וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם הקואליציוני עם הבית היהודי: כמה זה עולה לנו?

10.5.2015 / 19:17

פרט לכמיליארד שקלים שיוקצו לטובת הכפלת פיקדון השחרור לחיילים, ההסכם כולל מאות מיליונים שיוקצו לצרכי המגזר הדתי-לאומי ותחום ההתיישבות. הסכום צפוי עוד לגדול. מרכז המפלגה אישר הערב את ההסכם

צילום: מור שאולי, עריכה: שניר דבוש

(חתימת ההסכם עם הבית היהודי, בשבוע שעבר)

בשבוע שעבר נחתם ההסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לבין הליכוד, שסלל את הדרך להרכבת ממשלת ישראל ה-34. רבות דובר על תיק המשפטים כהישג של המפלגה, אך נראה כי ההישגים העיקריים הם דווקא בתוספות התקציביות שעליהם סוכם עבור ההתיישבות והמגזר הדתי-לאומי, שמוערכות במאות מיליוני שקלים בשנה.

עם זאת, ההסכם עצמו כולל שינויים חוקתיים נוספים עם משמעות תקציבית, שחלקם עדיין לא ידוע. מרכז הבית היהודי אישר הערב את ההסכם במושב נחלים שליד פתח תקווה די לאשרו.

יוצא מן הכלל הוא סעיף בהסכם הקואליציוני, שבו סוכם על כך שבין מיליארד ל-1.3 מיליארד שקלים בשנה יוקצו עבור הכפלת פיקדון השחרור של חיילי צה"ל. עוד סוכם כי ועדה שתקום עם תחילת עבודת הממשלה תמליץ תוך חמישה חודשים על המתווה לביצוע הכפלת סכום הפיקדון.

עוד בוואלה! NEWS:
עדות מקרוב: כשפישר הציע לארגן סולחה ביני לבין המפכ"ל
נציג מועדון ה"פורום" בדיון בבית המשפט: המפכ"ל לשעבר
חיים ילין: "הרצוג נרדם". איתן כבל: "ריח נתניהו עדיין דבק בלפיד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט חותמים על הסכם קואליציוני. ניו מדיה ליכוד, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ובנט בחתימת ההסכם, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ניו מדיה ליכוד

עוד נקבע בהסכם הקואליציוני כי תקציב משרד החינוך, שבו יחזיק היו"ר נפתלי בנט, ישמור על גודלו ומלבד זה יוקצו לו עוד 630 מיליון שקלים עבור שנת 2015. אופן השימוש בתוספות התקציביות ייקבע על ידי השר בנט עצמו. במסגרת תקציב משרד החינוך נקבע כי תקצוב תלמיד בישיבות של המגזר הדתי-לאומי יעמוד על כ-14 אלף שקלים לשנה. על פי הערכות, נכון להיום מדובר על כ-7,000 תלמידים - מה שמסתכם ב-98 מיליון שקלים בשנה.

גם נושא תקציבי החינוך הדתי-לאומי במשרד החינוך עלה בהסכם, ועל פיו יקים ראש הממשלה בתיאום עם שר החינוך ושר האוצר ועדה שתבחן הסדרת תקציבי החינוך הממלכתי-דתי בבסיס התקציב, ובחינת האפשרות להגדיר את לימודי היהדות כמגמה שלישית - בדומה למגמה טכנולוגית בבתי ספר טכנולוגיים. ההכרה תכלול הפחתה בתשלומי הורים ובחינת מערכת השכר של מנהלים והצוות בהשוואה לסטנדרטים המקובלים במערכת החינוך הממלכתית. הסכום שיוקצה לכך טרם ברור.

עוד סכום עלום הוא מה שיוקצה לצורך השוואת תקצוב האוניברסיטה באריאל לשאר האוניברסיטאות בישראל תוך שלוש שנים. זאת, בהתאם להתחייבות שרי האוצר והחינוך ב-2012. סכומים נוספים שטרם נקבעו יוקצו לתקצוב המדרשות לבנות ללימוד תורה, על בסיס מבחני התמיכה המקובלים עבור בחורי ישיבות המעודדים גיוס לצה"ל.

160 מיליון שקלים בשנה נוספים יחולקו ככספים קואליציוניים

שאר ההסכם הקואליציוני מוקדש רובו ככולו לתוספות תקציביות עבור המגזר הדתי-לאומי - כך לדוגמה, 160 מיליון שקלים בשנה נוספים יחולקו ככספים קואליציוניים לחברי הכנסת של הבית היהודי, לטובת קידום מיזמים בתחומים שונים, בהם חינוך, רווחה, התיישבות, תרבות, דתות, חקלאות, בריאות, ביטחון וחברה. כל אחד מהח"כים יוכל להשתמש ב-20 מיליון שקלים בשנה ליעדים שימצא לנכון.

בנוסף סוכם כי 50 מיליון שקלים יוקצו מדי שנה במשך שש השנים הקרובות עבור מיגון תחבורה ציבורית והסעת תלמידים ביהודה ושומרון, כחלק מיישום תכנית המטה לביטחון לאומי משנת 2014. כמו כן, 16 מיליון שקלים נוספים יוקצו בארבע השנים הקרובות לטובת מיגון רכבים פרטיים של תושבי הגדה - כארבעה מיליון שקלים בשנה.

אורי אריאל בפאנל פוליטי בבר אילן, מרץ 2015. ניב אהרונסון
תקציב החטיבה להתיישבות יועבר לידיו. שר החקלאות הנכנס, אורי אריאל/ניב אהרונסון

תקציב החטיבה להתיישבות - שתעבור לאחריות משרד החקלאות שבראשו יעמוד, אורי אריאל - יגדל ב-50 מיליון שקלים בשנים 2016-2015. תקציב החטיבה כיום אינו ידוע. תקציב נוסף במשרד החקלאות - שגודלו טרם ברור וייקבע על ידי שר האוצר - יוקצב עבור הקמת קרן ממלכתית שתממן את שכרם של החקלאים המשביתים את עבודתם בשנת השמיטה.

עוד נקבע במסגרת תקציב החטיבה להתיישבות כי 15 מיליון שקלים יתוקצבו לשם הקמת מבנה קבע למרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון. הסכום יתפרס על פני שלוש שנים. תקציב נוסף שהיקפו לא ידוע יוקצה להקמת מנהלת גרעינים משימתיים במשרד החקלאות, תוך 120 יום מכינון הממשלה.

במסגרת תקציב משרד התפוצות, שגם בו תחזיק המפלגה, יוקצו תשעה מיליון שקלים כדי לתגבר את מערך בירור היהודות כלפי עולים מכח חוק השבות שיהדותם על פי ההלכה לא ברורה. על פי ההסכם יגיש שר התפוצות הצעת מחליטים לממשלה תוך 30 יום מהקמתה.

לבסוף, סיוע מיוחד יוענק לצורך הארכת הסיוע לרשויות שבתחומן נקלטו מפוני גוש קטיף וצפון השומרון במסגרת מנהלת תנופה, שתועבר לאחריותו המלאה של שר החקלאות. הסיוע, שסכומו טרם נקבע, שמתוכנן לשנים 2018-2016.

הבית היהודי: "הגענו בהסכמים להישגים עבור כלל מערכת החינוך"

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, מסר בתגובה לדברים: "במקום שהבית היהודי תגלה אחריות לאומית ותדרוש לעצור את הסחטנות של המפלגות החרדיות היא החליטה לחטוף גם כן. היא דרשה וקיבלה תקציבים סקטוריאליים כאילו היא ש"ס או יהדות התורה, כולל הסעיף המושחת שמקנה לכל ח"כ 20 מיליון שקל לחלוקה לפי הקריטריון של 'מה שבא לנו'.

"כמו שקשה להבין איך המפלגה הדתית הציונית הסכימה לחיסול השיוויון בנטל, קשה גם להבין איך הצטרפה לחגיגת ההקצבות לישיבות לא ציוניות, כשהדרישה היחידה שלה היא שהישיבות הדתיות לאומיות יקבלו את הנתח שלהן".

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "הדברים מופרכים. הבית היהודי הגיע בהסכמים הקואליציוניים להישגים עבור חיילים, כלל מערכת החינוך, תושבי הצפון ועוד. אם יש בתקשורת מי שבוחר להתייחס להישגים אלה כאל מגזריים, סיבותיו בוודאי עמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully