וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפי מתים: זיהום האוויר עולה לאירופה 1.6 טריליון דולר

28.4.2015 / 21:04

מחקר ראשון מסוגו באיחוד גילה שזו ההוצאה למשק האירופי ב-2010 על התמודדות עם מחלות ומקרי מוות הנגרמים מזיהום אוויר. הסכום הוא כעשירית מהתמ"ג של האיחוד. בישראל ההוצאה נמוכה יותר

1.6 טריליון דולר – הסכום הדמיוני הזה הוא עלות לטיפול בחולים במחלות שנגרמו מזיהום אוויר ובמקרי מוות במדינות האיחוד האירופי ב-2010, כך עולה ממחקר ראשון מסוגו בנושא באזור. סכום זה שווה כמעט לעשירית מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של כל מדינות האיחוד האירופי יחדיו בשנת 2013. בישראל עומד הנתון על 7,164,000 דולר, שהם 3.3% מהתמ"ג במדינה.

מפעלי האמוניה בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
העיר עלתה לכותרות כעת, עיתוי הכנס קיבל משנה תוקף/ערן גילווארג

המחקר החדש פורסם היום (שלישי) על ידי ארגון הבריאות העולמי ועל ידי ה-OECD, לרגל פתיחתו של כנס בנושא סביבה ובריאות באירופה, המתקיים בשלושת הימים הקרובים בחיפה. יותר מ-200 נציגים ממדינות אירופה, מארגונים בינלאומיים ומארגונים לא-ממשלתיים מתכנסים בעיר, שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה בשל פרסום הדוח התקדימי הקושר בין זיהום אוויר ותחלואת יתר במפרץ. למרות זאת, מיקום הכנס בעיתוי הזה הוא מקרי ונקבע חודשים מראש.

עוד בנושא
נאחז באוויר: לאן הולך מכאן משבר הזיהום בחיפה?
המשפחות שנוטשות את חיפה כדי להמשיך לחיות
עשרות הפגינו נגד הזיהום בחיפה: "אנשים מתים בשקט"

על פי המחקר, ההוצאה על טיפול בחולים שלבסוף מתו הסתכמה ביותר מ-1.4 טריליון דולר, כ-90% מסך העלות הכוללת. ב-10 מדינות מתוך 53 מדינות שנכללו במחקר, עלות זו מגיעה ל-20% או יותר מהתמ"ג. במקום הראשון נמצאות גאורגיה וסרביה, עם 35% ו-33% מהתמ"ג בהתאמה. במקום האחרון והמכובד נמצאת נורווגיה, עם 0.3%.

יותר מ-90% מתושבי האזור חשופים לרמות של זיהום הגבוהות מאלה שנקבעו בהנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא איכות האוויר. בשנת 2012 גרמה חשיפה זו ל-482,000 מקרי מוות בטרם עת עקב מחלות לב ומחלות דרכי הנשימה, מחלות כלי דם ושבץ וסרטן ריאות. באותה שנה גרם זיהום אוויר תוך-מבני ל-117,200 מקרים נוספים של מוות בטרם עת, ושכיחותם של מקרי מוות אלה במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית הייתה גבוהה פי חמישה משכיחותם במדינות בעלות הכנסה גבוהה.

"להגבלת ההשפעות הבריאותיות של זיהום אוויר יש תוצאות חיוביות ארוכות טווח. העדויות שיש לנו מספקות למקבלי החלטות במשרדי הממשלה השונים סיבה משכנעת לפעול. אם מגזרים שונים יאחדו כוחות בנושא זה, לא זו בלבד שנציל יותר חיים אלא שגם נשיג תוצאות השוות הון עתק", אומרת ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי. "עבודה חוצת מגזרים היא עמוד השדרה של תהליך הסביבה והבריאות, שהחל לפני 26 שנה, והיא רלוונטית עוד יותר כיום בדיונים המתקיימים בפגישה זו בחיפה".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully