וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרבות הדלפת הבגרויות: תופעה מגזרית או בעיה של כולנו?

שאלוני הבחינה עוברים מסלול מאובטח בדרכם לתלמידים, אולם רצף הדליפות האחרון מעלה תהיות בנוגע לאופן ההתמודדות של משרד החינוך עם התופעה. מה מקור ההדלפות והאם הן מוגבלות לבתי הספר הערביים בלבד?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחינת הבגרות באנגלית שהודלפה אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדלפת שאלוני בחינת הבגרות באנגלית אתמול (שני) הייתה המקרה החמישי מתחילת שנת 2015. ביום חמישי האחרון הודיע משרד החינוך על ביטול שני שאלונים בבחינות הבגרות בידע לשון וספרות א' בעברית במגזר הערבי בשל הדלפת שני השאלונים לרשתות החברתיות, זמן קצר לפני מועד התחלת הבחינה - בדיוק כפי שאירע עם הבחינה באנגלית.

תלמידים רבים נותרו מאוכזבים, לאחר שהתכוננו לבחינות הגורליות במשך כמה שבועות ונאלצו להמתין להחלטת משרד החינוך בנוגע לקיום בחינה חדשה - ובתקווה שזו לא תודלף ותבוטל גם כן. אולם בבחינה שנערכה אתמול החליטו במשרד החינוך לנקוט צעד חריג ולחלק לתלמידים טפסי בחינה חלופיים שהוכנו מראש. כ-70 אלף תלמידי שלוש וארבע יחידות באנגלית נאלצו להמתין להדפסת השאלון החליפי, אולם בגלל ההחלטה שנפלה ברגע האחרון, בכמה בתי ספר נבחנו בכל זאת בטופס המקורי.

עוד בוואלה! NEWS:
הבגרות באנגלית דלפה; התלמידים נבחנו בשאלונים חלופיים
עקב הדלפת השאלון: בוטלו בחינות הבגרות בעברית למגזר הערבי
משגיחי בגרות עוכבו לחקירה בגין הדלפת בחינת הבגרות בספרות ערבית

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"הפתרון שנתנו הוא טוב, אבל הוא לא יחזיק לאורך זמן"/בן קלמר

ההדלפה אותרה בכפר עארה הסמוך לאום אל פחם, אך כיוון שמדובר בבחינה ארצית, החליפו במשרד החינוך את הטופס לכלל הנבחנים. אריאל לוי, ראש המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, הסביר בריאיון לוואלה! NEWS כי "הודלפו עמודים מסוימים בחלק מהשאלונים, ונערכנו מבעוד מועד עם שאלון חלופי".

"בחינות כאלה גדולות הן באמת מורכבות, ואנחנו נערכים ולומדים מאירוע לאירוע", הבהיר לוי. "זה עסק מורכב, אבל חשוב לנו לדאוג שתלמידי ישראל ייבחנו בתנאים הוגנים. אנחנו עושים הכול גם במישור המודיעיני, במישור המניעתי וגם באבחון מראש של איפה מקרה כזה יכול לקרות". לוי הוסיף כי במשרד החינוך נערכים לחקירת הסוגיה ולטיפול משטרתי, וציין: "הפתרון שנתנו הוא טוב, אבל הוא לא יחזיק לאורך זמן. זה לא היה קל לתלמידים לדעת שהוא הודלף ובסוף הם מקבלים הודעה שיש בחינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"השאלה היא למה הם ממהרים לבטל את הבחינה דווקא במגזר הערבי?"

מרגע כתיבתן על ידי מרכזי המקצועות במשרד החינוך וצוותי מומחים מהאקדמיה ועד להגעתן לשולחנות התלמידים, עוברות בחינות הבגרויות תהליך מאובטח ומתועד. כ-1.5 מיליון שאלונים מודפסים מדי שנה במדפיס הממשלתי כחודש לפני מועד כל בחינה. משם הם עוברים למרכזי הבחינות של משרד החינוך, ויום לפני הבחינה שקי השאלונים עוברים לסניפי הדואר השונים בארץ ומוחזקים בחדרים מאובטחים. השאלונים מצולמים במצלמות אבטחה עד להוצאתם על ידי שליח דואר לכ-1,100 בתי הספר התיכוניים בארץ, שעתיים בלבד לפני מועד הבחינה.

במשרד החינוך מסבירים כי הניסיונות להילחם בתופעת ההדלפות הביאו לתגבור הפקחים והבקרים המתחקים אחר תהליך החלוקה של שקי הבחינות לבתי הספר. כמו כן, המשרד החל לאסוף מידע מודיעיני בשטח. לקראת פתיחת עונת הבגרויות הנוכחית, הוחלפו סניפי דואר הקרובים ליישובים ערביים באחרים. עם זאת, בכל אחת מהתחנות במסלול שעוברת הבחינה היא חשופה לאנשים שונים.

"היו בעבר מקרים במגזר היהודי שהודלפו בחינות ולא נפסלה בחיים בחינת בגרות"

רצף מקרי ההדלפה האחרונים מעלה את התהייה אם מדובר בתופעה השמורה לבתי הספר הערביים בלבד. וליד מג'דלי, מנהל אגף החינוך בעיריית באקה אל-גרבייה, טען בשיחה עם וואלה! NEWS כי "היו בעבר מקרים במגזר היהודי שהודלפו בחינות בגרות ולא נפסלה בחיים בחינת בגרות. גם לא שמענו עליהם. השאלה היא למה הם ממהרים לבטל את הבחינה דווקא במגזר הערבי?".

במשרד החינוך מסרבים להתייחס לסוגיה המגזרית. לטענתו של לוי, "מי שבודק את מקור ההדלפות זה המשטרה ואנחנו לא מעוניינים להגיב לשאלה אם זה קורה במגזר היהודי כפי שזה קורה במגזר הערבי". גורמים אחרים במערכת החינוך הסבירו את תרבות ההדלפות בשייכות המשפחתית בכפרים הערביים. "יש ישובים ערביים שבהם מנהל התיכון הוא הסבא, המורה הוא האבא והתלמיד הוא הנכד, אז מה הפלא שזה קורה שם", טען גורם במשרד החינוך. "אולי היו הדלפות במגזר הכללי, אבל בשורה התחתונה זה קורה שם".

"יש מקור אחד שמחבל במכוון"

עם זאת, בשיחות עם אנשי חינוך ערבים, הם דוחים את ההנחה כי קיימת "תרבות הדלפות". לטענתו של מוסא, מורה ויועץ חינוכי ותיק בבית הספר התיכון בלקיה, "יש מישהו שהכוונות שלו לחבל. אני וכל החברים שלי לחדר המורים חושבים שזה מקור אחד שמפעיל ומחבל במכוון". לדבריו, "יש מערכת משומנת שפורחת באמצעות הווטסאפ והרשתות החברתיות והעניין הזה מצער".

"לדעתי רוב ההדלפות הן מהדואר", הוסיף. "השיטה של להביא את המבחנים מהדואר בעייתית, יש הרבה מוקשים בדרך. זה משהו שלא צריך לשתוק עליו. אנחנו מדברים על זה בחדר המורים כעבריינות, ולעבריינות אין גבול". לדבריו, "אי אפשר להאשים יהודים או ערבים, אבל אם זה פוגע בכל תלמידי המדינה כמו היום זה אסון".

מוסא הוסיף כי כל פרשה נוספת משפיעה באופן ישיר על התלמידים. "התלמידים מאד מבואסים מזה, הם לומדים, משקיעים מאמצים וזמן, ובסוף מבטלים את המבחן", אמר. "מכתימים את השם שלהם אחר כך בתקשורת, כאילו כל הילדים במגזר מדליפים ומעתיקים".

"יש לנו כעס גדול על המערכת. המשטרה צריכה להילחם בעניין הזה. אי אפשר לעבור על זה בשקט"

עודא לאמור, מנהל תיכון בכסייפא, טען כי "זה חוסר אחריות ממעלה ראשונה". לדבריו, "יש לנו כעס גדול על המערכת. אני מאמין שעומד מאחורי זה המון כסף. המשטרה צריכה להילחם בעניין הזה ולתחקר מי זה הארגון הזה. זה פוגע בכולם, זה עושה לנו הרבה נזק ברמת החינוך והתלמיד, זה אומר דרשני. אי אפשר לעבור על זה בשקט".

במחלקת הסייבר של יחידת להב 433, שמטפלת במקרים אלה, לא רואים את כל המקרים כ"תופעה", מאחר והשימוש המאסיבי ברשתות החברתיות הינו חדש, ותופעה, לשיטתם, מודדים בשנים. ההסתכלות על המקרים היא נקודתית, וגם בלהב 433 נזהרים מלקשור את המקרים לחלקים מסוימים בחברה.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "ביחידת הסייבר הארצית בלהב 433 מתנהלת חקירה בגין מספר מקרים של הדלפת בגרויות שאירעו בחודשים האחרונים, ומטבע הדברים אנו מנועים מלמסור פרטים אודות חקירות מתנהלות למעט הודעות רשמיות. ככלל, ההתחקות אחר מעורבים בהדלפה מסוג זה מבוצעת בסיוע חוקרים מיומנים המוסמכים בתחום הסייבר, בין היתר לאור השימוש במדיה וברשתות אינטרנטיות לצורך הפצת התכנים שעל פי החשד נגנבו או הועתקו שלא כדין".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully