וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו סופגים את האש": ההתאבדות הציפה את קשיי הפקידים

פקידי המשרדים הממשלתיים נדהמו כששמעו שאריאל רוניס שם קץ לחייו, ובאותה נשימה סיפרו על הצורך להתמודד לא אחת עם ציבור זועם. "מספיק שמישהו יקבל 'לא' על הגדלת קצבה, כדי שיתחיל לקלל ולאיים"

צילום: שלומי גבאי; עריכה: קשת סידי, מתן חדד

(שכנו של אריאל רוניס: "הוא נראה מוטרד בימים האחרונים")

"אחרי כל כתבה שיוצרת הד בתקשורת או בעקבות סערה מפוסט בפייסבוק, אנחנו אלה ששם כדי לספוג את האש - כל יום", כך מתארים פקידים במשרדי ממשלה את שגרת יומם בשנים האחרונות. הציבור הישראלי, כך מסתבר, לא חוסך ביקורת מהעובדים, שנאלצים לספוג בשקט. התאבדותו של אריאל רוניס, מנהל לשכת האוכלוסין בתל אביב, ששם קץ לחייו בגלל מחאה ויראלית נגדו, הציף את הטענות הללו של העובדים - שלא זכו לחשיפה רצינית עד כה.

"נכנסים אלינו לסניף 700-600 איש מדי יום, ובאחרונה אנחנו חשים יותר כמו שק חבטות לכל תקלה או אירוע שקורה באחד הסניפים בארץ", מעיד איציק פלוס, מנהל סניף המוסד לביטוח לאומי בראשון לציון. "סיפור שהתפרסם בעיתונות או בפייסבוק נגד סניף קריית שמונה משליך גם עלינו. כשהקהל שלנו קורא 'המוסד לביטוח לאומי' אז גם אנחנו תחת ההאשמה הזאת, ומתייחסים אלינו בזלזול. אומרים לי דברים כמו 'אתה חי טוב' או 'אני משלם לך את המשכורת' ודורשים דברים שאני לא תמיד יכול לתת. אנחנו סופגים את הריקושטים של 'אתם לא רוצים לשלם' או 'אתם מעלימים מידע' וזה לא ישנה כמה נסביר שזה לא כך".

עוד בנושא
שלט מתריס בהלוויית רוניס: "במשטרת ההגירה מתנהגים באכזריות"
"מלים יכולות להרוג": מה באמת הוביל את רוניס להתאבד?
בכירה בסניף של רוניס: "קראו לי נאצית. ההשפלות הן יומיומיות"

איציק פלוס, ביטוח לאומי ראשון לציון, מאי 2015. ראובן קסטרו
"אומרים לי דברים כמו 'אתה חי טוב' או 'אני משלם לך את המשכורת'". פלוס/ראובן קסטרו

"אנשים באים עם קושי, שמוביל כמעט מדי יום לאלימות מילולית"

|אם מדברים על קו העוני, אצלנו רואים אותו מדי יום"

פלוס ועובדיו, מתוקף עבודתם במוסד סוציאלי, מתמודדים עם אוכלוסייה בעלת קשיים כלכליים והם, כך לדבריהם, מנסים לתת לציבור הזה את המירב במסגרת מה שמאפשר להם החוק. אלא שהפונים לא תמיד מבינים זאת ולעתים מחליטים להאשים את הפקידים באופן אישי על בקשה שלא מולאה לשביעות רצונם. "אם מדברים על קו העוני, אצלנו רואים אותו מדי יום. אנשים באים עם קושי, שמוביל כמעט מדי יום לאלימות מילולית, לקללות קשות ולעתים גם לאלימות פיזית - אז אנחנו נאלצים לזמן מאבטחים", מספרת ורד הולנד, מנהלת תחום גמלאות בסניף ראשון לציון של המוסד לביטוח לאומי. "האדם שפונה בבקשה לקבלת זכויות פוגש בנות נחמדות שמשתדלות לסייע בכל האפשר. אך ברגע שהן נאלצות לומר 'לא', או כשהקצבה שניתנת על פי חוק לא מספיקה לו, קורה לא פעם שאותו אדם מתחיל לקלל ולאיים",

איציק פלוס וורד הולנד, ביטוח לאומי ראשון לציון, מאי 2015. ראובן קסטרו
"האדם שפונה בבקשה לקבלת זכויות פוגש בנות נחמדות שמשתדלות לסייע בכל האפשר". פלוס והולנד בסניף בראשון לציון/ראובן קסטרו

גם איומים בהתאבדות הם לא דבר חריג, מעיד פלוס. "במקרים כאלו אנחנו מפעילים את כלל המערכות - אם זה את שירותי הרווחה או את המשטרה, על מנת לסייע".

הולנד מוסיפה כי כל פרסום בתקשורת או ברשתות חברתיות על מקרה שבו לכאורה הצליח מישהו לזכות בקצבה מוגדלת, מוביל אף הוא לשטף טענות ודרישות מוגזמות מהקהל. "הציבור רואה רק את מה שמפורסם, ולא את כל התמונה. אז מגיעים אלינו אנשים וצועקים שאנחנו משקרים ושאנחנו מעלימים מידע. אנחנו סופגים ויודעים להבליג, אך לא תמיד יש ביכולתנו להסביר על מה שמתפרסם בגלל חוק הגנת הפרטיות. ברוב המקרים אנחנו מצליחים להסביר ולהרגיע, אך לעתים יש מצבים קשים, שבהם כל מילה מקצינה את המצב וגם אנחנו הולכים הביתה בתחושות לא נוחות".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

עשו לכם שיימינג? תנו לנו לעזור לכם להוציא את האמת לאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully