וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איש של עשייה": איך ייראה משרד הבריאות בקדנציה של ליצמן?

20.5.2015 / 0:01

שובו של סגן השר מיהדות התורה לתפקיד מעוררת תקווה במערכת הבריאות החבולה, שם הוא זוכה, בניגוד לקודמתו גרמן, להערכה רבה. כעת, הוא מתכוון להמשיך מהיכן שהפסיק. "הוא יידע להזיז דברים"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: הצילום המסורתי של הממשלה בבית הנשיא, אתמול)

שובו של יעקב ליצמן: כניסתו של סגן השר החדש-ישן לתפקידו, שתצוין היום (רביעי) בטקס חילופי שרים במשרד הבריאות, מתקבלת בעיקר בזרועות פתוחות במערכת הבריאות המוכה והחבולה.

הקדנציה הקודמת של ליצמן כסגן שר במעמד שר זכורה לו לטובה והוא נחשב ביצועיסט, בניגוד למי שבאה אחריו - יעל גרמן מיש עתיד. ליצמן הכריז כבר כי לא יפעל ליישום מסקנות הוועדות הרבות שגרמן יזמה. יותר מזה, הוא מתכוון כמעט להתעלם מהתקופה שבה עזב את משרד הבריאות ולהמשיך מהנקודה שהפסיק.

ככלל, ליצמן מגיע עם משנה סדורה למשרד הבריאות. הוא מביע את דעתו בכל הזדמנות ואינו מהסס לבקר את קודמיו. הגישה הזאת הקנתה לו כמה סכסוכים אבל הרבה כבוד במערכת.

עוד בוואלה!NEWS:
מצביעים ברגליים: הציבור נוטש את הרפואה הציבורית
האם התכנית שהייתה יכולה להציל מאות מתאבדים תשוב לפעול?
הסנקציות הפליליות יוסרו ואכיפת לימודי הליבה תידחה: הישגי החרדים

ח"כ יעקב ליצמן, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
ליצמן בכנסת, בשבוע שעבר/נועם מושקוביץ

יעקב ליצמן, נשוי ואב לחמישה, מתגורר בשכונת מאה שערים בירושלים. הוא איש חסידות גור, שנולד ב-2 בספטמבר 1948 בגרמניה להורים ניצולי שואה מפולין. בגיל שנתיים היגרה המשפחה לארצות הברית והשתקעה בשכונת בורו פארק החרדית ברובע ברוקלין בניו יורק. בגיל 17 עלה לישראל.

את פעילותו בכנסת החל בשנות ה-80', כעוזרו של חבר הכנסת אברהם יוסף שפירא מיהדות התורה. בשנת 1999 נבחר לראשונה כחבר כנסת. מאז, כיהן שלוש פעמים כיו"ר ועדת הכספים וכסגן שר הבריאות בממשלה ה-32, הלא היא ממשלת נתניהו השנייה.

ליצמן, לאחר שהכריז על מינוי בכיר לשעבר במשרד האוצר כמנכ"ל משרד הבריאות: "הוא מכיר את המערכת יותר טוב מרופא"

תיק הבריאות אינו נחשב תיק נחשק בקרב הפוליטיקאים בדרך כלל, אך חבר הכנסת מיהדות התורה הבהיר כי הוא מעוניין בו מלכתחילה. והוא לא בזבז זמן, אלא החל לפעול כבר כאילו הוא שלו לאחרונה. אחד הצעדים הראשונים שיזם הוא ההכרזה כי הוא מתכוון כשייכנס לתפקידו למנות את משה בר סימן טוב כמנכ"ל משרד הבריאות במקום פרופ' ארנון אפק.

ליצמן ייצור תקדים בכך שימנה לראשונה למשרד מנכ"ל שאינו מקצועי, כי אם בכיר לשעבר במשרד האוצר. הדבר עורר עליו גל ביקורת, אך הדבר לא הרתיע את ליצמן, שאף השיב למבקריו בעוקצנות: "המנכ"ל החדש מכיר את המערכת יותר טוב מרופא ויותר טוב מאלה הממונים על הרופאים".

ליצמן חוזר למערכת במצב קשה, עם מחסור כמעט בכל תחום אפשרי ברפואה הציבורית, שרק לאחרונה קבע מבקר המדינה כי כבוד החולה וזכויותיו אינם נשמרים בה כראוי. מערכת עם מחלוקות רבות, גרעונות אדירים ותמונות קשות של חולים במסדרונות. איך תיראה מערכת הבריאות בקדנציה של יעקב ליצמן?

מעמד הצילום המסורתי של הממשלה ה 34 של מדינת ישראל בבית הנשיא, מאי 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ליצמן/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
"הוא מאוד פתוח למצוקות פה ואין לי ספק שהוא יידע מה לעשות", אמר מנהל אחד מבתי החולים בפריפריה

אחד הנושאים שסגן השר מתכוון לשים בראש סדר העדיפויות הוא נושא העומסים בבתי החולים. התמונות הקשות שנראו לאחרונה, במיוחד בימי החורף, מטרידות אותו והוא מתכוון לגבש תכנית מעשית לטיפול בבעיה. גם הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה בשרותי הבריאות נמצאים על שולחנו.

בבתי החולים בפריפריה מצפים כי ליצמן יתגייס לעזרתם. "הוא מאוד פתוח למצוקות שקיימות פה ואין לי ספק שהוא יידע מה לעשות", אמר מנהל של אחד מבתי החולים הגדולים בפריפריה.

בנוסף, הוא מתכנן להמשיך את הרפורמות שאותן החל בקדנציה הקודמת, בהן בתחום השיניים. סגן השר הכניס את טיפולי השיניים לילדים עד גיל 12 לסל הבריאות, אך הוא לא מתכוון לעצור שם ועל פי ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, הדבר צפוי להתרחב בהדרגה עד לגיל 18. גם הרפורמה בתחום בריאות הנפש, שהחל ונכנסה להקפאה בתקופת גרמן, תיכנס לפעולה. במסגרתה, צפוי התחום לעבור לאחריות קופות החולים.

רוב מסקנות ועדת גרמן צפויות להיזרק לפח

בנוגע למסקנות ועדת גרמן, סגן השר ליצמן לא רק שם ברקס לרובן הגדול, אלא אף לעג להן כשאמר בכנס שבו השתתף בשבוע שעבר, כשמא: "אצלי לא תהיה ועדת ליצמן". עם זאת, ליצמן מתכוון לבחון בחיוב חלק קטן מהן, לדוגמה את נושא הכפל הביטוחי. באושר לנושא השר"פ (שרותי רפואה פרטיים - מ"ש) בבתי החולים הציבוריים, אותו הוחלט לאסור אחרי שחברי ועדת גרמן דנו עד שיצא עשן לבן - ליצמן דווקא בעד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צפוי להתעלם מתקופת כהונתה ולהמשיך מאיפה שהפסיק. שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן עם ליצמן בטקס חילופי השרים ב-2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוגע למהלך אשר אמור לאפשר לציבור להפעיל את הביטוח הפרטי בבית החולים הציבורי ולבחור רופא, בפאנל בהשתתפותו טרם הבחירות אמר סגן השר: "אומרים שזה רק לעשירים, אבל המצב היום בבתי החולים הוא שהרופאים הבכירים מחתימים שעון ב-12:00 ועוברים את הכביש לרפואה הפרטית. אם כבר עושים פרטי, אז למה לא לעשות שר"פ ולהשאיר אותם בתוך בתי החולים הציבוריים?"

ליצמן גם בעד הכנסת תרופות מצילות חיים לשב"ן (שרותי בריאות נוספים - מ"ש) בקופות החולים, ולבצע רפורמה בתחום הסיעוד, שגם היא כלולה בהסכם הקואליציוני.

"הוא איש של עשייה. אני בטוח שהוא יזיז דברים"

ליצמן זוכה להערכה הרבה, כאמור, במערכת הבריאות, שם מצפים בקוצר רוח לכניסתו לתפקיד.

"יש בו חמלה", אומר גורם במשרד הבריאות שעבד עם ליצמן בקדנציה הקודמת. "הוא איש טוב ולא מתנשא. מצד שני יש לו עקרונות. הוא לא אדם שאפשר לדרוך עליו. הוא שוחה בפוליטיקה כמו דג במים. זאת תהיה תקופה טובה למשרד הבריאות אחרי תקופה של קיפאון". גורם אחר אמר: "הוא איש של עשייה. אני בטוח שהוא יזיז דברים".

אך אופיו הבלתי-מתפשר של ליצמן הביא עליו גם ביקורת. "הוא מאד כוחני", אמר גורם לשעבר בכיר במערכת הבריאות. "הוא גם אינדיבידואליסט, עובד לבד. ההחלטות שלו נוגעות לכלל הציבור, אך לעיתים הן מאד סקטוריאליות. לדוגמא, הרפורמה ברפואת השיניים אמנם נוגעת לכלל האזרחים, אבל מיטיבה במיוחד עם המגזר החרדי. דבר אחד בטוח לגבי ליצמן - יש לו דעה בכל נושא - והוא יודע הכול".

(עדכון ראשון: 23:00)

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully