וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כולם שבתו בדרום: "מה תיתן עוד הפגנה ועוד שביתה?"

בעוד שבדימונה סערו הרוחות, בבירת הנגב, שלא הצטרפה לשביתה, שידרו עסקים כרגיל: "הייאוש עושה את שלו, ואנחנו מעדיפים את שגרת יומנו". גם בלהבים נמנעו מהשבתה: "מזדהים, אבל לא רוצים לפגוע בתושבים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: קשת סידי

אלה שלא שבתו: בזמן שאלפים הפגינו בדימונה בקריאה לממשלה להתערב במשבר התעסוקה - היו חלקים בנגב שבחרו לא להצטרף לשביתה שהוכרזה בדימונה, בירוחם ובערד. "כואב הלב על העובדים ועל מצבנו כאן בכלל, אבל מה תיתן עוד הפגנה ועוד שביתה?", תהתה מירי רחמים, תושבת באר שבע, עיר שלא הצטרפה להשבתה. "כולם מכירים את הבעיות במשך שנים ולאיש למעלה לא אכפת. אנחנו לא מעניינים אף אחד - עד שצריך להצביע, והבחירות כבר היו".

בבאר שבע והמועצות האזוריות סביבה קמו היום (ראשון) ליום שגרתי, בעוד שעשרות קילומטרים משם היה סוער. הקניון בבירת הנגב המה אדם. אנשים ישבו בבתי הקפה המרכזיים, וניכר היה על רובם שהמשבר שחווה הדרום לא משפיע על סדר יומם. "הייאוש עושה את שלו ואנו מעדיפים את שגרת יומנו. אין לנו פריבילגיה לעשות מלחמות גדולות כשצריך לעבוד בשתי עבודות כדי לפרנס את הבית", הוסיפה.

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' הבהיר כבר בתחילת המאבק שהוא אינו תומך בהשבתה אלא בניסיונות הידברות. בסוף השבוע שעבר שוחח דנילוביץ' עם שר האוצר הנכנס משה כחלון בסוגיית התעסוקה בדרום בכלל ובנושא כיל בפרט.
הוא צפוי לשוחח גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מדובר בנושא חשוב, שישליך על עתידו של הנגב. עם כניסת השרים למשרדיהם נפעל במשותף למצוא פתרונות מידיים שיסייעו לעובדי כיל ולתושבי הנגב", אמר דנילוביץ'.

עוד בנושא
המשבר בכיל: לקראת פגישה מכרעת - התקדמות במגעים
2,000 הפגינו נגד הפיטורים בדרום: "לשרים אכפת רק מתיקים"
המפוטרים בדרום מצפים לפתיחת אזה"ת בנאות חובב

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', מבקר את חיילי צה"ל ומשפחותיהם בבית החולים סורוקה, יולי 2014. ניב אהרונסון
דנילוביץ'/ניב אהרונסון
"ראש העיר שלנו עסוק בבניית קניונים נוספים ובהעלאת תשלומי ארנונה שחונקת פה את התושבים, ולא ביצירת מקומות עבודה"

עם זאת, בעיר נשמעו גם קולות אחרים. "לא ברור לי למה תושבי באר שבע לא הצטרפו לשביתה", אמרה לריסה, תושבת העיר. "זה לא שיש כאן יותר מדי מקומות תעסוקה. ראש העיר שלנו עסוק בבניית קניונים נוספים ובהעלאת תשלומי ארנונה שחונקת פה את התושבים, ולא ביצירת מקומות עבודה. המשכורות נמוכות, וחוץ מלעבוד בשירות לקוחות או בחנות בגדים עבור שכר מינימום, אין כל כך מה לעשות". לדבריה, סטודנטים מכל הארץ אמנם מגיעים ללמוד בבירת הנגב, אבל "בורחים" מיד עם סיום התואר. "אולי כל המזרקות והכיכרות עושים רושם של עיר תוססת, אבל התחושה של התושבים זה שאנחנו שוקעים יחד עם כל הנגב - והגיע הזמן לדרוש פתרונות, ולא לשמוע רק סיסמאות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"מניח שזו יריית הפתיחה"

"המועצה הייתה צריכה לשבות במטרה לעשות רעש ולסייע לעובדים"

גם המועצה המקומית להבים לא שבתה על אף שחלק מתושביה מועסקים בכיל. ראש המועצה אלי לוי היה עסוק הבוקר במחאה אחרת. "אני נמצא מול משרד הפנים בירושלים במחאה נגד שר הפנים הנכנס, סילבן שלום, והתנהגותו כשר לפיתוח הנגב והגליל - כשנידה את להבים לגמרי מהאזור ולא העביר לנו תקציבים", הלין לוי. "אם ימשיך כך כשר פנים, זו תהיה כלייה ללהבים".

בנוגע לשביתה אמר כי אמנם תמך בה אך הוסיף שלא היה יכול לפגוע בתושבי להבים ולהשבית את מערכת החינוך. "אני לא רואה טעם בהשבתה, על אף שלבי עם העובדים והם יודעים זאת. אני מניח שזו יריית הפתיחה (במחאה, דו"פ), אבל כרגע יש לנו עניינים שלנו שהם דחופים יותר".

כמו בבאר שבע, גם בלהבים היו קולות שסוברים כי היה צריך להצטרף לדימונה, ערד וירוחם. "אני חושב שהמועצה הייתה צריכה לשבות במטרה לעשות רעש ולסייע לעובדים", אמר ניר אסרף, צעיר מהיישוב. "נכון שאנשים פה ברובם מסודרים, אך יש כאן גם עובדי כיל וצריך לדאוג לאזור כולו".

גם יוסי, תושב האזור כועס על התנהלות הרשות. "מדובר בשביתת הזדהות שנועדה להפגין סולידריות, ולהבים לא צריכה להיות שונה מירוחם או מדימונה. יש כאן אנשים שמועסקים בכיל, ויש כאן אנשים שעובדים במקומות אחרים, אך אם אנחנו חלק מהנגב - עלינו להיות חלק ממנו בכל ההיבטים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully