וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נכשל משרד החינוך במלחמתו בתופעת המכונים הפרטיים

לפני כחצי שנה השיק שר החינוך היוצא פירון רפורמה שפטרה את תלמידי כיתות י' מאבחוני לקויות למידה במכונים הפרטיים. ואולם, התכנית נתקלת בקשיים ובהתנגדויות מבית. מנהלים מודים: "אנחנו נותנים אישורים לכל מי שמבקש". חלק שני

שי פירון יש עתיד, אפריל 2015. טלי מאייר
השיק רפורמה חדשה לפיה היועצת החינוכית תאשר התאמות לימודיות לתלמידים. שר החינוך לשעבר, שי פירון/טלי מאייר

בשנים האחרונות נשמעה ביקורת ציבורית נוקבת בנושא תעשיית המכונים הפרטיים, שמאפשרים לתלמידים לקבל התאמות ללקויות הלמידה שלהם. מנהלי בתי ספר ויועצות חינוכיות הציגו פתרון כבר לפני שבע שנים, לפיו יוקם מרכז אבחונים ארצי בפיקוח משרד החינוך. פתרון זה זכה לתמיכה, אך לא יושם עד היום. במקום זאת, שר החינוך לשעבר שי פירון השיק בנובמבר 2014 את "רפורמת האבחונים", שנועדה להילחם בתופעה. התכנית יועדה לכיתות י' תחילה ותוכננה להתרחב לשאר כיתות התיכונים בשנה הבאה.

הרפורמה קבעה כי באחריותה של היועצת החינוכית בבית הספר לאשר התאמות לימודיות עבור תלמידים הסובלים מהקלות למידה קלות (שלב 2-1), וזאת ללא צורך באבחון מטעם מכון פרטי. מדובר בסמכות למתן הקלות דוגמת תוספת זמן, הקראה ובחינה בעל פה. לקויות חמורות יותר (שלב 4-3) כבר מצריכות אבחונים מוסמכים, והיועצות מאשרות 10% בלבד מהמקרים המגיעים לפתחן. יתר הבקשות מועברות לוועדה המחוזית.

עוד בוואלה! NEWS:
"שילמתי 1,200 שקל וקיבלתי תוספת זמן": כך קונים הקלות לבגרויות
"לא יכול להיות ששיטת המבחנים לא שונתה משנות ה-60"
הוריה של לינוי תובעים: זיהום האוויר בחיפה גרם לסרטן שלה

לא כולם אהבו את הרפורמה. ועד היועצות והמחנכות הארצי התנגד לה מרגע השקתה, והן אף פתחו בעיצומים שנמשכו שלושה חודשים והוכרעו בפשרה בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים. בין היתר, נקבע כי האחריות הבלעדית תועבר מהיועצות החינוכיות למנהל בית הספר ולרכז התאמות שימונה לשם כך, ואילו הרכזים יטפלו רק בתיקי תלמידים לקראת העברתם לדיון בוועדות המחוזיות.

"כל העניין הזה לא היה ניצחון גדול, חוץ מזה שהיועצות לא יבדקו ויגישו לוועדה המחוזית", אמרה נועה ענבר מוועד היועצות והמחנכות שהובילה את מאבקן. "אולי ניצחנו במישור הזה, אבל ההישג המרכזי שאליו שאפנו - שינוי השיטה הקיימת והקמת מרכזי אבחון גדולים שיהיו תחת פיקוח של משרד החינוך - לא הושג, לצערנו. אני לא יודעת אם נצליח להשיגו אי פעם".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"למי יש כוח לכאב הראש הזה?"/בן קלמר

התנהגותן של היועצות החינוכיות מכשירה את הפעילות של המכונים הפרטיים, אולם מדיניות הפעולה של משרד החינוך בנושא מחייבת את היועצות לבדוק את המלצות המכון, לפתוח תיק בקשה להתאמות ליקויי למידה ולדון בתיקו האישי של כל תמיד בוועדה פדגוגית בבית הספר. בפועל, התלוננו היועצות החינוכית לאורך שנים כי הוועדה אינה מתכנסת - והן קורסות תחת עומס מבקשי ההקלות. עוד טענו כי הן לא מתוגמלות על העבודה העודפת וכי הן אינן מוכשרות לקבוע מי באמת לקוי למידה ומי לא. נוסף לכך, היועצות מעידות כי הן נתונות ללחצים מסיביים מצד ההורים, ששילמו אלפי שקלים למכונים הפרטיים ומעוניינים לקבל אסמכתא שלא זרקו את כספם לשווא.

מנשה לוי, מנהל תיכון מעיין שחר בעמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר מודה בפה מלא כי כל התלמידים מקבלים אצלו בבית הספר אישורים אוטומטיים וכך גם בבתי ספר אחרים. "הרי בתי הספר צריכים לכנס וועדה בית ספרית על כל מקרה ויש עשרות רבות של תלמידים שדורשים תוספת זמן והכתבות, ולבתי הספר אין זמן להתעסק עם זה", אמר. "מכיוון שאין רכז התאמות והיועצות קורסות, אז בינתיים כל מי שרק מעלה איזושהי בקשה, בית הספר לא בודק בכלל לעומק, אלא נותן באופן גורף. מאשרים נקודה וזהו, רק כדי להיפטר מהתיק".

"הילדים עם לקויות קלות בכלל לא צריכים ללכת למכוני אבחונים", הוסיף וכיוון אצבע מאשימה למשרד החינוך. "משרד החינוך מתעקש שלא לקבל אחריות על הנושא הזה ומגלגל את זה אלינו, לבתי הספר. בתי הספר לא יוכלו לעשות את זה. בפועל המאבחנים הפרטיים פלוס בתי הספר עושים את מה שהם לא צריכים לעשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"מורה לתנ"ך הוכשר ללמד תנ"ך הוא לא מומחה ללקויי למידה"

לוי סיפר על בתי ספר רבים בארץ שלא מיישמים את הנהלים החדשים של משרד החינוך. "ההחלטה הזאת תקעה את כל הסיפור הזה של התאמות בבתי הספר. סיכמו שרכז התאמות יקבל 6% גמול על התפקיד שלו - כלומר, תמורת 350 שקל לחודש הוא יעשה מה שהיועצות עושות בחצי משרה שהוקדשה לנושא הזה", אמר. "אני מקבל טלפונים ממנהלים שאומרים לי - 'מנשה, אף אחד לא מוכן לקחת על עצמו את התפקיד הזה של רכז התאמות - מי האידיוט? זה תיק מהפטרה'".

"גם אצלי בבית הספר עברתי מורה-מורה, אף אחד לא מוכן תמורת הסכום המגוחך הזה לעשות את התפקיד הזה", ממשיך לוי. "אמרתי את זה למנכ"לית משרד החינוך בבית הדין לעבודה היא אמרה 'אתה תראה שיהיו מורים שמוכנים'. זה עלבון לאינטליגנציה של המורים. מורה לתנ"ך הוכשר ללמד תנ"ך, הוא לא מומחה ללקויי למידה. אני מציע למנכ"לית המשרד לבוא ולעשות את זה בעצמה, כי תיקי התלמידים גם לא יהיו מוכנים לוועדה המחוזית לקראת השנה הבאה".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בשקל הקפאת רפורמה משרד החינוך, המכונים הפרטיים משגשגים/בן קלמר

על פי עדויות של יועצות חינוכיות שהגיעו לוואלה! NEWS, מדובר ב"שביתה איטלקית" רחבת ממדים. "בתי הספר מתעלמים מהנהלים", סיפרה יועצת חינוכית מתיכון במרכז הארץ. "אצלנו, למשל, לא מינו רכז התאמות, אלא נותנים לכולם הקלות. למי יש כוח לכאב הראש הזה? מה גם שאנחנו לא מתוגמלים על העבודה הזאת, והבקשות להקלות לא מפסיקות לזרום".

היא הוסיפה כי מדובר בשיטה שבה נוקטים בבתי ספר שונים ברחבי הארץ. "יש המון בלבול, בעיקר מאחר שאין שר חינוך ואין עם מי לדבר. לא רק אצלנו זה קורה, גם בבתי ספר בצפון. אני יודעת שדוחים את הטיפול בתיקי המבקשים עד לרגע האחרון, ואז מאשרים בבת אחת לכולם".

ומה מצבם של המכונים הפרטיים בארץ? הם ממשיכים לשגשג. אף על פי שישנם בתי ספר המאשרים באופן גורף את ההקלות ואחרים שפועלים על פי הרפורמה של משרד החינוך, בשיחה עם יועצי אבחון בכמה מכונים פרטיים בארץ, טוענים כולם כי התכנית של משרד החינוך "הוקפאה" וכי יש צורך לעבור אבחונים דידקטיים, אפילו עבור הלקויות הקלות ביותר.

כך, למשל, באחד המכונים דורשים 1,990 שקלים עבור אבחון. התהליך מתבצע על פני שני מפגשים: בראשון עוברים מבחן ובשני יש פגישה מסכמת. בשיחת טלפון עם סוכנת המכירות של המכון היא מבטיחה כי "אין דבר כזה שילד לא יוצא מפה עם משהו, עם הקלה כלשהי. הכסף לא נזרק סתם".

במכון ותיק אחר גובים בין 950 שקלים דרך ביטוחים מסוימים ועד 2,000 שקלים לאבחון במחיר מלא. הם לא מבטיחים הקלות בבתי הספר בתום האבחון, אך מסבירים בתוקף כי כולם צריכים אבחונים. "הייתה מחשבה לעשות איזו רפורמה כשהיה שר חינוך הקודם, ובינתיים נעשה פיילוט רק על כיתות י' ורק לגבי תוספת זמן, ולא לגבי התאמות נוספות", הסבירה יועצת האבחונים בשיחה טלפונית. "עכשיו השר הזה איננו ואין רפורמות - כל הקלות הן רק דרך המכונים".

משרד החינוך: נושא זה בא על פתרונו לפני כשלושה חודשים

משרד החינוך סירב להתייחס לטענות שהועלו בכתבה ומסר בתגובה: "נושא זה בא על פתרונו לפני כשלושה חודשים. בחסות בית הדין הארצי לעבודה סיכמו משרד החינוך, משרד האוצר, השלטון המקומי וארגון המורים, כי העיצומים אשר ננקטו בנושא ההתאמות לבחינות הבגרות יופסקו לאלתר, וכי עובדי ההוראה והיועצות יחזרו לעבודתם".

"בתוך כך, סוכם באותו המעמד בין הצדדים כי המורים שמונו לתפקיד רכז ההתאמות ירכזו את הכנת תיקי התלמיד לקראת העברתם לדיון בוועדות המחוזיות והטיפול בתיקים יסתיים עד ל-18 במרץ 2015. כמו כן, סוכם כי רכז ההתאמות יהיה זכאי לתגמול של 6% וכן הוסדר התגמול למורים שטרם הצטרפו לרפורמת עוז לתמורה. עוד סוכם כי ההנחיות אשר פרסם משרד החינוך בראשית שנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה, ימשיכו לעמוד בתוקפם, כאשר מערכת החינוך תפעל על פי הם".

אחד מהמכונים הפרטיים שהוזכרו בכתבה מסר בתגובה: "כל מאובחן בסופו של אבחון מקבל המלצות. המוקדניות לעולם לא מבטיחות שום התאמה לפני שאנו רואים את הילד כי הן לא מודעות לממצאים. כל ילד שמגיע לאבחון מקבל המלצות ולא בהכרח התאמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully