וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הפגינו נגד הזיהום בחיפה: "אנשים מתים בשקט"

18.4.2015 / 20:12

המפגינים מחו על הזיהום בעקבות דוח משרד הבריאות בנוגע לשיעורי התחלואה הגבוהים בסרטן במפרץ חיפה. הם הדליקו משואות בשם "האנשים שאחראים על הזיהום", בהם ראש הממשלה נתניהו והשר כץ. "זו רק יריית הפתיחה", הבטיחו המפגינים

צילום: ערן גילווארג עריכה: ניב פוקס

עשרות פעילי סביבה הפגינו הערב (שבת) במפרץ חיפה, במחאה על זיהום האוויר במקום. זאת, בעקבות דוח של משרד הבריאות בנוגע לשיעורי התחלואה הגבוהים בסרטן באזור כתוצאה מזיהום האוויר.

"פתחנו במאבק בכל עוטף בז"ן", אמר יוסי ברוך, אחד המפגינים. "זה אזור אסון אקולוגי שבו הרבה יותר אנשים חולים בסרטן. הערב זו יריית הפתיחה. יש זעם בקרב הציבור.
כל מי שחי פה מרגיש את הזיהום". הוא עקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אנחנו כאן במפרץ יודעים שהחיים עצמם חשובים. אנחנו מכירים יותר מדי את מחלת הסרטן וכואבים את קורבנות הזיהום. הערב זה ערב של עצב ופנייה למקבלי ההחלטות".

עוד בנושא:
תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום
המשרד להגנת הסביבה ימליץ: מפרץ חיפה - אזור מוכה זיהום
מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בשל זיהום האוויר

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
המפגינים עם המסכות, הערב/ערן גילווארג

במסגרת ההפגנה, חלק מהמפגינים חבשו מסכות "בשם האנשים שאחראים על הזיהום". הם ערכו טקס הדלקת משואות אלטרנטיבי בשם אותם "אחראים". הראשון שהדליק משואה היה אדם שהתחפש לשר התחבורה, ישראל כץ, שאחראי על בניית הנמל החדש בעיר. אחריו היה זה ראש העיר יונה יהב. שלישי להדליק משואה היה איל ההון עידן עופר, אחריו עשה זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו ולבסוף מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. "אני מתכבד להדליק את מפרץ חיפה כי אני יכול", אמר האדם שחבש את מסכת נסראללה. "הישראלים מגישים לי אותו על מגש של כסף עם מיכל ברום, דלק, גז ועוד חומרים מסוכנים. אצליח לפגוע במפעלים ולהרוג 20 אלף מאנשי האויב הציוני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה/ערן גילווארג

דוד, תושב קריית חיים, סיפר כי ברחוב שבו הוא מתגורר, "חלו הרבה אנשים". הוא תהה: "מחכים שמשפחות שלמות יימחקו? למה מחכים? אנשים מתים בשקט".

שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר חיפה, שנכחה בהפגנה, אמרה: "המחאה מגיעה בעקבות תהליך מתמשך של הסתרת מידע על ידי גופי ממשל שאחראים לדאוג לציבור במטרופולין חיפה ובפועל מפקירים אותו למות ולחלות".

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה/ערן גילווארג

"אמנם לבעלי ההון יש הרבה השפעה וכסף, אבל גם לציבור יש קול והוא יאבק על זכותו לחיים ולבריאות", אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) לקראת ההפגנה. "כל עוד הפור לא נפל צריך להמשיך להיאבק מול משרדי הממשלה, העיריות ומוסדות התכנון והבנייה כדי ליישם את המתווה שגיבשנו בוועדת המשנה לסביבה ותכנון במפרץ חיפה".

על פי המתווה שגובש, לא יאושרו כל תכניות בנייה נוספות במפעלי התעשייה ובתי הזיקוק, כל עוד לא תובטח ירידה בערכי זיהום האויר במפרץ.

"לא נוכל להשלים עם נתוני התחלואה הקיימים באזור, אותם פרסם השבוע משרד הבריאות. חיינו וחיי ילדינו מוטלים על הכף", אמרו הפעילים בישיבה שקיימו ביום חמישי ובה הציבו ארבע דרישות מהממשלה: "לעצור מיד את כל תכניות הרחבת התעשייה במפרץ; להכריז על חיפה כאזור מזוהם ולפעול בהתאם; לבצע תסקיר השפעה על הסביבה, על מנת להבין לעומק מהי הכמות העדכנית של החולים במחלות לב, סרטן, אסטמה ומחלות אחרות; ולהוציא מיד את כל החומרים המסוכנים מריכוז האוכלוסייה".

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה/ערן גילווארג

בדוח של ועדת המשנה לנושאי תכנון וסביבה במפרץ חיפה שפורסם בחודש יולי האחרון נכתב כי באזור היו בשלוש השנים שקדמו לדוח יותר מ–60 אירועי חומרים מסוכנים, בהם דליפות ושריפות. "יש לשקול לאילו חומרים מסוכנים ישראל באמת זקוקה בהיקפים גדולים", כתבה אז הוועדה, שבראשה עמד ח"כ חנין. הוועדה הוסיפה כי "לאחר שסוגיה זו תיבחן, יהיה צריך לבחון גם את מיקומם של התעשיות ושל החומרים המסוכנים, על פי רמת הקרבה לריכוזי אוכלוסייה".

עוד צוין באותו דוח כי אמנם הוחלט על פינוי חלק ממאגרי החומרים המסוכנים באזור, אבל הם יועתקו לאתר חלופי שגם הוא נמצא במפרץ חיפה. הוועדה המליצה לקבוע תנאים מחמירים לאחסון החומרים הללו ולמניעת זיהום אוויר מהמתחם החדש.

עוד בטרם פרסום דוחות משרד הפנים, נכתב בדוח של ועדת חנין כי ממידע שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נתוני משרד הבריאות מראים שבשנים 2006–2012 שיעור תחלואת סרטן היה גבוה באזור חיפה ב–15% מהצפוי בכלל האוכלוסייה. לשם השוואה, במחוז תל אביב היה שיעור התחלואה 3%. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, באזור פליטת החומרים המסוכנים שחלקם מסרטנים עדיין גדולה. עוד נכתב כי אם בודקים את החומרים האורגניים הנדיפים (שחלקם מסרטנים) עולה שהתעשייה בחיפה פולטת 2,400 טון כל שנה. מנגד, ברמת חובב בנגב מדובר רק ב-111 טון.

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה/ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully