וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא ריבלין: "המדינה טעתה בדרך קליטת יהודי אתיופיה"

ברחבי הארץ מצוין יום הזיכרון השנתי ליהודי בני העדה שקיפחו את חייהם בדרכם ארצה. הנשיא נאם בטקס הממלכתי בהר הרצל: "המפגינים חשפו פצע פתוח חי ומדמם בלב החברה הישראלית". נתניהו: "נדאג שכבוד האדם יתבטא כאן"

צילום: עומר מירון, עריכה: קשת סידי

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נאם הבוקר (ראשון) בטקס הממלכתי לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרך לישראל, והתייחס למחאת בני העדה בחודש האחרון. "המפגינים בירושלים, בתל אביב ובחיפה חשפו פצע פתוח חי ומדמם בלב החברה הישראלית. פצע של הקהילה שמשמיעה את זעקתה בדם ליבה, על תחושות של אפליה, גזענות, עלבון וחוסר מענה. באווירת הימים המטלטלים בהם אנו מצויים במקום הזה בו אנו מתייחדים עם זכר יקירכם, מאפשר לנו לדבר על הדבר החשוב ביותר המונח לפנינו: הצורך של כולנו בתקווה. אותה תקווה של יהודי אתיופיה שלעולם לא ידעו נואש גם כשחייהם היטלטלו בין החיים למוות, גם כשהמסע היה מפרך. תקווה היא המזור לייאוש, היא הדרך לשינוי ולריפוי", אמר הנשיא.

"רק כאשר נוכל להציע הזדמנות ואפשרות שווה לא רק בביטחון, אלא גם בכלכלה, בפוליטיקה, באקדמיה, במדע ובתקשורת – נוכל לחיות כאן חיים טובים יותר ועשירים יותר. החברה הישראלית שגתה ביחסה ליהדות יוצאי אתיופיה. מדינת ישראל טעתה בדרך הקליטה ובטיפול שלה בבני העדה לאורך שנים. לא ראינו, לא עשינו נכון, לא הקשבנו די. לצד חובת הביקורת, גם החובה להאמין שבכוחנו לתקן".

"בראשית שנות ה-80 צעדו יהודי אתיופיה לעבר ירושלים ללא שינה, ללא אוכל, שודדי דרכים ניסו לרצוח אותם, חיות בר ניסו לטרוף אותם", הוסיף. "אחרי שחצו את הגבול נאלצו לשהות במחנות פליטים וסבלו מהתנכלויות ומחלות קשות. יותר מ-12 אלף יהודים יצאו לירושלים, יותר מ-4,000 מתו בדרך. יהודי אתיופיה דבקו במטרה והיו נחושים להגשים את חלומם. סיפור עלייתם הוא סיפור על אמונה ותקווה סיפור על מנהיגות יהודית אתיופית אמיצה ועיקשת שלא ידעה נואש. זה הסיפור שחושף את קלונה של מדינת ישראל שנעלה שנים רבות את שעריה מפני אחת הקהילות היהודיות העתיקות בעולם. בכוחנו יחד כולנו לעשות שינוי. ליצור מציאות טובה יותר ושוויונית יותר. לפתחנו מונח האתגר לבנות חברה שלא עוצמת עיניים אלא מוקיעה מתוכה כל גילוי של גזענות, אפליה ושנאת האחר".

עוד בוואלה!NEWS:
שביתה בדימונה, בירוחם ובערד; אלפים יפגינו נגד הפיטורים בכיל
חשש במשטרה ממינויו של לוין: "ביטחון הפנים הפך למשרד מקופח"
אובמה בחר – הסכם עם איראן לפני מדינה פלסטינית

הנשיא ראובן ריבלין, טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
"לא ראינו, לא עשינו נכון, לא הקשבנו די". הנשיא ריבלין בטקס/פול צלמים, גיל יוחנן

אחרי הנשיא עלה לנאום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתייחס גם הוא למחאת יוצאי אתיופיה. "בירושלים שמענו את זעקתכם, גם אני. לפני כשבועיים נפגשתי עם כמה מכם. זה היה מפגש מרגש, תרשו לי לומר, מטלטל. שמעתי תלונות על גזענות, אפליה, קיפוח, הפעלת כוח עודף (של המשטרה). שמעתי על החשש ללכת ברחוב בגלל צבע עורך. אינני יכול לקבל זאת – לא במדינת היהודים", אמר. "השבוע אקים ועדת שרים מיוחדת בראשותי לטפל בכל הנושאים הללו וברבים אחרים. נביא לממשלה תכנית מקיפה. נסייע לכם בכל דרך, אבל מעבר לתכנית והמשאבים והפרויקטים יש עיקרון אחד חד וברור: אין מקום לגזענות ואפליה בחברה שלנו".

"יש חברות שהצליחו להתעלות מעל הרפש הזה. אנחנו הבאנו את כבוד האדם לתרבות האנושית. אנחנו היהודים ואנחנו נדאג שכבוד האדם יתבטא כאן", המשיך. "יוצאי אתיופיה, אתם ישראלים לכל דבר. בשר מבשרנו, שווים בין שווים. אתם מבטאים בסיפורכם הנשגב את חזון קיבוץ הגלויות שהוא תמצית קיומנו. ביום הזה אנו זוכרים את כל מה שעברתם כדי לממש את החזון הזה".

"מסע העלייה שלכם תם, אבל לי חשוב שכל ילד וילדה בישראל יכירו את סיפורכם", הוסיף. "הנחיתי להנחיל את הסיפור הזה, רב ההוד וההדר והכאב, בבתי הספר שלנו כי זה חלק מקירוב הלבבות והטמעת הגורל המשותף של עמנו. לצד הקשיים אתם יכולים להתגאות בסיפורים של פורצי דרך בפוליטיקה, באקדמיה, ברפואה ובצבא. כדי להגשים את החזון שילמתם מחיר עצום. אתם זוכרים את העבר ומשמרים את המורשת אבל נושאים את פניכם קדימה להיטמעות מוצלחת בחברה הישראלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
נתניהו בהר הרצל, הבוקר/פול צלמים, גיל יוחנן

ברחבי הארץ מצוין יום הזיכרון השנתי ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. הטקס בהר הרצל פתח את היום, וב-19:30 יתקיים הטקס שינעל את אירועי יום הזיכרון באמפיתיאטרון בנתניה, ובו ישתתפו יותר מ-800 בני נוער יוצאי אתיופיה מכל רחבי הארץ.

טקסי הזיכרון השנה מתקיימים על רקע המחאה הגדולה של יוצאי אתיופיה, ששיאה היה בהפגנה הסוערת שהתקיימה בתחילת החודש בתל אביב. 67 בני אדם, ובהם 55 שוטרים, נפצעו באורח קל, ושוטר נוסף נפצע באורח בינוני, בעימותים קשים בין המפגינים לכוחות המשטרה שביקשו לפנות אותם. חלק מהמפגינים הבעירו פחים ויידו אבנים לעבר השוטרים והפרשים, תוך שהם קוראים "מדינת משטרה". הכוחות הגיבו בירי גז מדמיע, זרנוקי מים ורימוני הלם, וקיבלו הוראה לעצור את המפגינים בכוח. 43 מבין אלפי המפגינים נעצרו.

טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
משתתפים בטקס בירושלים/פול צלמים, גיל יוחנן

אתמול שוחח עם וואלה!NEWS שר העלייה והקליטה החדש, זאב אלקין, והתייחס לאחד האתגרים הגדולים המגיעים עם התפקיד החדש - מצוקת בני העדה האתיופית. "הגישה של החברה הישראלית כלפי העולים בכלל וכלפי יוצאי אתיופיה בפרט היא פטרונית", הודה אלקין. "המחאה בהחלט מבטאת מצוקה ותחושות קשות בחלקים של הקהילה הזו. חייבים להתייחס לזה ברצינות".

לטענתו של אלקין, על השיח בישראל בנוגע לעליית יהודי אתיופיה להשתנות. "אנחנו כל הזמן מדברם על 'העלאת יהודי אתיופיה', אבל זה לא שהעלנו אותם, הם עלו. נכון שעזרו להם לעלות, אבל זה תהליך של האנשים עצמם. הם עזבו את בתיהם, ורבים מהם מתו בדרך. זו מסירות נפש. כשנתייחס אליהם כשווים בין שווים ללא פטרונות, הכול ייראה אחרת. זה נכון לגבי האתיופים ולגבי הרוסים, וזה היה נכון גם לגבי העלייה של בני עדות המזרח בתקופת מפא"י".

הנשיא ראובן ריבלין, טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
הנשיא ראובן ריבלין, טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, מאי 2015/פול צלמים, גיל יוחנן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully