותכנית 'אדמות הצפון'. אנחנו רוצים לראות מעשים ולא הבטחות".

הפגנה נגד המפעלים המזהמים, חיפה, 03.05.2015. ערן גילווארג
מפגינים בקריית חיים, אמש/ערן גילווארג

עו"ד ג'מילה הרדל-וקים, מנכ"לית בעמותת "אזרחים למען הסביבה", רואה גם היא בהפגנה הישג יפה. עם זאת, היא מבהירה כי "ההפגנה היא לא המטרה שלנו, היא רק כלי קטן בדרך ארוכה שעוד מצפה לנו". לדבריה, "ההפגנה מסמלת את תחילתו של שינוי באזור, את הזעזוע שהתחיל לפגוע בחומת השתיקה. סוף, סוף אנשים מרגישים שמישהו מקשיב להם ושיש סיכוי לשינוי ומתחילים לפעול. הציבור מבין שאף אחד לא יעשה עבורו את העבודה, לא הממסד ולא עמותות שונות. הוא מבין שעליו לקחת אחריות וללחוץ על הממסד לחץ מתמשך".

לטענת הרדל-וקים, ישנן בעיות שפוגעות במאבק ובזכויות התושבים, בהן בעיה של מחסור בנתונים, דבר שיוצר בלבול ואי ודאות. "יש מדיניות של הסתרה שאנחנו נאבק בה ונתבע לפרסם נתונים הכרחיים", אמרה. "מאבק נוסף שננהל הוא להכרזה על האזור כאזור מוכה זיהום. אם לא תהיה הכרזה כזאת של המשרד להגנת הסביבה, נעתור לבג"ץ".

הפגנה נגד המפעלים המזהמים, חיפה, 03.05.2015. ערן גילווארג
"ההפגנה מסמלת את תחילתו של שינוי באזור"/ערן גילווארג

מאבק משפטי נוסף שיפתח בקרוב הוא מאבק אישי שתנהל משפחת סוסן, שבתה, לינוי בת השבע, חלתה בסרטן. באמצעות עו"ד חוסם מרון, תגיש המשפחה תביעה נזיקית נגד משרדי הגנת הסביבה והבריאות, על שלא עשו די למנוע את הזיהום שגרם למחלה של בתם. לדברי מרון, לבית המשפט תוגש חוות דעת רפואית שתציג את הקשר שבין התחלואה בסרטן בו חלתה לינוי לבין זיהום אוויר.

גם אנשי ציבור מצטרפים למאבק. חבר הכנסת החדש מהליכוד ירון מזוז, המתגורר בקריית ביאליק, הגיע להפגנה אמש ואמר כי יגיש השבוע הצעה לסדר. כמו כן, הוקם פורום נבחרי ציבור של חברי המועצות המקומיות ביישובי מפרץ חיפה וסביבתו. חברי הפורום אמרו כי הם קוראים לממשלה ולעומד בראשה, בנימין נתניהו, להכריז על אזור המפרץ אזור מוכה זיהום על פי חוק אוויר נקי. בנוסף, הם קוראים להקצות את המשאבים הנדרשים לטיפול בהפחתת פליטות המזהמים על פי התקנים והתנאים של ה-OECD, האיחוד האירופי ואף תקנים מחמירים יותר.

עוד הם דורשים: קביעת לוח זמנים מפורט לביצוע ניטור ופרסום תוצאות הניטורים בשקיפות מלאה; פינוי מידי של חוות מכלי הדלק בקריית חיים ובשכונת אלרואי בקריית טבעון; עצירה מידית של כל התכניות להוספת מתקנים מזהמים ומסוכנים חדשים במפרץ חיפה עד לסיום עבודתה של ועדה ממלכתית לבחינת עתידו של המפרץ, לרבות בחינת ההשפעה של כל התכניות על זיהום האוויר במפרץ חיפה והקמת ועדה ממשלתית ממלכתית. הוועדה, לדרישתם, תגיש מסקנותיה עד מרץ 2016 והן תקבלנה תוקף חוקי בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully