וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המנהל האזרחי בעבר נגד הכפפתו לבית היהודי: "החלטה נוראה"

11.5.2015 / 23:26

תא"ל (במיל') אילן פז התייחס להסכם הקואליציוני שלפיו סגן שר הביטחון יהיה אחראי על המנהל. "לא ייתכן שמכפיפים יחידה בצבא למפלגה סקטוריאלית", אמר לוואלה! NEWS. עם זאת, על פי ההערכות, שר הביטחון לא יוותר על סמכות החתימה שלו

צילום: מור שאולי, עריכה: שניר דבוש

(חתימת ההסכם הקואליציוני עם הבית היהודי, בשבוע שעבר)

ראש המנהל האזרחי לשעבר, תת-אלוף (במיל') אילן פז, העביר ביקורת חריפה על הסעיף בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לבית היהודי ביום רביעי האחרון, שלפיו המנהל יהיה כפוף במהלך הקדנציה הקרובה לסגן שר הביטחון מטעם הבית היהודי. "זה דבר בלתי-מתקבל על הדעת ואם אני הייתי היום ראש המנהל הייתי שם את המפתחות על השולחן", הבהיר פז בשיחה עם וואלה! NEWS.

"בעיני זאת החלטה נוראית", הוסיף. "זו הפעם הראשונה שאני שומע שיחידה צבאית ושסמכויותיה משמשות סעיף במשא ומתן קואליציוני עם מפלגה סקטוריאלית. אני לא מכיר מקרה דומה במדינת ישראל, לא יכול להיות שמכפיפים יחידה בצבא למפלגה סקטוריאלית. זה יותר גרוע מכל המתנות שמקבלים במשא ומתן הקואליציוני. זה נורא ואיום".

עוד בוואלה חדשות:
הספירה לאחור החלה: לנתניהו יש שבוע להשביע את הממשלה
ההסכם הקואליציוני עם הבית היהודי: כמה זה עולה לנו?
עודה: "הממשלה החדשה קיצונית ומסוכנת לאזור כולו"

נפתלי בנט ואלי בן דהן בטקס השבעת כנסת 20. עומר מירון
בנט ובן דהן בטקס השבעת הכנסת/עומר מירון
"אם אנחנו רוצים שהדברים ינוהלו בצורה יותר מוטה עם הרבה פחות שיקול דעת על ידי מישהו שהוא בעל עניין, זו הדרך"

אמש אישר מרכז מפלגת הבית היהודי את הסכם ההצטרפות לממשלה ואת מינויו של סגן שר הדתות הנוכחי, אלי בן דהן, לתפקיד סגן שר הביטחון. טרם התברר מה בדיוק יכללו סמכויותיו בנוגע למנהל האזרחי, ועל פי ההערכות שנשמעות גם בבית היהודי, שר הביטחון לא יוותר על סמכות החתימה שלו בכל הנושאים הקשורים למנהל. תא"ל פז, שהוביל את המנהל בשנים 2005-2003, ציין כי מעולם היה קיים מצב כזה.

"המנהל האזרחי הוא הזרוע הביצועית של הממשלה בשטחים", הסביר פז. "ההחלטות שמתקבלות הן מקצועיות בקצה, אבל עצם ההחלטה אם להרוס או לא, לקדם תכנית בנייה או לא, הכול בידי הדרג המדיני ושר הביטחון. הערבוב בין המקצועי לשיקול המדיני והפוליטי תמיד היה קיים, אבל פה זה סיפור אחר, כיוון שהוא שליח של המתנחלים".

לדבריו, "במידה ויעבירו לו את הסמכויות זה יהיה נורא, כי הוא החסם האחרון לאישורי בנייה, להכשרה של מאחזים בלתי-חוקיים ולנושאים נוספים. אם אנחנו רוצים שהדברים ינוהלו בצורה יותר מוטה, עם הרבה פחות שיקול דעת, על ידי מישהו שהוא בעל עניין, אז זו הדרך. אם הסמכויות יועברו לו, כל מה שהיינו רגילים לראות כל השנים יהיה כפול ומשולש".

"אני בטוח שהרמטכ"ל עוד יגיד את דברו"

המנהל האזרחי הוא גלגול של הממשל הצבאי ששלט בגדה המערבית אחרי כיבושה בשנת 1967. בתחילת שנות ה-80 הוקם המנהל ותחומי אחריותו, על פי המוגדר בחוק, כוללים הגנת הפלסטינים מפני הצבא ששולט בגדה. לאחר התחלת מפעל ההתנחלויות, המנהל האזרחי החל לטפל גם בציבור היהודי בגדה. נושאי תכנון ובנייה, תחבורה ואיכות הסביבה נמצאים תחת אחריותו של המנהל, ולאחר הסכמי אוסלו בשנות ה-90 הוגבלה סמכותו לשטחי C בלבד.

פורום מטכ"ל החדש. פברואר 2015. דובר צה"ל
"המצב הפוך". פורום מטכ"ל הראשות רב-אלוף גדי איזנקוט/דובר צה"ל

פז הדגיש כי הביקורת שהציג לא קשורה לדעותיו הפוליטיות, אלא נובעת מדאגתו לצבא. "מדובר ביחידה שמורכבת מחיילים ומאזרחים שהם נציגי משרדי הממשלה השונים", הסביר. "הם לא כפופים לרמטכ"ל, אלא לשר הביטחון ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, שיושב במטכ"ל אבל לא כפוף לרמטכ"ל. בנוסף לכך, כל הסמכויות האזרחיות והביטחוניות נמצאות בידי אלוף פיקוד המרכז הכפוף לרמטכ"ל. הדבר הזה יוצר מתיחויות לא פעם".

"נושאי הבנייה הם נושאים רגישים וקשורים לליבת הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים"

"אני בטוח שהרמטכ"ל עוד יגיד את דברו", הבהיר. "אנחנו לא נשמע על זה, אבל הוא יגיד את דברו. ראש הממשלה ובנט הבעירו את התבערה הזו ואנשי הצבא צריכים למצוא את הדרך שבה ההשפעה תהיה מינורית". לטענתו, "אנשי הצבא צריכים להציע הצעות, אפילו דמיוניות, כדי להגיע למטרה והפוליטיקאים צריכים להרגיע אותם, אבל כאן זה הפוך".

לדבריו, רק לשר הביטחון צריכה להיות הסמכות לחתום על מה שקשור לגדה בשל ראייתו הרחבה של הסוגיות השונות. "על אף שאלוף הפיקוד הוא הריבון, שר הביטחון הוא זה שמאשר לו לחתום על כל דבר, ואותו הדבר בכל הנוגע למנהל האזרחי", ציין. "אם לאישור של תכנית בנייה בגדה יש חמישה שלבים, בכל שלב זה מגיע לשר הביטחון והוא זה שמאשר אם לדון ולקדם את העניין. כך הדבר גם בנוגע להריסת מבנים לא חוקיים ובכל נושא".

"נושאי הבנייה הם נושאים רגישים וקשורים לליבת הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים", הוסיף. "אם לצורך הדוגמה, נפתלי בנט היה מתמנה לשר הביטחון לא הייתה לי ביקורת. אבל כיוון שמדובר בסגן שר שלא מכיר את התמונה המלאה ומונע מאינטרס, זה בעייתי".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן מסר בתגובה: "הכתבה מטעה ובמכוון. בכל ממשלה ישנו סגן שר המקבל אחריות על תחומים מסוימים וכך גם הפעם".

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully